نقش پررنگ فعالیت‌های شیلاتی در مسیر توسعه اقتصاد قشم

جزیره قشم دارای یکی از بزرگترین نوارهای ساحلی است و از دیرباز تاکنون شغل عمده مردم این جزیره به ویژه جامعه محلی آن مرتبط با شیلات و صنایع وابسته به آن بوده و هست.
- اخبار استانها -

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم از قشم، با توجه به نقش مهم فعالیت‌های شیلاتی در حوزه اقتصاد و ظرفیت‌های قابل توجه شهرستان قشم در این حوزه و طبق سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه توسعه اقتصاد دریا محور برنامه‌ریزی‌های متعددی برای رشد بخش شیلات در جزیره قشم انجام شده است.

از جمله مهمترین فعالیت‌های شیلاتی در قشم صید و صیادی است و در کنار آن فرآوری محصولات دریایی، تکثیر میگو و ماهیان دریایی ، پرورش ماهی در قفس، ماهیان زینتی، خشک کردن ماهی و صادرات آن می‌باشد و به عبارتی می‌توان گفت قشم مجموعه‌ای از تمام فعالیت‌های شیلاتی است.

عمده صید در آبهای قشم به ویژه ماهی (ساردین و متو) توسط شرکت‌های بسته‌بندی مجاز وارد بازارهای سرزمین اصلی و برخی از کشورهای شرق آسیا و حاشیه خلیج فارس می‌شود که این فعالیت ارزآوری خوبی برای کشور و شهرستان قشم دارد.

طبق آمارهای اعلام شده صیادان قشمی در بازه زمانی فصل گذشته (از اول شهریورماه پارسال تا فروردین ماه امسال) افزون بر 20 هزار تُن متو را به روش خُشک سنتی و نمک سود شده طبیعی در زیر نور آفتاب براساس سفارش به کشورهای شرق آسیا به ویژه سریلانکا صادر کردند.

صید سالیانه 100 هزار تن ماهی در آبهای قشم

مدیرکل شیلات هرمزگان شهرستان قشم را از مهمترین حوزه‌های شیلاتی استان و کشور دانست و گفت: توسعه آبزی پروری به عنوان تنها راه کاهش فشار بر ذخایر طبیعی دریا و یک روش مطمئن در تأمین پروتین مورد نیاز جوامع انسانی در آینده است و ما در تلاش برای توسعه این فعالیتها در اقصی نقاط هرمزگان از جمله شهرستان قشم با توجه به ظرفیت نیروی انسانی و صیدگاه‌های خوب آن هستیم.

مسعود بارانی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه برنامه‌های بسیار خوبی برای توسعه فعالیت‌های شیلاتی در شهرستان قشم داریم، افزود: از مهمترین این برنامه‌ها انتقال دانش روز و حرکت به سمت تجاری‌سازی هر چه بیشتر محصولات شیلاتی در قشم است که البته این مساله در دیگر نقاط هرمزگان نیز پیگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌های سازمان خوار و بار کشاورزی جهانی(FAO) در سال 2030 باید بیش از 60 درصد پروتئین دریایی مورد نیاز جوامع انسانی از راه پرورش آبزیان تامین شود و هم‌اکنون 48 درصد پروتئین دریایی جهان از طریق آبزی پروری تامین می‌شود.

این مقام مسوول با اشاره به صید سالیانه 100 هزار تن ماهی در آبهای قشم خاطرنشان کرد: قشم با برخورداری از رتبه اول صید ساردین ماهیان توانسته است بخش قابل توجهی از صید را به خود اختصاص دهد.

بارانی قشم را یکی از مهمترین مراکز شیلاتی هرمزگان از نظر داشتن زیرساختهای لازم همچون بنادر صیادی استاندارد دانست و گفت: بنادر صیادی درگهان، باسعیدو ، سلخ و بندر رمچاه از مهمترین بنادر صیادی هرمزگان هستند که در شهرستان قشم واقع شدند.

اشتغالزایی هشت هزار نفر در حوزه شیلات قشم

مدیرکل شیلات هرمزگان با اشاره به اشتغالزایی حدود هشت هزار نفر با انجام فعالیت‌های شیلاتی در شهرستان قشم، خاطرنشان کرد: فعالیت 14 تعاونی صیادی، چهار بندر صیادی، بیست مرکز تخلیه صید، بیش از هزار و 200 شناور صیادی و قایق، بیش از 250 شناور صیادی و لنج و تنوع بالای گونه‌ای که منجر به روشهای صید مختلف در صیدگاه‌های متعدد شده است، تنها بخشی از فعالیت‌های حوزه صید و صیادی شیلات در شهرستان قشم است.

بارانی با بیان اینکه به سمت افزایش بهره‌وری شیلاتی در همه جهات شیلاتی به ویژه صید و صیادی در حرکت هستیم، افزود: اقدامات صورت گرفته در جهت تکمیل زنجیره‌های تولید و افزایش ارزش افزوده من جمله در تکثیر و پرورش میگو و ماهی و تولید خوراک دام، طیور و آبزیان و توسعه زیرساخت‌ها تاکنون زمینه جذب سرمایه‌گذاران متعددی در بزرگترین جزیره شیلاتی ایران، فراهم ساخته است.

کلام آخر

طبق اعلام مسئولان صنایع شیلات و آبزیان یک راهبرد استراتژیک در توسعه جزیره قشم است که با ایجاد اشتغال پایدار باعث تثبیت جمعیت و مهاجرت معکوس به ویژه در روستاهای غرب جزیره می‌شود که در سالهای اخیر این روند با جدیت خوبی پیگیری شده اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد و به نظر می‌رسد باید دست‌اندرکاران برنامه‌ها و اقدامات را با سرعت بیشتری اجرا کنند و موانع موجود در مسیر سرمایه‌گذاری فعالیت‌های شیلاتی را برطرف نمایند.

انتهایپیام/7558

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار