به گزارش ذاکرنیوز، طرح تحول آموزش عالی با حضور معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رؤسا و معاونین آموزشی دانشگاه های استان گیلان به میزبانی دانشگاه گیلان تشریح شد.
قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست استان گیلان را مهد علم و دانش و ایمان و معنویت و شجاعت دانست و اظهار کرد: گیلان یکی از شاخص های تاریخی استقلال کشور محسوب می شود.
وی با بیان اینکه دانشگاه گیلان جزو دانشگاه های برتر کشور است، افزود: اگرچه در دوران کرونا شاهد کاهش کیفیت آموزش بودیم، اما بعد از این دوران طی دو مرحله و به سرعت آزمون ها و آموزش های حضوری را آغاز کردیم و خوشبختانه به کیفیت مناسب رسیدیم.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تشکیل کمیته طرح تحول آموزش عالی در راستای سند تحول دولت سیزدهم، تصریح کرد: دانشگاه ها جایگاه ویژه ای در سند تحول دولت دارند و لذا وزارت عتف با تاکید بر آمایش سرزمین استان ها، کمیته مذکور را تشکیل داد.
عموعابدینی، نیازمحوری را ماموریت عام دانشگاه دانست و عنوان کرد: اساس طرح تحول مبتنی بر نیازمحوری و علوم نوین و و فناوری های آینده و گام دوم انقلاب است.
وی با بیان اینکه علوم بین رشته ای و فناوری های آینده اقتدار کشور را برای گام دوم انقلاب تامین می کنند، گفت: در راستای تحول در نظام پذیرش، حمایت و نگه داشت و به کارگیری استعدادهای درخشان و نخبگان و اساتید جوان را در دستور کار داریم.
دبیر کمیته طرح تحول آموزش عالی، گام دوم انقلاب را رکن رکین این طرح تحولی دانست و متذکر شد: نقش دانشگاه در تمدن سازی برجسته است و لذا باید نیاز علمی آینده کشور را مشخص کنیم.
وی با بیان اینکه رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم بر توسعه علم و دانش و پژوهش با محوریت جوانان و محققین و دانشمندان تاکید فرمودند، اضافه کرد: دانشگاهیان عامل اصلی قدرت کشور هستند و لذا نقش اصلی بیانیه گام دوم به دانشگاه ها سپرده شده است.
عموعابدینی ریل گذاری برنامه هفتم توسعه را دریاپایه دانست و متذکر شد: بخش مهمی از مرز کشور دریایی است و باید اقتصاد دریا را فعال کنیم لذا ماموریت خاص دانشگاه گیلان در طرح تحول آموزش عالی مبتنی بر اقتصاد دریا و تکنولوژی و فناوری های دریایی است و حرفه ای 6000 دانشجو، در دانشگاه فرهنگیان 1600 دانشجو و در دانشگاه آزاد اسلامی نیز 37 هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند؛ همچنین 11 هزار دانشجو در موسسات آموزش عالی غیر دولتی داریم.
رئیس دانشگاه گیلان، این دانشگاه را جزو 10 دانشگاه برتر کشور دانست و متذکر شد: استان گیلان از نظر تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز جایگاه خوبی در کشور دارد و قطعا با به کار گیری این ظرفیت ها شاهد پیشرفت چشمگیری در استان و کشور خواهیم بود.
محسن محمدی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گیلان نیز در این نشست به تشریح رشته های دایر در دانشگاه، برنامه ریزی برای ایجاد رشته های تقاضامحور بین رشته ای با هدف رفع نیازهای استان و استفاده از پتانسیل های موجود، برنامههای آمایش سرزمین، مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست، رویکرد حفاظت از منابع طبیعی، توسعه پایدار و اقتصاد دریامحور و دانشکده های اقماری پرداخت.
ادای احترام به شهدای گمنام دانشگاه، بازدید از دانشگاه و شرکت در نشست هیات رئیسه و رؤسای دانشکده های دانشگاه از دیگر برنامه های حضور معاون آموزشی وزارت عتف در دانشگاه گیلان بود.