کاهش اعتبار اقتصادی آلمان در سطح بین‌المللی

یک رسانه آلمانی با استناد به بررسی‌ها و اظهارات اقتصاددانان برجسته از کاهش چشمگیر اعتبار اقتصادی آلمان در بین شرکت‌ها و سرمایه گذاران خارجی خبر داد.
- اخبار بین الملل -

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "برلینر سایتونگ" آلمان در مطلبی به کاهش اعتبار اقتصادی آلمان در خارج از این کشور پرداخته و نوشت: بحران اقتصادی آلمان در خارج از کشور هم بی توجه نمی ماند و شرکت های بیشتری از آلمان رویگردان می شوند و در اینجا این پرسش مطرح است که واقعا وضعیت تا چه حدی جدی است؟

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: این روزها برای اقتصاد آلمان بسیار دشوار است. آلمان برای دومین سال متوالی مجبور به مقابله با رکود اقتصادی است و بر اساس پیش بینی ها تولید اقتصادی امسال 0.2 درصد کاهش می یابد.

تئودور وایمر، رئیس بورس اوراق بهادار حتی در ژوئن از تبدیل شدن آلمان به یک کشور در حال توسعه صحبت کرد و در ادامه تأکید کرد: شهرت ما در جهان هرگز به بدی فعلی نبوده است . البته او تا حدی به خاطر این سخنان تند مورد انتقاد قرار گرفت.

با این حال، مطالعه جدید اتاق بازرگانی و صنعت آلمان (DIHK) اکنون نشان می دهد که ظاهراً رئیس بورس اوراق بهادار اظهارات درستی را ایراد کرده است. در نتیجه، وجهه بین المللی آلمان به عنوان یک مکان تجاری برتر طی پنج سال گذشته "به طور قابل توجهی بدتر" شده است.

در این نظرسنجی که بیش از 1250 شرکت از مناطق مختلف جهان در آن شرکت کردند، تقریباً نیمی از شرکت ها (48 درصد) عقیده داشتند که وجهه آلمان بدتر شده (35 درصد) آن را این گونه دانسته و 13 درصد به شدت بدتر ارزیابی کردند.

نتایج این مطالعه باعث نگرانی زیادی شده است. فولکر ترایر، مدیر تجارت خارجی DIHK، در توضیح این نظرسنجی می‌گوید: منظره بیرونی، کوری عملیاتی ملی ما را آشکار می‌کند. وی افزود: زمان آن فرا رسیده است که سیاست آلمان دوباره بر جذابیت مکان تجاری خود تمرکز کند. تریر گفت برای انجام این کار، دولت باید عوامل مکان یابی حیاتی را بهبود بخشد. بر اساس داده‌های DIHK، بیش از یک سوم شرکت‌ها دوستی تجاری آلمان را متوسط ​​ارزیابی می‌کنند و حتی بیش از یک چهارم آن را ضد تجارت می‌دانند. وی تاکید کرد: این یک سیگنال هشدار واضح است.

همچنین نگرانی هایی در مورد قدرت نوآورانه آلمان وجود دارد. این در حالی است که این در واقع نقطه قوت آلمان محسوب می شود. اگرچه 46 درصد از شرکت‌های مورد بررسی توانایی آلمان در نوآوری را ستایش می‌کنند، اما یک پنجم شرکت‌ها تردید دارند که این کشور به اندازه کافی نوآورانه باشد. آنچه به ویژه نگران کننده است این است که شرکت های کمتر و کمتری سرمایه گذاری در آلمان را توصیه می کنند. تنها 43 درصد موافق این امر هستند، 32 درصد بی طرف می مانند و از هر چهار شرکت، یک شرکت حتی توصیه می کند در آلمان سرمایه گذاری نکنند. از دیدگاه تریر این "یک زنگ بیدارباش" است.

