به گزارش ذاکرنیوز ، رجب طیب اردوغان در سخنرانی در بین همشهری های خود در ریزه، کلیچدار اوغلو را به عنوان یک فرد خطرناک معرفی کرد.
در شرایطی که کمتر از 10 روز به برگزاری انتخابات مانده، رهبر حزب حاکم ترکیه، تمام توان خود را بر روی امنیتی سازی فضا و تضعیف رقیب خود متمرکز کرده و می خواهد او را به عنوان یک خطر بزرگ امنیت ملی به مردم معرفی کند.
روزنامه سوزجو، از مهمترین تریبون های مخالفین اردوغان، امروز در عکس و تیتر صفحه نخست، عکس هایی از اردوغان را با قرآن و سجاده چاپ کرده و از قول او نوشته است: «ما دستوراتمان را از خداوند دریافت می کنیم».
این همان سخن اردوغان است که در آن، رقیب خود کمال کلیچدار اوغلو را به تبعیت از دستورهای آمریکا و پ.ک.ک متهم کرده و گفته بود که او وابسته به غرب و تروریست ها است؛ ولی ما از کسی جز خداوند دستور نمی گیریم. روزنامه سوزجو، این سخن اردوغان را همچون نشانه ای از سوءاستفاده او از عواطف دینی مردم قلمداد کرده است.
روزنامه های تحت امر حزب عدالت و توسعه نیز، تیترها و عباراتی به کار برده اند که در آنها، کمال کلیچدار اوغلو نامزد ائتلاف ملت به همدستی با تروریست ها متهم شده است. این شواهد نشان می دهد که تلاش اردوغان و حزب عدالت و توسعه برای امنیتی کردن فضای انتخابات ادامه دارد.
بر اساس قوانین انتخاباتی ترکیه، از روز گذشته برخی از ممنوعیت ها، قبل از 10 روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی که در 14 می 2023 برگزار می شود، آغاز شده است. بر اساس این قوانین، انتشار هر گونه نظرسنجی و پیش بینی ممنوع شده و منتشر نخواهد شد.
ظرف 10 روز قبل از روز رایگیری، هیچ گونه برنامه ای که له یا علیه نامزدها باشد یا به نحوی که بر رای شهروندان تأثیر بگذارد، از طریق رسانههای مکتوب، شفاهی و تصویری انجام نخواهد شد و رسانه ها، نظرسنجی افکار عمومی، نظرسنجی ها، پیش بینی ها، اطلاعات و تلفن های ارتباطی و اصل بی طرفی باید رعایت شود. با این حال، یک گروه سازماندهی شده عظیم که به نام گروه سایبری وابسته به حزب حاکم شناخته می شود، به طور شبانه روزی در فضای مجازی و رسانه های اینترنتی، مشغول فعالیت علیه جریان رقیب است.
اتهامات گسترده آکپارتی علیه رقیب
عبدالقادر سلوی از تحلیل گران روزنامه حریت که دیروز در شهر زادگاه اردوغان ریزه، او را همراهی کرده بود، درباره رئیس جمهور نوشته است: «اردوغان در سخنرانی خود به کلیچدار اوغلو تاخت و هر وقت نام او را بر زبان آورد، همشهری ها، رقیب اردوغان را هو کردند. وقتی سخنرانی تمام شد، پرسیدم: برخورد مردم را چگونه دیدید؟ در پاسخ گفت: خیلی خوب بود. هشتاد هزار نفر جمع شده بودند. از این بهتر چه می خواهیم؟»
در جبهه مقابل نیز، تحلیلگران دیگری قلم می زنند که از دید آنها، اردوغان رفتنی است و ترکیه در آستانه یک تحول بزرگ قرار گرفته است.
اردی اوزترک، تحلیلگر مشهور ترکیه در ستون تحلیلی خود در پولیتیک یول نوشته است: «صد سال از عمر جمهوری ترکیه گذشت. مصطفی کمال آتاترک، مُهر خود را بر صد سال نخست عمر جمهوری و ج.ه.پ زد و حالا دومین کمال، یعنی کمال کلیچدار اوغلو، برای صد سال دوم جمهوری و در عین حال، صد سال دوم ج.ه.پ، به میدان آمده است. او توان خود را به کار می گیرد تا ترکیه را در مسیر اصلاحات و دموکراسی پیش ببرد».
دفاعیه کلیچدار اوغلو چیست؟
مجموعه عظیمی از رسانه ها و مطبوعات تحت امر اردوغان و حزب عدالت و توسعه، تلاش می کنند تا کلیچدار اوغلو، حزب جمهوری خلق و ائتلاف ملت را به میانه یک دعوای سیاسی و تبلیغاتی عظیم بکشانند. اما شواهد نشان می دهد که ائتلاف 6 حزب مخالف اردوغان در این مورد به یک توافق نانوشته و ضمنی رسیده و نمی خواهد وارد این دعوا شود.
با وجود طرح اتهامات امنیتی سنگین علیه کلیچدار اوغلو، او همچنان کار خودش را می کند و به شکلی آرام و بدون صرف هزینه های کلان، کمپین را بر اساس ظرفیت های اینترنت و فضای مجازی، پیش می برد.
جدیدترین تلاش کلیچدار اوغلو برای جلب توجه مردم، کشاندن علی باباجان به آشپزخانه و انتشار عکسی است که در پشت سر این دو سیاستمدار، سینک ظرفشویی و تجهیزات ساده خانه رقیب اردوغان وجود دارد.
حالا که بحران اقتصادی به قول خود ترک ها منجر به «آتش سوزی در مطبخ» شده، انتشار مطالب و پست های مرتبط با آشپزخانه و غذا اهمیت ویژه ای دارد.
تیتر روزنامه قرار در مورد عکس کلیچدار اوغلو و باباجان، درباره این است که اقتصاد ترکیه به افراد شایسته و اهل، سپرده خواهد شد. چنین چیزی به این معنی است که در صورت پیروزی کلیچدار اوغلو، سکان خزانه داری و اقتصادی، به دست باباجان و کارشناسان همراه او سپرده خواهد شد و رئیس بانک مرکزی نیز توسط او انتخاب خواهد شد.
کلیچدار اوغلو، بارها با همین پس زمینه یا بک گراند، عکس و ویدیو منتشر کرده تا نشان دهد که مفهوم «ساده زیستی» را به عنوان یک مفهوم مهم و استراتژیک پذیرفته و باور دارد که مردم ترکیه، بیش از آن که به سیاست ها و سخنرانی های اردوغان حساس باشند، به آشپزخانه بسیار مجلل امینه اردوغان، هواپیمای لوکس و تجملی رئیس جمهور و کاروان خودروهای گرانقیمت و فضاسازی های باشکوه و لوکس کاخ ریاست جمهوری حساس هستند.
در پایان باید گفت، حزب عدالت و توسعه و دولت اردوغان، در اثنای بحران اقتصادی، توجیه خاصی برای وضعیت کنونی ندارد و عملاً نمی تواند در مورد آینده هم وعده های طلایی بدهد. به همین خاطر، اصلی ترین اهداف و محورهای تبلیغاتی و انتخاباتی ائتلاف جمهور عبارتند از:
1.تلاش برای طرح اتهامات سنگین امنیتی علیه رقیب و تضعیف او.
2.برجسته کردن اهمیت موضوعاتی همچون خودکفایی نسبی ترکیه در صنایع دفاعی و مسائل مرتبط با حوزه انرژی.
ائتلاف جمهور به رهبری اردوغان و باغچلی، کمپین را با این دو محور و بر بستر سخنرانی های سنگین، تجملی و پوشش رسانه ای بسیار گسترده پیش برده است. حال باید دید آیا این تلاش پرهزینه، تحت تاثیر پیامدهای بحران اقتصادی قرار می گیرد و موجب شکست حزب حاکم می شود یا خیر؟