خبرگزاری مهر، گروه استانها: خراسان شمالی با وجود ظرفیتهای گسترده در بخشهای کشاورزی، صنعت و معدن، همچنان از نبود زیرساختهای حملونقلی مدرن رنج میبرد.
در این میان، ایجاد بندر خشک به عنوان یک طرح استراتژیک میتواند چهره اقتصادی استان را متحول کند و مسیر جدیدی برای توسعه صادرات، ترانزیت و جذب سرمایهگذاری بگشاید.
بندر خشک چیست؟
بندر خشک به مراکز حملونقل بینالمللی اطلاق میشود که در مناطق غیرساحلی ایجاد شده و وظایفی مشابه بنادر دریایی را در زمینه تخلیه، بارگیری، ترانزیت، انبارداری، امور گمرکی و توزیع کالا بر عهده دارند.
این مراکز با اتصال به شبکههای ریلی، جادهای و هوایی، امکان تسهیل مبادلات تجاری، کاهش هزینههای حملونقل، افزایش سرعت ترخیص کالا و توسعه صادرات و واردات را فراهم میآورند.
بندرهای خشک برای مناطقی که دسترسی مستقیم به دریا ندارند یا نیازمند گسترش ظرفیتهای ترانزیتی خود هستند، ابزاری راهبردی برای تقویت نقش در زنجیره تأمین جهانی محسوب میشوند.
دستور استاندار برای تسریع در روند مطالعات
بهمن نوری، استاندار خراسان شمالی در نشست ویژهای که به منظور بررسی راهاندازی بندر خشک در بجنورد برگزار شد، به معاون امور اقتصادی خود مأموریت داد به قید فوریت کارگروهی تخصصی برای مطالعه این پروژه تشکیل دهد. وی همچنین بر پیگیری حل مشکلات و موانع منطقه ویژه اقتصادی بجنورد تاکید کرد.
استاندار در این جلسه گفته بود: تاکید همیشگی ما حمایت از سرمایهگذاران و برطرف کردن موانع گسترش فعالیتهای اقتصادی آنهاست. باید به کارها سرعت بخشید و نتایج بررسیهای کارشناسی و مدیریتی، هرچه سریعتر جمعبندی و تصمیم عملیاتی اتخاذ شود.
بررسی دو رویکرد؛ توسعه منطقه ویژه یا ایجاد بندر خشک؟
بهمن نوری با اشاره به طرح دو دیدگاه متفاوت در این نشست افزود: گروهی معتقد به الحاق فرودگاه بجنورد به منطقه ویژه اقتصادی برای توسعه این منطقه هستند و گروهی دیگر بر ایجاد بندر خشک با استفاده از ظرفیتهای موجود در فرودگاه تاکید دارند. لازم است مزیتهای هر دو مسیر در کارگروه ویژه به دقت بررسی و جمعبندی شود.
استاندار خراسان شمالی با تاکید بر لزوم اخذ مجوزهای قانونی از دولت برای هرکدام از مسیرهای پیشنهادی گفت: این کارگروه باید با بهرهگیری از مشاوران خبره، به طور دقیق بررسی کند که توسعه فعالیت منطقه ویژه اقتصادی یا ایجاد بندر خشک کدامیک منافع بیشتری برای اقتصاد استان دارد.
وی از اتاق بازرگانی بجنورد نیز خواست نتایج مطالعات خود درباره امکانسنجی بندر خشک را به کارگروه مذکور ارائه کند.
الزام رعایت ضوابط حقوقی در اجرای پروژه
از سوی دیگر، سیدمجتبی علویمقدم، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی، در گفتوگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت رعایت الزامات حقوقی در ایجاد بندر خشک اظهار کرد: طرح باید بر پایه مطالعات فنی، تطبیق با استانداردهای بینالمللی و تصویب شورای برنامهریزی و توسعه استان پیش برود.
علویمقدم تصریح کرد: ارتباط بندر خشک با منطقه ویژه اقتصادی بجنورد، مزایایی همچون تسهیل امور گمرکی، کاهش هزینههای ترانزیتی و جذب سرمایهگذاری بیشتر را به دنبال خواهد داشت.
حمایت نمایندگان از پروژه
در همین راستا، سیدمحمد پاکمهر، نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی، نیز در گفتوگویی با خبرنگار مهر، ایجاد بندر خشک را یکی از الزامات توسعه استان دانست.
وی افزود: خراسان شمالی با داشتن ظرفیتهای فراوان نیازمند چنین زیرساختی برای رشد صادرات، افزایش اشتغال و تقویت حضور در مبادلات تجاری منطقهای است.
آیندهای روشن برای اقتصاد خراسان شمالی
کارشناسان معتقدند با توجه به موقعیت جغرافیایی خراسان شمالی و نزدیکی آن به کشورهای آسیای میانه، ایجاد بندر خشک میتواند این استان را به یکی از مراکز لجستیک شمال شرق کشور تبدیل کند.
در شرایطی که استان نیازمند جهش اقتصادی است، تسریع در روند مطالعات و اجرای این پروژه میتواند افقهای جدیدی برای توسعه پایدار باز کند.