رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مخالفت صریح خود را نسبت به تعطیلی پنجشنبه‌ها اعلام کرد.
- اخبار استانها -

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، سید شمس‌الدین حسینی صبح امروز در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس با فعالان اقتصادی فارس با بیان اینکه ورود مجلس به حل مسائل اقتصادی کمک کننده است، اظهار داشت: فعالان اقتصادی قوانین مزاحم و دست و پاگیر را معرفی کنند.

وی به بعد نظارتی مجلس هم اشاره و تاکید کرد: باید نظارت میدانی داشته باشیم در حالی که گزارش را از دستگاه‌های اجرایی می‌گیریم، اما وقتی از اتاق بازرگانی می‌گیریم، مباحث متفاوت می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تمام فرآیند تصویب بودجه اتاق بازرگانی حضور دارد، از فعالان اقتصادی خواست که روی برنامه هفتم متمرکز و اگر کاستی وجود دارد تکمیل و اگر جایی باید حذف شود، اعلام کنند.

حسینی با بیان اینکه برای همه موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد، جلساتی برگزار شده است، گفت: به عنوان مثال چون درآمد تامین اجتماعی از هزینه‌هایش کمتر است، دولت سعی می‌کند از طریق مختلف آن را جبران کند.

وی ادامه داد: یکی از جاهایی که بیش از هر کجا نیاز به اصلاح ساختار دارد، سیستم بانکی است و در این راستا یکی از فصل‌های برنامه هفتم، اصلاح سیستم بانکی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین با تصریح بر این نکته که قطعا با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفم، گفت: تبعات اقتصادی تعطیلی پنجشنبه‌ها بیش از تبعاتی اجتماعی آن هست.

حسینی همچنین اعلام کرد که با حضور وزیر نفت موضوع پیش‌بینی گاز در زمستان بررسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه وظیفه ما حل مشکل است نه درد و دل، عنوان کرد: هیچ کجای دنیا تولید از مصرف راحتتر نبوده و پس نباید انتظار داشت که سختی وجود نداشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خاتمه سخنانش گفت: در حاشیه سفر به استان فارس و دیدار با نماینده ولی‌فقیه در فارس، سند راهبردی شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) تشریح شد. 

منوچهر متکی، عضو و رئیس کمیته دیپلماسی اقتصادی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اوایل دهه 60 امام(ره) در دیدار با اعضای هیئت دولت فرمودند «کارهایی که مردم می‌توانند انجام دهند را شما انجام ندهید».

وی با تصریح بر این نکته بزرگترین مشکل اقتصاد ما به گروگان گرفتن آن توسط دولت است و 46 سال است که این روند ادامه دارد، افزود: دولت تاجر، کشاورز و کارخانه دار خوبی نیست.

متکی اضافه کرد: رهبرانقلاب امسال را سال ورود مردم به اقتصاد نامگذاری کردند اما دولت این کار را نمی‌کند.

وی، فعالان اقتصادی را به یک انقلاب در عرصه اقتصاد دعوت کرد و خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی به عنوان بخش خصوصی در زمان مقتضی برنامه نویسی برای تدوین بودجه را در دستور کار قرار دهد و تصور کند که خود می‌خواهد بودجه بنویسد و به دولت و مجلس ارائه کند.

استاندار فارس نیز خاطرنشان کرد: عمده بودجه سال آینده برای افزایش بهره وری و بهینه شدن مصرف به ویژه در آب، برق و گاز اختصاص داده شود.

محمدهادی ایمانیه افزود: تعیین تکلیف این مهم در مجلس شورای اسلامی برای سال 1404 انجام شود.

وی با بیان اینکه فارس، استانی کشاورزی است که در تولید بسیاری از محصولات رتبه نخست را دارد، گفت: مسائلی همچون؛ اصلاح بذر، کانال‌های انتقال آب، اصلاح الگوی مصرف و غیره در این حوزه باید مدنظر قرار گیرد.

استاندار فارس تاکید کرد: افزایش بهره‌وری در حوزه کشاورزی نیاز به ساز و کار قانونی دارد.

ایمانیه همچنین تصریح کرد: قیمت تمام شده بعضی از محصولات کارخانجات، بیش از تعرفه‌ای است که سازمان مصرف کنندگان می‌گذارد با آنها در می‌آید.

وی عمده موانع برای سرمایه گذاری را مسائل مرتبط با بانک‌ها دانست و گفت: بانک‌های خصوصی ما کمتر از 25 درصد منابع فارسی‌ها را به خود استان تسهیلات می‌دهند.

مهدی طغیانی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مواردی که در این نشست مطرح شد، موارد مشترکی بین فعالان اقتصادی است.

وی خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی باید فرآیند اصلاح و نظارت بر قوانین را پیگیرتر از مجلس دنبال کنند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس نیز در این نشست با بیان اینکه مجلس قانون را تصویب می‌کند و پس از آن به مرحله اجرا گذاشته می‌شود اما اثر کیفی این قوانین آنگونه که باید نبوده است، گفت: البته این موضوع باید به لحاظ اداری هم باید بررسی و حل شود و همه مشکلات مربوط به بودجه نیست.

محمدصادق حمیدیان خاطرنشان کرد: خوشبختانه مذاکره‌ای با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس انجام و مقرر شده بررسی این مهم توسط اتاق بازرگانی دنبال شود.

وی همچنین با بیان اینکه بدی اجرای قانون تامین اجتماعی، مالیات‌ و باید‌های و نبایدهای قانون بودجه در کشور به ویژه در حوزه اقتصادی مسائل متعددی ایجاد کرده است، عنوان کرد: در حوزه مسائل واردات

به ویژه در حوزه قطعات یدکی خودرو گزارشی در این نشست اعلام خواهد شد.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی فارس نیز در این نشست با طرح سوالی مبنی بر اینکه رشد اقتصادی 8 درصدی شوخی است یا جدی؟ گفت: به نظر می‌رسد با این دست فرمانی که جلو می‌رویم رشد 8 درصدی شوخی است، چرا که زیرساخت نداریم.

جمال رازقی جهرمی ادامه داد: ما امروز واحدهایی داریم که تکمیل است و نهایتا یک پرس می‌خواهد اما فرآیندها آنقدر طولانی و پیچیده است  که وارد کننده دلسرد می‌شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که تامین اجتماعی برای بخش خصوصی ایجاد کرده هم اشاره و عنوان کرد: این سازمان پول کم آورده و هر کجا هم که دولت پول کم می‌آورد، یقه بخش خصوصی را می‌گیرد.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی فارس خاطرنشان کرد: تامین اجتماعی موظف است که حق و حقوق کارگر را بدهد اما به چه حقی لیست بارگذاری شده را از سیستم حذف می‌کند؟ با این کار می‌خواهد کارگر و کارفرما را به جان هم بیندازد؟

زراقی از کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خواست که با جدیت به موضوع نظارت بر اجرای قوانین ورود کنند.

سهراب شرفی، رئیس خانه صمت فارس نیز در بخشی از این نشست خاطرنشان کرد: اگرچه دچار بحران اقتصادی هستیم اما کمتر به مسائل این حوزه توجه شده است.

وی اضافه کرد: در آمارها و شاخص‌هایی چون؛ کیفیت زندگی، کسب و کار، حکومت قانون، حجم دولت، هزینه دولت و پاکدستی بسیار ضعیف هستیم.ما با این روند به کجا می‌رویم و هدف چیست؟

شرفی تصریح کرد: اگر قرار است دولت در راستای منافع خود بخشنامه صادر کند چرا بخش خصوصی نتواند؟

وی تاکید کرد: قانون نباید بخشنامه پذیر باشد و حداقل باید یک درصد، باتوجه به مسائل حادی که ایجاد می‌شود بخشنامه مکمل صادر شود.

رئیس خانه صمت فارس همچنین با بیان اینکه ما در حذف قانون مازاد کجا قرار داریم؟ گفت: قوانینی داریم که ورشکسته است و پیروی از آن گناه بزرگ محسوب می‌شود.

نجفی، مشاور اتاق بازرگانی ایران نیز به طرح اصلاح قانون اشاره و اظهار داشت: هر قانونی با گذشت زمان نیازمند اصلاح است که در همین راستا در اتاق بازرگانی ایران جلسات متعددی برگزار شده و هفته آینده جمع بندی کلی به کمیسیون اقتصادی مجلس ارسال خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما موافق تعطیلی شنبه‌ها هستیم اما این اتفاق نیفتاد و پنجشنبه‌ها تعطیل شد، گفت: تعطیلی پنجشنبه‌ها ضرر هنگفتی به اقتصاد کشور خواهد زد.

نجفی به ناترازی‌های انرژی در تابستان امسال و زمستان پیش رو هم اشاره و از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خواست به این مهم توجه ویژه کنند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار