وضعیت ریلی کشور مناسب نیست

تبریز-مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: اکنون وضعیت ریلی کشور مناسب نیست و تنها یک راهکار برای رفع آن وجود دارد و آن هم بهبود وضعیت اقتصادی حمل و نقل ریلی است.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از خبرگزاری مهر، جبارعلی ذاکری در مراسم رونمایی از قطار پنج ستاره خاوران (تبریز) -مشهد، اظهار کرد: اکنون وضعیت ریلی کشور مناسب نیست و تنها یک راهکار برای رفع آن وجود دارد و آن هم بهبود وضعیت اقتصادی حمل و نقل ریلی است.

وی با بیان اینکه برای استمرار فعالیت‌های حمل و نقل ریلی در کشور لازم است انگیزه برای سرمایه گذاری در این حوزه ارتقا یابد، افزود: در طول چهار ماه گذشته گام‌های مقدماتی برای بهبود وضعیت اقتصادی در بحث باری و مسافری برداشته شده که آثار آن را در ۲ سال آینده در کشور شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه مشتاقانه به دنبال سرمایه گذاران در حوزه زیرساخت شبکه ریلی و ناوگان‌ها هستیم، اظهار کرد: ۲ قرارداد بزرگ زیرساختی و چهار قرارداد حوزه ناوگان تا امروز به امضا رسیده و بزرگترین آن نیز با حضور وزیر راه در تهران امضا می‌شود.

ذاکری با بیان اینکه بخش خصوصی می‌تواند رسالت حمل و نقل ریلی را بر دوش بکشد، گفت: راه آهن حتی یک واگن مسافری و باری ندارد و همه واگن‌ها به شرکت‌های حمل و نقلی واگذار شده و آنها وظیفه حمل و نقل دارند.

وی یکی از راه‌های افزایش سطح خدمات برای مسافران را وارد کردن قطارهای پنج ستاره به چرخه حمل و نقل ریلی عنوان کرد و از راه اندازی قطارهای پنج ستاره در سایر نقاط کشور از جمله یزد و بازگشت قطارهای ۲ طبقه مسیر تهران-مشهد با افزایش سرعت خبر داد.

وی از ساخت خط فرعی ریلی به شبستر خبر داد و گفت: این خط که به زودی به بهره برداری می‌رسد می‌تواند سالانه نزدیک به یک میلیون تن بار حمل کند.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی تاکید کرد: بهترین راهکار برای افزایش ایمنی جاده‌ای، انتقال بار از جاده به ریل است و قطعاً در صورت تحقق این هدف از آمار کشته شدن سالانه ۲۱ هزار نفر در جاده‌های کشور کاسته می‌شود.

وی ادامه داد: امروز در مسیرهای مشخصی که بار سنگین و فوتی‌های زیاد دارند، برنامه ریزی داریم که طبق تعهدات برنامه هفتم با کمک بخش خصوصی و شرکت‌های صاحب بار اقدام به ۲ خطه کردن مسیرهای ریلی کنیم و بخشی از حمل بارهای سنگین را به سمت شبکه ریل بیاوریم.

وی خاطرنشان کرد: استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بیش از ۷۰ درصد ظرفیت مازاد دارند که برای انتقال بار می‌توان از آنها استفاده کرد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار