به گزارش ذاکرنیوز ، پلتفرمها و ناشران کتاب الکترونیک و صوتی در بیانیهای اعلام کردهاند که در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران حاضر نمیشوند. در این بیانیه علت انصراف این ناشران قرار نگرفتن در کنار ناشران عمومی اعلام شده است. در این بیانیه آمده است:
«با وجود پیگیریهای فعالان نشر دیجیتالی کتاب، هنوز این گروه از بازیگران حوزه فرهنگ جای مشخصی در نمایشگاه کتاب تهران ندارند.
این بخش از جامعه فرهنگی کتاب سالهاست با تکیه بر خلاقیت و تلاش جوانان نخبه این سرزمین، و اکثراً در قالب شرکتهای دانشبنیان، در کنار ناشران و اهالی نشر کاغذی، به رونق فرهنگی جامعه و افزایش سطح مطالعه در کشور کمک کردهاند. تلاشی که متکی بر ارائه نوینترین شیوههای فناوری در سطح جهان بوده و به شکوفایی اقتصادی جامعه نشر یاری رسانده است. با وجود این، بهخاطر بیتوجهی مسئولان، این بخش مهم از جامعه نشر و کتاب کشور در نمایشگاه کتاب جایگاهی ندارند.
امسال هم متأسفانه مسئولان برگزاری این دوره از نمایشگاه، با وجود پیگیری و درخواستهای مکرر، فرصتی برای حضور این طیف از جامعه نشر ایجاد نکردند. با توجه به جنس محتوای عرضهشده، منطق و انصاف حکم میکند که «ناشران کتابهای الکترونیکی و صوتی» در کنار ناشران عمومی کتاب جا بگیرند؛ اما بعد از نامهنگاریها و پیگیریهای بسیار، مسئولان امر در نهایت پیشنهاد کردند که این ناشران با پرداخت هزینههای سرسامآور تجاری، غرفهای کوچک در حیاط، کنار غرفههای اغذیهفروشی اجاره کنند یا به محل استقرار فروشندگان محتوای نامکتوب (مانند سیدیهای آموزشی) بروند.
به همین دلیل، ما پلتفرمها و ناشران صوتی و دیجیتال، اعتراض خود را اعلام کرده و در این نمایشگاه حضور پیدا نمیکنیم.
با توجه به نامگذاری سال 1401 به تولید بر اساس ظرفیتهای دانشبنیان، امیدواریم مسئولان امر با شناخت بیشتر از روند تغییرات بازار نشر در جهان و فرصتهایی که نشر دیجیتالی کتاب میتواند به توسعه بازار کتاب در ایران بدهد، جایگاه این حوزه را مورد توجه قرار داده و فرصتهای رشد این حوزه را سلب نکنند.
امضا کنندگان: فیدیبو، طاقچه،کتابراه، نوین کتاب گویا، شادن پژواک، آوانامه، ماه آوا، آی قصه، آوارسا، نوار، دانی و نبات، آوارسا، واوخوان، لحنی دیگر، پژوهان، پاتوق کتاب.»
دامون آذری، مدیر انتشارات آوانامه و از امضاکنندگان این بیانیه در این زمینه به تسنیم گفت: این موضوع در گذشته نیز سابقه داشته است که ناشران کتابهای صوتی و دیجیتال را در کنار ناشران دیگر نمیدیدند، ما بارها گفتهایم که ما هم ناشریم و خواستار این شدیم که در کنار ناشران دیگر در بخش عمومی به ما غرفه دهند.
وی ادامه داد: انتشارات آوانامه بیش از 700 عنوان کتاب صوتی دارد اما در آخرین سال نمایشگاه به ما یک غرفه شش متری در بخش ناشران دیجیتال دادند که در چادر برگزار شد.
آذری افزود: امسال نیز مسئولان نمایشگاه به ما گفتند که یا به بخش ناشران دیجیتال بروید و یا در محوطه بیرونی مصلی در کنار اغذیه فروشِها غرفههایی با اجاره بهایی 100 تا 140 میلیون تومان اجاره کنید. زمانی که چنین شد، ما ناشران کتابهای صوتی و پلتفرمها تصمیم گرفتیم که در نمایشگاه شرکت نکنیم.
وی در پاسخ به اینکه حضور در بخش ناشران دیجیتال چه اشکالی دارد، گفت: اولاً که ناشران دیجیتال عمدتاً سیدی های فتوشاپ و ویندوز و ... میفروشند و کارشان با ما تفاوت عمده دارد. دیگر اینکه در آخرین دوره نمایشگاه که ما در این بخش بودیم، با بخشی به هم ریخته و دور از دسترس و بدون تهویه روبرو بودیم.
آذری یادآور شد: ما تلاشمان را کردیم، پنج تا شش ناشر فعال این حوزه و سه تا چهار پلترم در حوزه کتاب دو هزار و 800 ناشر، جای چندانی را اشغال نمیکرد، اما حضور ما در کنار ناشران عمومی به بهتر دیده شدن فعالیتهایمان کمک میکرد.