حالا سایر اقتصاددانان در مورد نتایج مطالعه DIHK چه می گویند؟ "گونتر اشنابل"، کارشناس اقتصادی مشهور دانشگاه لایپزیگ و نویسنده کتاب سالهای چاق آلمان به پایان رسیده است نیز معتقد است که وجهه آلمان در خارج از کشور آسیب دیده است. وقتی از او در این باره پرسیده شد گفت: جذابیت آلمان به عنوان محل تولید در حال کاهش است. "رشد در آلمان در مقایسه بین‌المللی پایین است، دلایل این امر افزایش مقررات و بوروکراسی، افزایش شدید قیمت‌های انرژی به دلیل "سیاست آب و هوایی کمتر موثر" و "سیاست اقتصادی بسیار نامنظم" توسط دولت فدرال است. به گفته وی عدم اطمینان برای سرمایه گذاری توسط شرکت های آلمانی و خارجی افزایش می یابد. همه اینها به اعتبار مکان لطمه می زند.

به گفته اشنابل، آنچه بسیار جدی تر است این است که شرکت های آلمانی خودشان ترجیح می دهند در خارج از کشور مثلاً در لهستان یا ایالات متحده سرمایه گذاری کنند. این اقتصاددان هشدار داد: فرار سرمایه و مهاجرت کارگران واجد شرایط از قبل شروع شده است. تمایل به نوآوری و بهره وری بالا نشان دهنده قدرت اقتصادی است. او می‌گوید: این تصور را دارم که آلمان در سال‌های اخیر عمدتاً از طریق سطح بالای امنیت اجتماعی، تأکید روزافزون بر تعادل کار و زندگی، بار مالیاتی بالا و یارانه‌های بسیار متمایز شده است.

به گفته وی این بدان معنی است که شما برای کارگران ماهر خارجی جذاب نیستید و کارگران ماهر آلمانی نیز ممکن است به احتمال زیاد به خارج از کشور مهاجرت کنند. در واقع، نه تنها شرکت‌های بزرگ مانند BASF، بلکه تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌های متوسط ​​و افراد خوداشتغال نیز به فکر دور شدن از آلمان هستند.

این اقتصاد دادن آلمانی در ادامه گفت: وقتی از وزارت اقتصاد فدرال (BMWK) پرسیده می شود، توضیح می دهد که هدف دولت فدرال اجرای سریع و جسورانه ابتکار رشد اتخاذ شده در بودجه است. این شامل بسیاری از اقدامات خوب برای اقتصاد و برای آلمان به عنوان یک مکان است و با هدف تقویت مکان و شرکت ها است. اما آیا واقعاً اقدامات کافی است؟

پاتریک لودویگ هانتش، رئیس تحقیقات اقتصادی آژانس اعتباری Creditreform نیز در این باره گفت: آلمان به عنوان یک مکان تجاری اعتماد سرمایه گذاران و شرکت ها را از دست داده است. به زبان ساده: «اعتماد به مفهوم برنامه‌ریزی و امنیت، جذابیت مکان همیشه بر این اساس استوار بود که آلمان از یک سو استانداردهای بالایی برای تولید و صنعت داشت و از سوی دیگر، از ثبات فوق‌العاده‌ای برخوردار بود». وی افزود: "دولت کنونی، با سیر مارپیچ سیاست اقتصادی و اختلافات گاهاً آشتی ناپذیر، مطمئناً به تغییر منفی تصویر در اینجا کمک می کند."

بنابراین چه اتفاقی باید بیفتد تا دوباره شهرت آلمان به عنوان یک مکان تجاری تقویت شود؟ هانتزش در این باره گفت: برای مثال، باید اصلاحاتی در بازار کار انجام شود که بیشتر بر انگیزه‌های کار بیشتر و طولانی‌تر تمرکز کند. همچنین نیاز به بازنگری در سیاست انرژی وجود دارد. وی افزود: به طور کلی، باید سطح بالاتری از قدردانی از کارآفرینان در آلمان وجود داشته باشد، وجهه آنها در سیاست، بلکه در رسانه ها، حداقل آنقدر منفی است که خطر واقعی یک بحران جانشین پروری در آینده وجود دارد."

افتتاح مقر جدید ناتو در آلمان با هدف تقویت آمادگی دفاعیکنترل‌های شدید پلیس برای اجرای طرح ممنوعیت چاقو در آلمان

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار