حواشی گزارش رویترز درباره پسر اردوغان

سخنگوی نهاد ریاست جمهوری، به تندی به انتشار گزارشی علیه بلال اردوغان در رویترز واکنش نشان داده و آن را به موضوع عضویت سوئد در ناتو ربط داد.

به گزارش ذاکرنیوز ، انتشار یک گزارش درباره نجم الدین بلال اردوغان، پسر رئیس جمهور ترکیه در خبرگزاری رویترز، موجب واکنش تند آنکارا شد.

صبح دیروز، خبرگزاری رویترز، گزارشی منتشر کرد که در آن به برخی اقدامات تجاری بلال اردوغان اشاره شده که شائبه رانت و فساد دولتی در آنها مشاهده می شود.

این خبرگزاری اعلام کرده که دو نهاد با تجربه در زمینه مبارزه با فساد در آمریکا و سوئد، در حال بررسی پرونده ای هستند که حاکی از پیشنهاد رشوه به یک شرکت سوئدی-آمریکایی است.

رویترز ادعا کرده، پسر اردوغان خواسته با دادن یک رشوه چند میلیون دلاری، توزیع و فروش انحصاری یک الکل سنج را در اختیار بگیرد. گفته می شود، بلال اردوغان می خواهد مقدمات آن را فراهم کند که فروش این الکل سنج به نهادهای مرتبط با پلیس و قوه قضائیه به منظور کنترل مصرف توسط رانندگان، به یک رانت و بازار سودآور تبدیل شود و فروش آن فقط در اختیار او باشد.

دستگاه الکل سنج، نه تنها برای استفاده توسط نیروی گشت پلیس، بلکه به منظور نصب در خودرو طراحی شده و شرکت سوئدی مشهوری به نام دیگنیتا سیستمز اِی ‌بی، آن را به تولید انبوه رسانده است.

مالک این شرکت، یک تاجر و مهندس آمریکایی است. او اعلام کرده که برخی اقدامات ترکیه برای خرید انبوه دستگاه مزبور، مصداق رفتار غیرقانونی بوده و از آنجایی که قصد دادن رشوه داشته اند، کارمندان آلوده به این معامله پنهانی در شرکت تولیدی مورد اشاره، اخراج شده اند.

بلال اردوغان، پس از آگاهی از این موضوع، وکیل مدافع خود را برای مقابله با اتهامات به کار گرفت اما خیلی زود، پای این بحث به بالاترین سطح سیاسی ترکیه باز شد. طوری که فخرالدین آلتون، از مهمترین مردان تیم اردوغان، واکنش نشان داد.

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

بلال و تنها برادرش احمد، وارد دنیای سیاست نشده اند اما در عوض، به شدت در دنیای تجارت و ثروت اندوزی مشغول به فعالیت هستند. بلال همچنین رئیس انجمن تیراندازی با کمان و همه کاره ورزش ها و بازی های سنتی است.

موضوع عضویت سوئد در ناتو در میان است

فخرالدین آلتون مسئول بخش ارتباطات نهاد ریاست جمهوری، در ظاهر فقط بخش رسانه و ارتباطات نهاد را در اختیار دارد. اما در واقع، جایگاه سیاسی او، حتی از سخنگوی وزارت امور خارجه و وزارت اطلاع رسانی و حتی مسئولین عالیرتبه رسانه های دولتی ترکیه بالاتر است. به ویژه حالا و در شرایطی که ابراهیم کالن به عنوان رئیس به میت رفته و پست سخنگویی خالی شده، آلتون از هر زمانی مقتدرتر است و هر حرفی که توسط او بیان شود، به عنوان موضع شخصی خود رئیس جمهور تلقی می شود.

پروفسور آلتون درباره گزارش رویترز درباره بلال گفته است: «چیزی که خبرگزاری رویترز با عنوان فایل ویژه در اختیار مشترکان خود قرار می دهد، مملو از اتهامات بی اساس علیه پسر رئیس جمهور ما، آقای بلال اردوغان است. این خبر، در عین حال، هم یک نقطه سیاه در تاریخ روزنامه نگاری و یک نمونه رقت انگیز از فعالیت یک موسسه رسانه ای 171 ساله است و با انتشار چنین مطلب سخیفی، آشکارا آبروی خود را برده و خود را تحقیر می کند».

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

آلتون همچنین در ادامه بیانیه خود گفته است: «این جوسازی های انحرافی و عملیات ادراکی، نشان دهنده یک سناریوی خیالی است. آنان با نادیده گرفتن اساسی ‌ترین اصول اخلاقی روزنامه ‌نگاری و هدف قرار دادن آشکار خانواده رئیس‌ جمهور ما، این شائبه و سوال را ایجاد می کند که چرا درست قبل از برگزاری نشست سران ناتو، دست به چنین کاری زده اند».

اشاره آلتون به موضوع ناتو، این است که ترکیه با عضویت سوئد در ناتو مخالفت کرده و به زعم تیم اردوغان، استکهلم به دنبال آن بوده که با همدستی رویترز، از اردوغان انتقام بگیرد و او را تحت فشار قرار دهد. چرا که اردوغان، با استناد به فعالیت گسترده سران و کادرهای پ.ک.ک در سوئد، با عضویت این کشور در ناتو مخالفت کرده و اعلام موافقت خود را، منوط به این کرده که دولت استکهلم، مسئولین پ.ک.ک را دستگیر کرده و آنان را به آنکارا تحویل دهد. ظاهراً تاکنون چند نفر تحویل داده شده اند اما سرویس اطلاعاتی میت اعلام کرده که این افراد، در رده هواداران بی اهمیت هستند و سوئد، باید مساله را جدی تر بگیرد و چهره های مهمتر پ.ک.ک را تحویل دهد.

علاوه بر فخرالدین آلتون، سخنگوی حزب عدالت و توسعه نیز به تندی به رویترز پاسخ داد.

عمر چلیک سخنگوی حزب حاکم ترکیه که از جوانی و دوران شهرداری استانبول با اردوغان همراه بوده و در مذاکرات مربوط به آتش بس بین حماس و رژیم صهیونیستی در قاهره، همراه با هاکان فیدان حضور و نقش مهمی داشته، سخنگویی است که به ندرت درباره مسائل کشور اظهار نظر می کند. اما ظاهراً مساله بلال، برای او نیز یک اولویت حیاتی است که لازم دیده حرف بزند.

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

عمر چلیک اعلام کرد: «خبرگزاری رویترز حمله کثیف جدیدی را علیه رئیس‌جمهور ما اردوغان و خانواده‌اش آغاز کرده است. ما به شدت خبرگزاری رویترز و مدیریت غیرمسئول آن را به دلیل این به اصطلاح گزارش خبری محکوم می‌ کنیم. این مطلب، مملو از ادعاهای بی اساس است و  با هدف سیاسی تهیه شده است».

چلیک در ادامه رویترز را تهدید کرده و نوشته است: «رویترز با این متن کثیف که بدون رعایت اصول اولیه فعالیت حرفه ای رسانه منتشر کرده، تحت عنوان روزنامه نگاری، یک تبلیغات سیاه سیاسی را به نمایش گذاشت و این اقدام، همچون یک نقطه سیاه در کارنامه رویترز حک شده است. بارها به کسانی که با عملیات رسانه ای به ما حمله می کنند، درس های لازم داده شده است. مراکز تبلیغات سیاه از این پس نیز با واکنش ما مواجه خواهند شد».

چرا موضوع فرزندان اردوغان حساس است؟

طی سالیان گذشته، بخشی از محبوبیت حزب عدالت و توسعه از میان رفته است. گفته می شود که ثروت اندوزی همسران و فرزندان سران حزب حاکم، از مهمترین عوامل این رویداد بوده است.

نمونه مهم و برجسته این موضوع، تاثیر ندانم کاری ها و شکست های برات آلبایراک داماد ارشد اردوغان در مقام وزیر خزانه داری و حواشی مرتبط با ثروت های چند میلیاردی فرزندان بن علی ییلدرم بود.

در نتیجه، اردوغان، حاشیه آفرینی فرزندان خانواده های مقتدر را برنمی تابد و در مورد فرزندان و بستگان درجه یک خودش هم بسیار حساس است.

از آنجایی که کل رسانه های دولتی و بخش اعظم رسانه های بخش خصوصی ترکیه، تحت فرمان تیم اردوغان است، اجازه داده نمی شود که مطلبی در مورد خانواده رئیس جمهور منتشر شود.

البته اردوغان، در همان دوران شهرداری استانبول هم نسبت به پاک کردن رد اخبار مربوط به فرزندان خود حساس بود.

گفته شده، در سال 1998 میلادی، احمد بوراک پسر ارشد اردوغان، پس از بی توجهی به چراغ قرمز با سرعت بالا در خیابان با خواننده مشهور ترکیه "سویم تانوراک" تصادف کرده و موجب مرگ او شده است.

اما شهرداری، سریعاً کل مسیر را با مواد ضدعفونی و مواد ویژه شستشو داده تا رد 30 متری خط ترمز پاک شود و کسی درباره رانندگی خطرناک پسر شهردار، اظهار نظر نکند. البته از آن دوران تاکنون، پسر ارشد اردوغان در رسانه ها ظاهر نمی شود. او علاوه بر فعالیت در صنایع غذایی، یک شرکت کشتیرانی عظیم دارد که تاکنون بیش از 13 فروند کشتی باربری بزرگ خریداری کرده و برادرش بلال هم، علاوه بر تملک یک زنجیره رستوران بزرگ در چندین شهر ترکیه، در حوزه کشتیرانی فعالیت می کند و ثروت کلانی دارد.

در پایان باید گفت، فعلاً نشانه روشنی از احتمال گرم شدن روابط آنکارا – استکهلم وجود ندارد و شواهد نشان می دهد که گذار از بحران سیاسی در روابط ترکیه و سوئد، ارتباط دقیقی با تصمیمات آمریکا دارد. چرا که مقامات آنکارا اعلام کرده اند که اگر جو بایدن راضی شود که قرارداد فروش چهل فروند جنگنده اف 16 به ترکیه را نهایی کند، موافقت با عضویت سوئد در ناتو، اعلام خواهد شد.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار