به گزارش ذاکرنیوز ، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی ایران) در مورد حمایت خانه موسیقی از جشنواره موسیقی امیرجاهد گفت:«در سالهای گذشته خانهموزه دکتر معین و استاد امیرجاهد فعالیتهای خود را بهصورت جدی شروع کرد و به یک مرکز جدی فرهنگی و هنری تبدیل شد. از همان زمان خانه موسیقی در کنار این مجموعه حضور داشت و از مجموعه فعالیتهای خانهموزه حمایت کرد و در واقع به نوعی سعی کرد هنرمندان را بیشتر با آن مجموعه آشنا کند. برگزاری مراسم و مناسبتها همچون بزرگداشت هنرمندان و تقدیر از فعالیتهای آنان، برگزاری جشنهای تولد هنرمندان و... از جمله مراسمهایی است که تاکنون در این خانهموزه برگزار شده است.»
وی افزود: «خانهموزه، بنای ارزشمند و تاریخیای است که در گذشته محل حضور و رفت و آمد هنرمندان بزرگی بوده و بسیاری از مفاخر و چهرههای ارزشمند فرهنگی، هنری و ادبی در آن رفت و آمد داشتهاند. خانهموزه موقعیت بسیار ارجمندی دارد و خانه موسیقی در سالهای گذشته این مجموعه را رصد کرده است. البته دوستان عزیز و دلسوزی نیز در آن مکان حضور دارند از جمله آقایان سبحانی و بیدگلی که از دلسوزان حوزه موسیقیاند و در این مکان متمرکزند و فعالیتهای خود را انجام میدهند و خانه موسیقی همواره از این فعالیتها حمایت کرده است.»
مدیرعامل خانه موسیقی بیان کرد: «هر ساله جشنوارههای مختلفی را در کشور و در حوزه موسیقی برگزار میشود. از جمله جشنواره موسیقی فجر که با یک نگاه خاص از سال 1364 تاکنون برگزار شده است. جشنواره ملی موسیقی جوان، جشنواره موسیقی نواحی ایران، جشنوارههای موسیقی محلی و غیره. طبیعتاً قرار نبود اتفاقی مانند سایر این رویدادهای فرهنگی برگزار شود و این جشنواره هم تکرار همان رویدادها باشد. سعی کردیم خلأهایی که در آن جشنوارهها وجود دارد را با برگزاری جشنوارهای دیگر، پُر و جبران کنیم. به هر حال، در این سالها جشنوارهای جدی با تمرکز بر فرم دونوازی و یا گروهنوازی نداشتیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این جشنواره از این قابلیت استفاده کنیم تا متفاوت از جشنواره ملی موسیقی جوان باشد.»
نوربخش تصریح کرد: «در جشنواره موسیقی جوان شرایط سنی وجود دارد و اجراها در سه رده سنی برگزار میشود. همچنین در آن جشنواره، دونوازی، سهنوازی و یا گروهنوازی برگزار نمیشود. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم در جشنواره موسیقی امیرجاهد از فرمهای دونوازی، سهنوازی و همینطور گروهنوازی استفاده کنیم که میتواند برای شرکتکنندگان در این بخشها به نوعی انگیزه ایجاد کند.»
موسیقی؛ صنعتی 153 میلیارد دلاری تا سال 2030 میلادی
مدیرعامل خانه موسیقی ادامه داد: «خوشبختانه جشنواره موسیقی امیرجاهد در دورههای گذشته توانسته است جای خود را بین اهالی موسیقی باز کند و فکر میکنم هر سال که بگذرد غنیتر و پربارتر از سالهای گذشته باشد. امیدوارم بتوانیم بهزودی شاهد تأثیرات خوب آن در ایجاد انگیزه و فعالیت جوانان و همچنین کیفیتمداری و ارتقای موسیقی باشیم. همچنین جشنواره موسیقی امیرجاهد، شورای سیاستگذاری دارد که تصمیمهای مهم توسط این شورا انجام میشود و هر ساله رویکرد و جهتدهی آن مشخص میشود. به هر حال، همفکری این دوستان و دیگر استادان حوزه موسیقی، به بهتر شدن جشنواره کمک میکند و در نهایت کیفیت، نحوه برگزاری، و همچنین انتخاب هیئت داوران، توسط شورای سیاستگذاریِ جشنواره برنامهریزی و هدایت میشود.»
حمیدرضا نوربخش همچنین در مورد حمایت نهادهای مربوطه از برگزاری این جشنواره گفت: «طبیعتاً از سایر نهادها نیز انتظار حمایت داریم و مجموعههایی از جمله شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حتی بخش خصوصی میتوانند از این جشنواره حمایت کنند. امیدوارم بخش خصوصی بتواند با این جشنواره همکاری داشته باشد و افرادی که دغدغه فرهنگ و هنر دارند و فعالان حوزههای مختلف اقتصادی و تجاری بتوانند از اینگونه فعالیتها حمایت کنند. امیدوارم نهادهای مختلف در این راه پیش قدم شوند. این جشنواره میتواند از نظر فرهنگی و هنری، و همچنین رونق و اشتیاقی که در جوانان ایجاد میکند، تأثیر بسزایی بگذارد.»
وی خاطرنشان کرد: «نهادهای مختلف خصوصاً شهرداری میتوانند به این مسئله توجه کنند و حمایتهای لازم را از این جشنواره انجام دهند. واقعیت این است که برگزاری این جشنواره در راستای اهداف و برنامههای شهرداری تهران است. همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید نگاهی به این حوزه داشته باشد و امیدوارم که بتوانند از این جشنواره حمایت کنند.»
مدیرعامل خانه موسیقی همچنین در مورد عملکرد خانهموزه امیرجاهد گفت: «به نظرم خانهموزه امیرجاهد تلاش بسیار خوبی در این حوزه داشته و دوستانی که در این مجموعه حضور دارند، اهل فرهنگ و هنر هستند. با توجه به تمرکزی که در فعالیتهای آموزشیِ موسیقی و همچنین تشکیل گروههای موسیقی دارند، عملکرد قابل دفاعی داشتهاند و تلاش بسیار ارزشمندی کردهاند. خوشبختانه جشنواره در دورههای گذشته با زحماتی که این عزیزان کشیدهاند و کمکهایی که برحسب وظیفه، خانه موسیقی انجام داده و همچنین حضور و حمایت استادان و هنرمندان ارزشمند حوزه موسیقی، عملکرد قابل تقدیری داشته است و به سهم خودم از این عزیزان تشکر میکنم.»
وی افزود: «زمانی که جشنوارهای برگزار میشود، معرفی و حضور رسانهای آنها و دیدهشدن این جشنوارهها، در گرو معرفی خوب است که بتواند جامعه را از برگزاری این رویداد آگاه و مطلع کند. فکر میکنم همه باید تلاش کنند که در ارتباط با مجموعه رسانهها، از جمله رسانههای دیداری، شنیداری و خصوصاً در بخش فضای مجازی اتفاقات خوبی رقم بخورد. اما همانطور که میدانید، بسیاری از این کارها مستلزم هزینههایی است که به دلیل محدودیتهایی که وجود دارد، شاید نتوان فعالیتهای تبلیغاتی گستردهای داشت. اما به هر حال میتوان کارهایی انجام داد که ارتباطات مؤثرتر و گستردهتری با رسانهها داشته باشیم که میتوان در معرفی بهتر این جشنواره تلاشهای بیشتری کرد. به نظرم باید راههایی باز شود تا فعالیتهای تبلیغاتی گستردهای همانند نصب بیلبوردها در سطح شهر صورت گیرد.»
مدیرعامل خانه موسیقی اضافه کرد: «البته در این خصوص سازمان زیباسازی شهرداری میتواند بسیار مؤثر باشد. امیدوارم سازمان زیباسازی همکاری بهتری با جشنواره داشته باشد تا بتوانیم بیلبوردهای شهری داشته باشیم، چرا که این بیلبوردها نقش مؤثری در شناخت جشنواره دارند. در دوره سی و یکم تا سی و سوم جشنواره موسیقی فجر، شهرداری تهران با همراهی بخش خصوصی حمایتهایی انجام دادند تا بیلبوردهای تبلیغاتی را در سطح شهر نصب کنیم و خوشبختانه استقبال بهتری از سوی مردم صورت گرفت و جشنواره با توفیق فراتر از انتظار مواجه شد. به هر حال اگر سازمان زیباسازی حمایت جدی برای دراختیار قراردادن فضایهای تبلیغاتی داشته باشد، اتفاقات بهتری برای جشنواره خواهد افتاد.»
حمیدرضا نوربخش در پایان افزود: «هر چقدر که حمایت جدیتری از جشنواره داشته باشیم، کمک شایانی به ارتقای جشنواره و موسیقی کردهایم. این جشنواره هر چقدر که جدیتر، چشمگیرتر و فراگیرتر شود و جامعه از آن آگاه شود، طبیعتاً توجه بیشتری به خود جلب میکند و استقبال بهتری از سوی مردم انجام میشود. به عنوان مثال، اگر بتوانیم جوایز غنیتری به لحاظ مادی داشته باشیم، انگیزههای بیشتری در شرکتکنندگان ایجاد میشود. کمااینکه زمانی که جایزه باربد را در جشنواره موسیقی فجر برگزار کردیم، توانستیم اتفاق بزرگی را رقم بزنیم؛ تب و تاب و انگیزه عجیبی در حوزه تولید موسیقی ایجاد شد و تلاشهای جدی صورت گرفت، شور و شعف خاصی در جامعه موسیقی ایجاد کرد و باعث شد هنرمندان تولیدات بهتری داشته باشند و بتوانند جایزه باربد را کسب کنند. در طول سه دوره برگزاری جشنواره موسیقی فجر، آنقدر جایزه باربد مهم شد که تمامی تولیدکنندگان آثار موسیقی در طول سال سعی میکردند به کیفیت تمامی بخشهای تولیدیشان دقت کنند. این تجربه نشان میدهد که در جشنوارههایی که رقابت وجود دارد، اگر بخواهیم رقابت را جدیتر کنیم، جوایز بسیار مهم است، تا برای شرکتکنندگان انگیزه ایجاد کند و همه تلاش میکنند کارهای بهتری ارائه دهند و بهتر دیده شوند.»