به گزارش ذاکرنیوز، بهرام عین الهی وزیر بهداشت به منظور پاسخ به سوال تعدادی از نمایندگان در جلسه علنی صبح امروز (سهشنبه) مجلس حاضر شد.
پس از پایان توضیحات وزیر بهداشت و قرائت گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تعدادی از نمایندگان در تذکراتی نسبت به برخی مسائل و مشکلات حوزه بهداشت و درمان از جمله کمبود برخی اقلام دارویی نکاتی را بیان کردند.
عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی نماینده تهران در مجلس با اشاره به بررسی نحوه مدیریت زنجیره تأمین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور گفت: به عنوان دانشجوی 44 ساله داروسازی و آشنا به این صنعت باید بگویم که صنعت داروسازی یکی از پیچیدهترین صنایع و زنجیرهها است که باید نهادهای مختلف با مدیریت و برنامهریزی به موقع تلاش کند تا محصول نهایی به دست مصرفکننده برسد.
وی افزود: بدون برنامهریزی بهنگام و مدیریت بهنگام و دخالت موثر قبلی که 6 تا 9 ماه زمان میبرد نمیتوان محصولی داشته باشید.
روحالامینی گفت: در زمستان سال گذشته و بهار و تابستان امسال در تمامی جلسات کمیته غذا و دارو و کمیسیون بهداشت مکرر این موضوع را به مسئولان وزارت بهداشت و حتی بالاتر یعنی معاون اول رئیس جمهور و ریاست جمهور این مطالب را هشدار دادیم.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه باید صنعت داروسازی دفاع کرد چرا که در سال گذشته این هشدارها را دادند، تصریح کرد: به این هشدارهای به موقع توجهی نشد، در واقع مشکل اصلی در این زمینه عدم مدیریت بهنگام درون و برون سازمانی است. اگر مشکلاتی مانند ارز، نقدینگی، سفارش مواد اولیه بهنگام و ... وجود دارد، باید به موقع برای آن تدبیر میشد. همه ما باید از مردم عذرخواهی کنیم چرا که برای تهیه یک شربت سرماخوردگی، آنتی هیستامین یا مایعات مورد نیاز کودکان دچار مشکل هستیم.
سید مرتضی خاتمی عضو دیگر کمیسیون بهداشت طی تذکری درخصوص گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره بررسی نحوه مدیریت زنجیره تامین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور گفت: تنظیم بازار دارو از مهمترین ماموریت های تولیت نظام سلامت است.
وی افزود: طرح دارویار در 23 تیرماه با محوریت جابجایی یارانه از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره اجرایی شد و این در حالی است که در رابطه تامین نقدینگی، زنجیره تولید، واردات، عرضه و... باید مراقبت های لازم صورت می گرفت.
خاتمی با اشاره به اینکه در رابطه با ذخایر استراتژیک دارو و همچنین عرضه و تقاضا باید تدابیر لازم صورت می گرفت، افزود: این در حالی است که در رابطه با تکمیل پوشش بیمه ای، بلاتکلیفی درخصوص تخصیص و همچنین نوسانات نرخ ارز دچار مشکلاتی بودیم.
نماینده زنجان در مجلس گفت: هر چند شاهد ضعف در قیمت گذاری یا کم کاری شرکت ها بوده ایم، اما تاخیر در تامین اقلام مورد نیاز و... همگی مسئولیت آن با وزارت بهداشت است که باید پاسخگو باشد، لذا امیدواریم نقش تنظیم گری و تولید دراین حوزه تقویت شود تا شرمنده مردم و بیماران نباشیم.
فاطمه محمدبیگی در جریان رسیدگی به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی نحوه مدیریت زنجیره تأمین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور گفت: شاهد خیزش عظیمی در حوزه سلامت به نام نهضت سلامت الکترونیک هستیم که در طی آن بلافاصله در یک سال و نیم گذشته تکالیف برجای مانده از 15 سال قبل در حوزه امضای الکترونیک و تشکیل سامانههای مرتبط به دارو، بهداشت و تجهیزات پزشکی و کدینگ اقلام تجهیزات پزشکی و دارو انجام شد.
وی افزود: همچنین سازمانهای بیمهگر در حال پیوستن به نهضت سلامت الکترونیک، تکمیل نسخهنویسی و نسخهپیچی الکترونیکی هستند اما این روند در حالی ادامه پیدا میکند که بودجه سلامت الکترونیک به صورت کامل توسط سازمان برنامه پرداخت میشود.
