به گزارش ذاکرنیوز، مرتضی مقامی در گفتوگو با تسنیم در کاشان، ضمن گرامیداشت هفته حمل و نقل، اظهار داشت: در منطقه کاشان سه هزار و 500 تا چهار هزار راننده فعالیت دارد که شامل کامیون، اتوبوس و تمامی افرادی هستند که مجوز تردد دارند.
وی با بیان اینکه در مجموع سه هزار دستگاه ماشین در منطقه کاشان فعال است، افزود: در سال 62 کشتیهای زیادی در بنادر جنوبی پهلو گرفته بود و این مهم با جنگ تحمیلی همراه شده بود و بمبارانهای مختلفی در این ایام توسط حزب بعث انجام میشد و امام راحل در آن زمان حکم جهاد صادر شدند و رانندگان به بنادر جنوب کشور اعزام شدند.
مدیرعامل انجمن حمل و نقل منطقه کاشان با بیان اینکه تمامی بار کشتیهای پهلو گرفته در بنادر جنوب در 22 روز تخلیه میشوند، ابراز داشت: بخش حمل و نقل در اقتصاد نقش مهمی دارد و یکی از دلایل ثبت روز حمل به همین دلیل است و در بحث اغتشاشات اخیر نیز ادعاهایی دروغین علیه رانندگان منتشر میکردند.
وی ضمن جواب محکم رانندگان کاشان علیه ادعاهای دروغین رسانههای معاند در قالب صدور بیانیه در این زمینه گفت: کاشان شهر صنعتی محسوب میشود و کامیونداران بر حسب وظیفه خود بارهای واحدهای تولیدی را جابهجا کردند.
مقامی با بیان اینکه از جمله مطالبات رانندگان برقراری بیمه تکمیلی رانندگان، گران بودن وسایل یدکی و پایین بودن نرخ کرایهها است، تصریح کرد: امسال با پیگیریهای صورت گرفته یک میلیون و 230هزار راننده با خانواده آنان تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفت، اما یکی از دغدغههای کامیونداران گران بودن بیش از حد لوازم یدکی کامیونها است.
وی با بیان اینکه با افزایش قیمت دلار قیمت کارخانه کامیون و وسایل سنگین با بازار آزاد به بیش از یک و نیم میلیارد تومان رسیده است، تاکید کرد: عمر ناوگان به صورت میانگین در کشور 19.2 سال است که نشان از فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل است و باید در این زمینه توسط مسئولان راهکارهایی اندیشیده شود.
مدیرعامل انجمن حمل و نقل منطقه کاشان افزود: در اردیبهشت سال جاری 35 درصد کرایه افزایش داشته است در حالی که تاکنون سه الی چهار مرتبه قیمت لوازم یدکی ماشینهای سنگین افزایش پیدا کرده است به نحوی که به فرض مثال سال 96 قیمت لاستیک 18 میلیون تومان بوده اما در حال حاضر باید 38 میلیون تومان تهیه کرد.
وی با بیان اینکه در این شرایط واقعا فشار به این قشر وارد میشود، ابراز داشت: در شرایط مختلف رانندگان در صحنه هستند به نحوی که اقلام مورد نیاز شهرستانهای مختلف توسط رانندگان جا به شد و این موضوع در شرایط کرونایی بیش از پیش نمود پیدا کرد.
مقامی با بیان اینکه در اتفاقات اخیر کشور با وجود آنکه رانندگان تحت فشار بودند و خطراتی که آنان را تهدید میکرد، هیچ ماشینی در این ایام در منطقه کاشان متوقف نشد، گفت: یک راننده پس از 30 سال پرداخت حق بیمه میتواند بازنشسته شود در حالی که شرط مستمری بگیری ابطال کارت هوشمند است در حالی که باید امکانی فراهم شود پس از بازنشستگی امکان کار کردن داشته باشند.
وی با بیان اینکه بخش دولتی نگاه شایستهای به حوزه حمل و نقل ندارند، تصریح کرد: در بخش حمل و نقل باید ظرفیتسنجی صورت پذیرد و از این رو توسعه بیرویه شرکتهای حمل و نقل ممکن است فسادزا باشد و از این رو لازم است تا مسئولان نظارت در این زمینه داشته باشند.
مدیرعامل انجمن حمل و نقل منطقه کاشان با بیان اینکه در کاشان و آران و بیدگل 22 شرکت حمل و نقل داریم، تاکید کرد: تعدا بیشتر شرکتهای حمل و نقل در کاشان ظرفیت ندارد و ایجاد شرکتهای جدید ممکن است به نفع شرکتهای باسابقه نباشد چرا که قدرالسهم شهرستان کاشان در کشور دیده نمیشود.