مبارزه با کمبود آب و خشکسالی رویکرد کلان خراسان رضوی است

 به گزارش پایگاه خبری ذاکرنیوز ، یعقوبعلی نظری در گردهمایی طرح تحول کشاورزی که امروز در مجتمع آیه‌های مشهد برگزار شد، اظهار داشت: در جامعه به معنی واقعی کلمه اقتدار ملی، آزاد بودن، استقلال و سربلند بودن بسیار مهم است و به عنوان مقدمه و عاقبت خوب در دنیای اخروی می باشد، این درحالی است کشاورزی و دامپروری مزیت، ثروت و میراث با عمق تاریخی در استان خراسان رضوی است.

وی افزود: مبارزه با کمبود آب و خشکسالی شدید رویکرد کلان استان در دو سال اخیر است و این کمبود آب نباید سبب نقص در کشاورزی باشد و باید به سمت مدیریت أحسن آب پیش برویم و با همین شرایط باید بهترین کشاورزی را داشته باشیم. با رویکرد و هدف‌گذاری دولت در استان  و با مجاهدت مدیران و داشته‌های استان باید به سمت افزایش تولید در سطح  استان حرکت کنیم.

استاندار خراسان رضوی گفت: در ناترازی تولید برق شرمنده هستیم که کشاورز در مرحله تولید با مشکل قطعی برق مواجه می‌شود. این از دغدغه‌های استانداری و دولت است و هم‌اکنون از شرکت برق و جهاد کشاورزی برای مدیریت برق در سال بعد با نظر مشاوران و مزیت‌های تولیدی هر شهرستان خواستار برنامه شدیم.

نظری، حضور تشکل‌های صنفی را در استان مهم دانست و افزود: باید مردم و بخش کشاورزی با این تشکل‌ها و همچنین این تشکیلات با دولت به طور مستمر ارتباط دو طرفه داشته باشند.

نگرانی از تغییرکاربری 4 هزار هکتار اراضی کشاورزی در مشهد

حجت‌الاسلام پژمانفر نیز در این گردهمایی اظهار داشت: روستا تبدیل به خوابگاه و تفرجگاه برخی از افراد شده است که اقتصاد آن‌ها در روستا نیست. به شدت با خرد شدن اراضی و تغییر کاربری کشاورزی که سبب کاهش توجیه اقتصاد روستا خواهد شد، مخالف هستیم. تا نتوانیم به این موضوع و یکپارچه سازی اراضی بپردازیم سایر گام‌ها و بهره‌وری در اقتصاد کشاورزی و روستا مثمر ثمر نخواهد بود.

وی اذعان کرد: در مشهد بیش از 4 هزار هکتار اراضی کشاورزی تغییر کاربری داشته است و این وضعیت بسیار نگران کننده است. کاهش جمعیت از 70 درصد سکونت واقعی در روستا در گذشته به کمتر از 20 درصد روستایی واقعی که اقتصادش در آن روستا است تبدیل شده، البته نمی‌توان به آمار هم تکیه داشت‌.

معاون مرکز تحقیقات کشور نیز در این مراسم اظهار داشت: امنیت غذایی در بیان رهبری اولویت درجه یک کشور است و سه مشخصه؛ فراهم نمودن، دسترسی و استمرار تولید شالوده امنیت غذایی است. دانش خلاقیت و نوآوری و انجام دادن کار درست مانند الگوی کشت در زنجیره‌های پیوسته تولید می‌تواند در این مسیر یاری‌کننده بحث بهره‌وری باشد.

وی گفت: با شعار ما می‌توانیم، کشور تا امروز توانسته است رشد کند. کشاورزان پیشرو ثابت کرده‌اند که تولید بیش از میانگین با همین شرایط خشکسالی و قطعی برق و چالش‌های موجود با دانش صحیح و اجرای صحیح قابل حصول است.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار