رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان:

معنویت جان‌مایه هنر مقدس است

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: بازگشت به اوج تمدن اسلامی در گرو استفاده از ابزاری مختلفی همچون هنر است چرا که معنویت جان‌مایه هنر مقدس است.

به گزارش ذاکرنیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرسول احمدیان صبح پنجشنبه در آئین اختتامیه اولین جشنواره وصال که در حوزه فیلم‌نامه، داستانک، سناریونویسی برگزار شد، با اشاره به لزوم ورود نهادهای حوزوی همچون دفتر تبلیغات اسلامی به مباحث علمی و نظری هنر، اظهار داشت: طلاب حوزه علمیه هم به‌جهت بهره‌مندی از آموزش‌های علمی و مهارت اندیشه‌ورزی و هم به جهت مسئولیت فرهنگی که برعهده آنهاست، باید در این حوزه راهبر بوده و حضور بیشتری داشته باشند.


ارکان تمدن نوین اسلامی


وی به اضلاع چهارگانه تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: ایجاد این تمدن که از توصیه‌های اکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است، باید بر مبنای چهار رکن بینش به مفهوم جهان‌بینی و باورهای الهی، دانش به‌معنای فرزانگی، کنش، یعنی متصف بودن به فرهنگ جهاد و کوشش و منش به مفهوم پای‌بندی به اخلاق و ارزش‌ها استوار گردد.


وی افزود: در طول تاریخ هر گاه این چهار رکن در کنار همدیگر شکل گرفت، دستیابی به مدینه فاضله متصور گشت. همان‌گونه که تا پنج قرن بعد از عصر نزول، هم‌افزایی و همپائی این چهار رکن، سبب شکوفایی و سرآمدی مسلمین در سراسر جهان شد. اما وظیفه فعلی ما به‌عنوان مسلمانی که میراث‌دار تبار تمدنی است، احیای این مدنیت ازدست‌رفته است.


هنر مقدس هم در محتوا و هم در ظاهر معنوی است


حجت الاسلام احمدیان ادامه داد: بازگشت به اوج تمدن اسلامی در گرو استفاده از ابزاری مختلفی همچون هنر است. منظور از هنر در این مقوله، هنر اسلامی و دینی است که دارای قله اوجی به نام هنر مقدس است. منظور از هنر مقدس، هنری است که هم محتوای مقدس و هم صورت و فرمی مقدس و معنوی داشته باشد.


رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: در هنرهای سنتی و اصیلی همچون معماری، خوش‌نویسی و … صورت و فرم معنوی به‌وضوح، قابل رؤیت است. در این هنرها، نمادهای معنوی در صورت و فرم رمزنگاری شده‌است. این رمزها، قراردادهایی هستند که توسط هنرمندان کشف و در فرم و شکل نمایان شده است.


وی تصریح کرد: مثلاً شکل و ظاهر هنر معماری اسلامی برگرفته از روایت نبی مکرم اسلام در داستان معراج است. جایی‌که ایشان عالم را به گنبد عظیمی توصیف می‌کند که از صدف سپید ساخته شده است و به چهار پایه در چهار گنج قرار گرفته و بر آنها چهار کلام اولین سوره فاتحه الکتاب نوشته شده و این مثال نمایشگر الگوی روحانی هر بنای قیه دار است. این صدف نمایشگر و مرز روح است که گنبدش تمام مخلوقات را در بر می‌گیرد. ساقه هشت ضلعی گنبد رمز هشت فرشته حاملان عرش هستند. به‌این‌ترتیب، ترسیمی که پیامبر گرامی از خلقت ارائه کرده‌اند، جان‌مایه و دست‌مایه هنرمندان در خلق آثار معماری اسلامی قرار گرفت.


پیوند بین رموز سنتی نهادینه‌شده در هنرها با خلاقیت و نوآوری کار مشکلی است


حجت‌الاسلام احمدیان در ادامه به ویژگی تحول‌آفرینی و نوآوری هنر در کنار پای‌بندی به اصالت آن اشاره کرد و اظهار داشت: پیوند بین رموز سنتی نهادینه‌شده در هنرها با خلاقیت و نوآوری کار مشکلی است. در این رابطه، حفظ روح هنر در قالب و صورت نوآورانه و خلاق امری اساسی است.


وی گفت: برای تأثیرگذار بودن در فضای فرهنگی، باید از ظاهر و مدل‌های امروزی بهره جست. لذا چاره‌ای جز استفاده از روش‌های برندسازی در این حوزه نیست. در این راستا، اصفهان به دلیل دارا بودن ظرفیت‌های برندسازی، می‌تواند پیش‌ران باشد. موشن گرافی و موشن آبجکت در اصفهان، قابلیت اجرایی زیادی دارد و این فنون می‌توانند به برندی برای این شهر تبدیل شوند.


حجت الاسلام احمدیان افزود: باید در کنار ارتقا فنی قالب و فرم، در تولید محتوا نیز نقایص برطرف گردد که طراحی جشنواره وصال، نمودی از جایگاه ویژه این هدف‌گذاری است. هدف این جشنواره، ایجاد انگیزه بین هنرمندان در جهت ارتقا سطح کیفی محتوای تولیدی است.


وی در کنار توصیه به پیشرفت فنی قالب و تولید محتوای فاخر، طرح‌های دیگری همچون ایجاد کاراکتر خلاق را از دیگر ابزار تأثیرگذار در فضای فرهنگی برشمرد و افزود: خلق چند کاراکتر برند، می‌تواند سبب هم‌افزایی بین حوزه‌های سناریونویسی، فیلم‌نامه‌نویسی و دیگر تولیدات محتوایی فاخر شود.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار