دشمن با عملیات جنگ روانی مردم را تحت‌فشار قرار می‌دهد

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه گفت: دشمن با عملیات رسانه‌ای و جنگ روانی، می‌خواهد مردم را در لحظه تحت‌فشار قرار دهد و آن‌ها را به واکنش‌های احساسی و هیجانی بکشاند.
- اخبار استانها -

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد، حجت‌الاسلام رضا رستمی امروز در افتتاحیه جشنواره بین‌المللی رسانه و فضای مجازی سلمان که در سالن همایش های نمایشگاه دائمی آستان قدس رضوی برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه مبارک شعبان و نزدیک شدن به ماه رمضان، این ایام را فرصتی برای آمادگی جهت ورود به ضیافت الهی دانست و اظهار داشت: شکرگزار خداوند هستیم که در این مسیر خدمت‌رسانی به جامعه علمی و دینی قرار داریم. مباحث مطروحه در این نشست را در دو محور اصلی گفت‌وگوی طلبگی و نکات مرتبط با آن، و دوم، بررسی ابعاد تخصصی رسانه و فضای مجازی بررسی خواهیم کرد.

وی با اشاره به نقش علمای بزرگ در طول تاریخ، از جمله شهید مدرس و مرحوم نائینی، خاطرنشان کرد: تاریخ نشان داده است که علما و بزرگان دین، با برنامه‌ریزی دقیق و خلوص نیت، توانسته‌اند تأثیرات ماندگاری در جامعه بگذارند. به‌طور مثال، شهید مدرس تا دوازده ساعت در روز به برنامه‌های علمی و عبادی خود می‌پرداخت و مرحوم نائینی نیز، که یکی از نظریه‌پردازان مشروطه بود، با تألیف نخستین کتاب مستقل در فقه سیاسی، نقش مهمی در شکل‌گیری جریان‌های دینی و سیاسی ایفا کرد.

 مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه با تأکید بر لزوم رشد هم‌زمان بُعد تخصصی و معنوی افراد، افزود: اگر یک طلبه، پژوهشگر یا فعال رسانه‌ای بخواهد در مسیر خود تأثیرگذار باشد، باید هم تخصص خود را تقویت کند و هم به بُعد معنوی خویش توجه داشته باشد. تنها در این صورت است که کارهای ما برکت پیدا کرده و در دل مخاطبان تأثیر خواهد گذاشت.

نقشرسانهدرمقابلهباجنگنرم

مسئول مرکز رسانه حوزه‌های علمیه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره جنگ نرم، گفت: رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند که دشمن، با استفاده از رسانه و فضای مجازی، سعی دارد بر روحیه و افکار عمومی تأثیر منفی بگذارد. جنگ امروز، دیگر جنگ سخت نیست، بلکه جنگ نرم در حوزه رسانه و فضای مجازی است.

وی ادامه داد: تحریم‌های اقتصادی، تأثیر تدریجی بر زندگی مردم دارد، اما دشمن با عملیات رسانه‌ای و جنگ روانی، می‌خواهد مردم را در لحظه تحت‌فشار قرار دهد و آن‌ها را به واکنش‌های احساسی و هیجانی بکشاند. در چنین شرایطی، وظیفه ما، به‌عنوان فعالان رسانه‌ای، این است که با تولید محتوای اثرگذار و تبیین درست مسائل، از شکل‌گیری بحران‌های اجتماعی جلوگیری کنیم.

چالش‌هایاصلیدرحوزهرسانه

رستمی به دو چالش اساسی در عرصه رسانه اشاره کرد و گفت: نخستین چالش، انتشار مناسب محتوای تولیدی است. با وجود تولیدات ارزشمند در حوزه رسانه‌ای حوزه‌های علمیه، متأسفانه این آثار به درستی به دست مخاطب نمی‌رسد. در این راستا، برگزاری جشنواره‌های رسانه‌ای می‌تواند به افزایش دامنه تأثیرگذاری این محتواها کمک کند.

وی افزود: دومین چالش، زنجیره تولید محتواست. ما در بخش‌های مختلف رسانه‌ای افراد توانمندی داریم؛ از ایده‌پردازان و نویسندگان سناریو گرفته تا طراحان، فیلم‌برداران و کارگردانان. اما مشکل اینجاست که این افراد به‌درستی یکدیگر را پیدا نمی‌کنند و زنجیره تولید به‌طور کامل شکل نمی‌گیرد. جشنواره‌های رسانه‌ای، به‌ویژه پنل‌های تخصصی، می‌توانند بستری برای ایجاد این شبکه‌سازی باشند.

لزومحمایتازفعالانرسانه‌ایحوزه‌هایعلمیه

مسئول مرکز رسانه حوزه‌های علمیه از تلاش‌های صورت‌گرفته برای رسمیت بخشیدن به گروه‌های رسانه‌ای حوزوی خبر داد و تصریح کرد: در سال‌های اخیر، اقدامات بسیاری برای اخذ مجوز رسمی این گروه‌ها انجام شده تا بتوانند همانند سایر رسانه‌های رسمی کشور فعالیت کنند. این مجوزها، علاوه بر اعتباربخشی به این گروه‌ها، باعث بهره‌مندی آن‌ها از مزایای قانونی همچون معافیت مالیاتی و دسترسی به منابع حمایتی خواهند شد.

وی با اشاره به دغدغه رهبر معظم انقلاب درباره فضای مجازی، افزود: متأسفانه برخی از طرح‌های کلان در حوزه فضای مجازی، به دلایل مختلف به نتیجه نرسیده است. بااین‌حال، ما همچنان در تلاش هستیم تا زمینه‌های لازم برای حمایت از فعالان رسانه‌ای حوزه را فراهم کنیم. برای مثال، بسیاری از سازمان‌ها بودجه‌های کلانی در حوزه فرهنگی و اجتماعی دارند که می‌توان از آن‌ها برای تقویت رسانه‌های دینی بهره برد.

لزومتدوینمدلاقتصادیبومیبرایرسانه‌هایدینی

حجت‌الاسلام رستمی، بر اهمیت تدوین یک مدل اقتصادی پایدار برای رسانه‌های دینی تأکید کرد و گفت: بسیاری از رسانه‌های فعال در فضای مجازی، از مدل‌های اقتصادی غربی الگوبرداری می‌کنند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار