استفاده بهینه از منابع ملی در جهت توسعه ملی ضروری است

رئیس اتاق بازرگانی تهران، گفت: کشور ایران از نظر منابع رتبه پنجم جهان را دارد اما به خوبی نتوانسته‌ایم از این منابع در جهت توسعه ملی استفاده کنیم.
- اخبار استانها -

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، محمود نجفی‌عرب قبل از ظهر امروز در همایش ملی ظرفیت‌های اقتصادی اقوام و عشایر ایران‌زمین به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: این استان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی دارد که به آن‌ها آشنا هستم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به اینکه یکی از مشکلات بزرگ حوزه عشایری کشور و حتی صنایع کوچک، مبحث فروش است، گفت: یک کاری که در اتاق بازرگانی تهران در حال انجام است، تاسیس شرکت‌های EMC (مدیریت صادرات) است، پیشنهاد می‌شود در سایر استان‌ها نیز این شرکت‌ها تاسیس شود.

نجفی‌عرب  با اشاره به اینکه این شرکت‌ها هم به صادرات و هم در حوزه فروش محصولات در داخل کمک خواهند کرد، ادامه داد: راهبرد چنین شرکت‌هایی در اول کار توسط اتاق بازرگانی صورت خواهد گرفت و به مرور کل سهام به فعالان اقتصادی منتقل خواهد شد. اتاق ایران نیز در این مسیر کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد از مشکلات اقتصادی کشور، گیر و مشکلات داخلی است، اگرچه تحریم‌ها نیز در این مسئله موثر هستند، ادامه داد: کشور ایران نتوانسته است به خوبی و به درستی از منابع خود استفاده کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: اخیرا یک آماری منتشر شده است که ایران با نزدیک به 27.5 تریلیون دلار رتبه پنجم را در منابع جهان دارد، این درحالی است که رتبه کشور چین از نظر منابع که یک اقتصاد شکوفا دارد بعد از ایران است. برای همین است که می‌گوییم نتوانسته‌ایم از منابع کشور در جهت توسعه ملی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه دنیا به سمت فری‌کربن می‌رود، به طور قطع و یقین در آینده از منابع فسیلی نمی‌تواند برای تامین انرژی استفاده کرد، بیان کرد:  باید از این بابت خیلی تلاش کرد. برای این مسئله باید ظرفیت‌های استان شناسایی شود و استفاده از این ظرفیت‌ها اجرایی شود.

نجفی‌عرب  با اشاره به اینکه صدور بسیاری از بخشنامه‌های دولتی که بدون نظر استان‌ها صادر می‌شود، باعث ایجاد مشکلات و معضلات شده است، خاطرنشان کرد: دولت لازم است به استان‌ها تفویض اختیار کند، استانداران بعضا با محدودیت‌های بسیاری روبرو هستند، لذا افزایش اختیارات استان‌ها ضروری است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار