به گزارش ذاکرنیوز، طی سالهای گذشته نمایشگاه رسانههای دیجیتال (توسط مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی) و نمایشگاه بازیهای رایانهای (توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای)، در دورههای مختلف به صورت مستقل از یکدیگر برگزار شدند و هم اکنون قرار است این دو نمایشگاه تجمیع شوند و تحت عنوان یک نمایشگاه واحد با عنوان «نمایشگاه فناوریهای محتوایی فضای مجازی» (CTEX) برگزار شود، به همینمنظور نشست خبری برگزاری فناوریهای محتوای محتوای فضای مجازی(CTEX) پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برگزار شد.
در این نشست حجت الاسلام حامد حاجی ملامیرزایی رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی حضور داشت و در خصوص نمایشگاه به ایراد سخنرانی پرداخت. محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای دیگر سخنران ایننشست بود که خبرنگاران انتظار حضورش را برای پاسخگویی میکشیدند تا در خصوص بخش بازیهای رایانهای نمایشگاه توضیحاتی به اصحاب رسانه ارائه کند. اما حاجیهاشمی به نشست نیامد و حاجی ملامیرزایی و سعید پورابوالقاسم دبیر اجرایی نمایشگاه دو سخنران جلسه بودند.
همچنین قرار بود این نشست طبق هماهنگیها ساعت ۹:۳۰ برگزار شود و در نامه ارسالی به خبرنگاران این ساعت قید شده بود که ساعت ۱۰:۲۰ با معرفی خبرنگاران به رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی آغاز شد.
حجتالاسلام حامد حاجی ملامیرزایی رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی با اشاره به اینکه نمایشگاه رسانههای دیجیتال سابق و بازیهای رایانهای پیش از این به صورت مجزا برگزاری میشده است، گفت: پس از چندسال عدم برگزاری این دو نمایشگاه به دلیل شیوع ویروس کرونا قرار بر این شد که امسال به صورت مشترک نمایشگاهی را برگزار کنیم.
وی ادامه داد: زیرساخت و محتوا به مثابه ظرف و مظروف است یعنی باید محتوا خوب تولید و سپس منتشر شود، اگر شبکه ملی اطلاعات به عنوان تأمینکننده زیرساخت بدانیم باید از منظر محتوایی آن را پوشش دهیم. زمانی این نمایشگاه برگزاری میشود که توسعه در لایه زیرساخت فضای مجازی و خدمات آن را شاهد هستیم و باید تکمیل کننده شبکه ملی اطلاعات باشیم.
رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی گفت: هدف این نمایشگاه معرفی فناوریهای اطلاعاتی در کنار شبکه ملی اطلاعات است، از این رو از کنشگران فضای مجازی خواستهایم در این نمایشگاه حضور بیایند، تلاش ما بر این است که فاصله بین حاکمیت و نهادهای حاکمیتی کم شود یعنی گلوگاه که در مسیر کارهای فضای مجازی وجود دارد از بین برود.
حاجی ملامیرزایی گفت: در مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی به موجب دستور کار ما در خانواده محور بودن موضوع کودک و خانواده را یکی از ریلهای اصلی کار خود قرار دادهایم، شعار ما این است که بتوانیم از آسیبهای فضای مجازی در مورد خانواده و کودک جلوگیری کنیم و با سواد رسانهای و آگاهی بخشی حوزه فضای مجازی را یک محیط اثربخش جهت آموزش و بالندگی قرار دهیم. فضای مجازی باید به یک عنصر اثرگذار در تربیت و بالندگی کودکان و خانواده شود نه اینکه یک دغدغه برای خانواده به ویژه در عرصه تعلیم و تربیت باشد.
وی افزود: در نمایشگاه هم یک فضای گسترده را برای تأمین کنندههای محتوای حوزه کودک قرار دادیم. در لایههای اجرایی هم کودکان، نوجوانان و خانواده را در نظر گرفته و جدای از محیط شاد بازیهای رایانهای کارگاههایی برای سواد رسانهای ایجاد شده تا از این فرصت برای خانواده و کودک اقدامات خوبی را رقم بزنیم.
حاجی ملامیرزایی گفت: در دنیا دو رویکرد در مورد حکمرانی فضای مجازی وجود داد، ابتدا بهرهمندی خدمات شرکتهای غربی و در مقابل ساخت زیرساختهای بومی متناسب با فرهنگ آن کشور است، ما امروز در تلاش هستیم که این بومیسازی جایگاه بهتری پیدا کند.
وی ادامه داد: در فضای مجازی به دنبال موضوعات فرهنگی و سبک زندگی ایرانی خودمان هستیم تا از الگوگیری از سبک زندگی غربی جلوگیری کنیم، یعنی ملی شدن صنعت فضای مجازی در کشور را دنبال میکنیم. البته فقط در حوزه سبک زندگی هم نیست، شرکتی مثل گوگل با ۷۰ زیر مجموعه در تلاش است رقابت را در دنیا در دست خودش داشته باشد در این شرایط کارآفرینان و شرکتهای داخلی حذف خواهند شد، هر شرکت داخلی با یک ایده نو به میدان بیاید باید با غول بزرگی چون گوگل روبرو خواهد شد.
رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی گفت: مجموعه منافع ملی ما در فضای مجازی در عرضه داخلی باید تأمین شود، سکوهای خارجی با هر محتوایی خانواده و اقتصاد ما را تسخیر کرده و ما به جای اینکه فضای مجازی را رها کنیم تا هر اتفاقی بیافتد باید از این جریان بهره لازم را ببریم. به همین منظور برگزاری این دست از نمایشگاهها چالشهای پیشرو شرکتها را نشان داده و در جهت حل آنها کمک خواهد شد.
حاجی ملامیرزایی در پایان گفت: در چند ماه گذشته تا قبل از اینکه واتس آپ و اینستاگرام بسته شود ما رغبتی به سرویسدهندههای داخلی نداشتیم، امروز استقبال از رسانههای داخلی بهتر شده است، یک سرویس دهنده خارجی بعد از ده سال مخاطبین خود را جذب کرده است و ما نباید بلافاصله انتظار داشته باشیم پلتفرمهای داخلی به این سطح برسند.
۲۵۱ شرکت در نمایشگاه CTEX ثبت نام کردهاند
در ادامه این نشست سعید پورابوالقاسم دبیر اجرایی نمایشگاه نیز با بیان اینکه ۲۵۱ شرکت تا به امروز ثبت نام کردهاند، گفت: امروز روز پایانی ثبت نام است و پس از این به سراغ تأیید نهایی شرکتها خواهیم رفت و از شنبه غرفهها تحویل متقاضیان میشود.
وی ادامه داد: افتتاحیه روز یکشنبه ۱۶ بهمن ساعت ۱۴ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از نمایندگان مجلس در صحن شبستان اصلی مصلی خواهد بود. این نمایشگاه تا ۱۹ بهمنماه ادامه خواهد داشت.
دبیر این نمایشگاه در مورد دلیل برگزاری این نمایشگاه گفت: در حوزه کودکان و خانواده سعی کردیم اتفاقاتی را رقم بزنیم که جدای از فضای بازی این قشر نسبت به فضای مجازی آگاهیبخشی داشته باشند، همچنین پای مسئولین به نمایشگاه باز شود تا استارتاپها بتوانند مشکلات خود را مطرح و در جهت حل آنها ارادهای شکل بگیرد.