به گزارش ذاکرنیوز، یونس ژائله فعال اقتصادی در نشست پیشران های اقتصادی؛ فرصتی برای توسعه ملی گفت: مسئله ما این است که باید به دنبال راهکاری برای بهبود شرایط اقتصادی باشیم. سال ها رانتی را توزیع کردیم. در این توزیع برخی شرکتها ایجاد و بزرگ شدند. شرایط جمعیتی و مصرف دیگر همخوانی ندارند در نتیجه لازم است شرکتهایی در سطح جهانی ایجاد کنیم تا تولید ثروت کنند. ما شرکتی نداریم که در عرصه جهانی خود را بروز بدهند.
وی افزود: ابتدا باید یک سیستم ارزیابی برای شرکتهای موجود ایجاد کنیم. سپس نقشه راه اقتصادی کشور را برای 20 سال آینده تعیین کنیم. در کشوری زندگی میکنیم که نظم اقتصادی درستی برای آن وجود ندارد. حتی در حوزه واردات موز ما یک میلیارد دلار ضرر میدهیم. ثروت های کشور را به نحوی هدر میدهیم. ما میتوانیم کار را با اصول مشخص اجرا کنیم و به نتیجه برسیم. باید 10 تا 20 زنجیره را تعریف کنیم تا در رشتههای تخصصی خود از کلیه ظرفیت های استفاده کنند و بزرگ شوند.
برای این موضوعات نقشه راه مهم تر از تصمیم است. این نقشه راه نشان میدهد که در کشت فرا سرزمینی، ناوگان دریایی و حمل و نقل زمینی و یا بازارهای صادراتی چه کاری باید انجام دهیم. در ابتدا باید از اقتصاد خود محافظت کنیم و جلوی هدر رفت منابع را بگیریم. پخش کردن منابع کمکی نخواهد کرد اما اگر منابع را در کانالهای مشخص با هدف تولید ثروت هزینه کنیم امکان توزیع عمومی آن را نیز خواهیم داشت. بخش خصوصی ما تا حدی ناامید شده است و شاهد خروج سرمایه هستیم.
ژائله با اشاره به اینکه سیاستهای مشخصی در اقتصاد پیگیری شود، گفت: گاها سیاستها با تغییر افراد تغییر میکند. مشکل این است که ما تولید ثروت نکردیم. ما سهمی از بازار جهانی کسب نکردیم. در نتیجه سهم ما در اقتصاد جهانی کوچک میشود. همین مسئله سبب کوچک شدن سهم ایران در جهان شده است. ما 144 میلیارد دلار رانت انرژی توزیع میکنیم. میتوان این پول را بین مردم تقسیم کنیم اما انرژی را براساس نرخ آزاد حساب کنیم.
وی تاکید کرد: ثروت بزرگی در دنیا وجود دارد و ایرانی ها نیز هوش لازم را دارند. سالانه امکان درآمد 80 میلیارد دلاری از صلیب ترانزیتی که ایران دارای آن است وجود دارد. با حمل و نقل شخصی اما چنین امکانی نیست. باید نقشه راه مشخصی ایجاد کنیم و با اجرای آن قطعا به موفقیت خواهیم رسید.
برخی برندها با فرد به دنیا میآیند و با فرد از دنیا میروند/ مهندسی درستی در رشد تولید نداریم
مرتضی سلطانی کارآفرین با اشاره به اینکه بنگاههای بخش بزرگ ما یک درصد یک پروژه بزرگ در دنیا نیز نیستند، گفت: باید ببینیم که این شرکت های داخلی از چه مزیت هایی استفاده کردند و یا رشد کردند. گاها میبینیم یک برند با یک فرد به دنیا میآید و با همان فرد از دنیا میرود. این بدین معنا است که این رشد مهندسی شده نیست و رشد شرکت براساس وقایع و اتفاق بوده است. در نتیجه باید یک بازنگری جدی در این حوزه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه شرکتهای خودروسازی متورم هستند و راهکاری که در نظر گرفته میشود، بازخرید است، گفت: این کار فاجعه است به جای آن باید به فکر ایجاد انگیزه باشیم.