به گزارش ذاکرنیوز، نشست خبری قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، پیش از ظهر شنبه شانزدهم مرداد در ساختمان معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار شد.
قادر آشنا در ابتدای این نشست، با اشاره به این نکته که در شروع سال جدید مالی و در شرایطی که پرداختها منظم نبود مدیریتش را شروع کرده است، بیان کرد: من در شروع سال مالی جدید کارم را آغاز کردم که بدترین شرایط برای هر مدیری است؛ چون ثباتی برای پرداختها وجود ندارد. ضمن اینکه شروع به کار من با اوج گرفتن کرونا بود و امکان برنامهریزی درست وجود نداشت به همین دلیل، سختترین دوران مدیریت من تاکنون، یک سال و نیم اخیر بود. چون نمیتوانستیم برنامهریزی درستی داشته و کرونا و مشکلات مالی تئاتر را مدیریت کنم.
آشنا با اشاره به دستور تعطیلی تئاترها در مردادماه و شرایط قرمز کرونایی که باعث انتقاد تعدادی از هنرمندان شد، تصریح کرد: برخی انتقاد کردند که چرا قانون را تکرار و در شرایط قرمز تئاتر را تعطیل میکنید اما دیدید که اتفاقاً تعدادی از همکاران هنرمندمان مبتلا شدند.
با اصرار وزیرز ارشاد مدیر کلی را پذیرفتم
وی با اشاره به این مطلب که اگر اصرار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نبود به این میز برنمیگشتم. اما وقتی تکلیفی بر دوشم گذاشته شود خود را مجبور به انجام آن میبینم. اظهار داشت: وقتی آمدم با تعهدات مالی سنگینی نسب به هنرمندان مواجه شدم؛ آنهم در شرایطی که بودجه تئاتر در بدبینانهترین حالتش 18 میلیارد تومان و در خوشبینانهترین حالت 24 میلیارد تومان بود و ما با بدهی سنگینی مواجه بودیم.
مدیرکل هنرهای نمایشی تشریح کرد: از سال 87 تا 93 حدود 13 میلیارد تومان و تا سال 97، با اضافه شدن جریمه، 27 میلیارد تومان بدهی مالیاتی داشتیم. اوضاع بهقدری بد بود که قصد بستن حسابهای انجمن هنرهای نمایشی را داشتند. سعی کردیم فعالیتهای انجمن را ساماندهی کنیم و حدود سه میلیارد تومان از اصل بدهی را به مالیات پرداخت کردیم تا حسابها بسته نشود و برخی مشکلات را حل کنیم و با جلساتی که داشتیم توانستیم از جریمه دهمیلیاردی، 90 درصد بخشودگی بگیریم.
وی افزود: به این دلیل که اساساً فعالیتهای ما طبق قانون معاف از مالیات است و درآمدی هم تحصیل نمیشود که مشمول مالیات باشد، در هر حال شکایت به دیوان عدالت اداری که همان را هم پس بگیریم و پیگیریهای لازم را میکنیم تا به سرانجام قانونی برسانیم.
گروههای نمایشی که از اجرا بازماندند کمکهزینه را دریافت میکنند
آشنا همچنین با اشاره به اقداماتی که درزمینهٔ کرونا و مدیریت آن انجامشده است به اطلاعیههای رسمی اداره کل هنرهای نمایشی اشاره کرد و گفت: شرایط بهقدری بد بود که وقتی میخواستیم سالنها را بازگشایی کنیم، عدهای گفتند هنرمندان را به مسلخ گاه میبرید.
مدیرکل هنرهای نمایشی یادآور شد: در حمایت از گروههای نمایشی، اساس اختصاص مبالغ بر مبنای میزان فروش آنها در ظرفیت پنجاهدرصدیشان بود و برای همین بعضی آثار بیشتر کمکهزینه گرفتند و برخی کمتر. ضمن اینکه برخی حمایتها بهصورت مستقیم و برخی دیگر غیرمستقیم انجام شد.
وی در ادامه به حمایتهای مستقیم اداره کل هنرهای نمایشی از هنرمندان اشاره کرد و بیان داشت: از گروههایی که اجرایشان متوقفشده بود و همچنین اجرای مجازی گروههایی که مجوز اجرا گرفتند و نتوانستند اجرا بروند، حمایت کردیم. مبلغ حمایت از اجرا در فضای مجازی در این مدت 500 میلیون تومان برای 34 اجرا بود که 29 مورد آنها غیر تهرانی بودند.
قادر آشنا با اشاره به صحبتهایی که درباره بودجه میلیاردی راهاندازی تلویزیون تئاتر ایران شده بود توضیح داد: مبلغ اصلی زیر 200 میلیون تومان است و بعد از راهاندازی این سامانه در جشنواره فجر بهجای استفاده از سی دی و جابهجایی فیزیکی از آن استفاده میکنیم.
چابک سازی جشنوارهها هدفی بود که در آرزویش ماندم
وی چابکسازی جشنوارههای مربوط به اداره کل هنرهای نمایشی (فجر، عروسکی و آیینی سنتی) را هدفی خواند که نتوانست آن را محقق کند و یادآور شد: به نظر من وجود سه جشنواره برای یک اداره کل زیاد است و باید همه این موارد تبدیل به یک جشنواره با بخشهای مختلف شود ولی انجام چنین کاری صحبت و سخنانی را در پی دارد. ساماندهی جشنوارهها، آرزویی است که دلم میخواهد بعد از رفتنم هم انجام شود. اینکه این سه جشنواره یکی شود و دبیرش برای چهار سال حکم بگیرد تا هزینه معنوی و مالی کمتری تحمیل شود.
آشنا تأکید کرد: در این مدت، بابت سنوات گذشته حدود 11 میلیارد تومان پرداخت کردهام و تلاش دارم وقتی میز مدیریت را به نفر بعدی تحویل میدهم تعهدی برای پرداخت مدیرکل بعدی وجود نداشته باشد.
مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به بودجه تئاتر خاطرنشان کرد: سال 98 مبلغ حمایتی به استانها 130 میلیون تومان بود. اما برای سال 99 بالغبر 4 میلیارد و 600 میلیون تومان بودجه برای استانها در نظر گرفتیم که حدود سه و نیم میلیارد تومان آن پرداخت شد. همچنین برای سال 1400 هم مبلغ حمایت را به 8 میلیارد تومان ارتقا دادیم.
آشنا با اشاره به این مطلب که بودجه تئاتر را دو برابر کرده است، ادامه داد: کف بودجه تئاتر در سال 99، حدود 18 میلیارد بود والان آن را به 32 میلیارد تومان رساندهایم. تلاش میکنیم در این مدت باقیمانده هم آن را برای سال بعد ارتقا دهیم. چون باور داریم بودجه تئاتر کشور بسیار کم است.
وی تصریح کرد: انجمن هنرهای نمایشی در حال انحلال بود و با تلاشهایی که کردیم امروز 20 استان اساسنامه انجمنهای هنرهای نمایشیشان را ثبت کردهاند و دیگرکسی نمیتواند آنها را منحل کند.
مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین با اشاره به شفافسازی هزینهها تأکید کرد: در ساختار اداری، شفافسازی مانع فساد میشود. هرچه دامنه فساد بیشتر باشد، به سمت حکمرانی بد حرکت میکنیم و برعکس. بر همین اساس به سمت شفافسازی هزینهها رفتیم. قبلاً بودجهها خیلی کلی اعلام میشد اما ما آمدیم و جزئیات را هم اعلام کردیم و معتقدم قطعاً میشود بهتر از این هم انجامش داد.
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره تأمین منابع مالی از طریق وزارت ارشاد و سایر نهادها گفت: کل اعتبارات دریافتی از وزارتخانه بود و از سایر نهادها تنها امکانات گرفتیم.
آشنا همچنین در مورد واکسیناسیون هنرمندان توضیح داد: سه اولویت به وزارت بهداشت اعلام کردیم؛ کارکنان سالنهای تئاتر چه دولتی و چه خصوصی، گروههایی که در حال اجرا هستند و سوم گروههایی که مجوز گرفته و در نوبت اجرا هستند و امیدواریم این امر محقق شود.
همچنان پیگیر تعیین حریم تئاتر شهر هستیم
مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین درباره حریم تئاتر شهر و ابتر ماندن آن ادامه داد: با مدیران شهری، شهرداریها و میراث فرهنگی در سطوح مختلف دیدار داشتیم و این موضوع را پیگیری کردیم. حتی برخی با من مخالفت کردند که شما دیوارکشی میکنید! اما من کوتاه نیامدم و پیگیر بودم.
وی افزود: دکتر صالحی هم با شهردار گفتگو کرد تا حریم مشخص شود. تا الآن دو بار میراثفرهنگی تهران جلسه داشته و آنها حریم را تعریف کردهاند اما طرح ادامه پیدا نکرده است. بااینحال باورم این است که تئاتر شهر احتیاج جدی به حریم دارد. ضمن اینکه در جلسات مختلف، کسی سر موضوع ایجاد حریم مخالفتی نداشت بلکه بحث بر سر چگونگی ایجاد حریم بود.
قادر آشنا در پاسخ به سؤالی درباره تصمیمهای دوگانه در اجرای تئاتر در سالنهای دولتی و خصوصی و تفاوت آن با سینما خاطرنشان کرد: در سینما هم سالنهای دولتی تعطیل است. ضمن اینکه چند هفته پیش و پس از بحرانی شدن شرایط تهران در مصاحبهای و در پاسخ به سؤالی، گفتم که بر اساس قانون، تئاتر در شرایط قرمز تعطیل است اما از طرفی درآمد ناچیز هنرمندانهم به همین اجرا وابسته است اساسا گرفتن تصمیم تعطیلی و یا ادامه فعالیت بسیار دشوار است.