محمدبیگی تأکید کرد: قرار بود 50 درصد از بودجه مذکور در حوزه نظام ارجاع به پزشک خانواده و سلامت الکترونیک یعنی به میزان 700 میلیارد تومان به این موضوع اختصاص پیدا کند اما تاکنون ریالی توسط سازمان برنامه و بودجه برای سلامت الکترونیک اختصاص پیدا نکرده، در این شرایط چطور میتوانیم درگاه یکپارچه سلامت الکترونیک را تشکیل دهیم و از یکپارچگی دادهها صحبت کنیم.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس خاطرنشان کرد: عملاً برخی از سازمانهای بیمهگر که نقش مهمی دارند از جمله سازمان تأمین اجتماعی، هنوز وارد درگاه یکپارچه نشده و تا وقتی که درگاه تبادلات اطلاعات سلامت الکترونیکی یکپارچه نشود، تحلیل دقیق دادهها برای تخمین میزان دارو، تجهیزات مورد نیاز امکانپذیر نخواهد بود.
محمدبیگی با اشاره به دوران شیوع بیماری کرونا گفت: در آن دوره به دلیل رعایت دستورات پزشکی، استفاده از ماسک و ضدعفونیکنندهها شاهد کاهش بیماریهای عفونی در دو سال گذشته بودیم که ناخودآگاه تخمین میزان دارویی برای آنتیبیوتیکها دچار اختلال و اشکال شد، اما نیازمند آن بودیم که تحلیل فراداده صورت گیرد تا مشکلات عظیم در این حوزه رخ ندهد.
وی تأکید کرد: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در این حوزه مسئولیتی بر عهده دارند اما سازمان برنامه و بودجه و وزارت صمت هم در حوزه تأمین بودجه و زیرساخت شرکتهای داروسازی و به روز رسانی خطوط تولید دارو نقش آفرین هستند و تا زمانی که برای شرکتهای داروساز تسهیلات بانکی وامی در نظر نگیریم نمیتوانیم منتظر اعجاز در تولید دارو باشیم.
سیدجلیل میرمحمدی میبدی دیگر عضو کمیسیون بهداشت بود که به بیان نقطه نظرات خود درباره گزارش این کمیسیون پرداخت. وی گفت: روح حاکم بر طرح دارویار، اجرای مصوبه مجلس بود به این معنا که مابه التفاوت ارز ترجیحی با ارز نیمایی در اختیار بیمه قرار گیرد سپس این اعتبارات به داروخانه ها داده شود، در واقع قیمت دارو افزایش یابد اما پرداختی بیماران افزایش پیدا نکند.
میرمحمدی افزود: همچنین مقرر بود تعداد اقلام داروهایی که تحت پوشش هستند در طرح دارویار افزایش یابد.
وی با بیان اینکه قاچاق معکوس دارو که تا حدودی تامین دارو در کشور را تحت شعاع قرار داده بود و مصرف بیش از اندازه داروها را از یاد نبرده ایم خطاب به دکتر قالیباف، ادامه داد: شاهد بودید که در ماه مبارک رمضان خطرات عدم همراهی با این طرح را به رئیس جمهور گوشزد کردم حتی بنده و آقای مقتدایی ماه ها قبل نامه ای در این باره نوشتیم.
نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: باید به عدم همراهی سازمان برنامه و بودجه، سازمان تامین اجتماعی، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در تامین تسهیلات موردنیاز توجه شود. اجرای همه این طرح در اختیار وزارت بهداشت نیست.
میرمحمدی افزود: طی 5 ماه گذشته مکرر بر این موضوع در کمیسیون اصل 90 و کمیسیون بهداشت و درمان تاکید شد که اگر پرداخت ها به موقع نباشد و نظارت به صورت کامل و جدی صورت نگیرد این طرح با مشکلاتی روبه رو می شود، اکنون باید گفت در صورت ادامه روند کنونی ممکن است طرح دارویار منجر به شکست شود که آسیب آن به مردم می رسد بنابراین در این حوزه به تصمیمات عاجل نیاز داریم.
شهریاری: عدم تأمین نقدینگی صنعت دارو یکی از مشکلات کمبود دارو است
حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان نیز در جریان رسیدگی به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی نحوه مدیریت زنجیره تأمین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور گفت: واقعی شدن قیمت دارو، انتقال یارانه به انتهای زنجیره و مردم، عدم افزایش پرداختیها توسط بیماران، توسعه صادرات، جلوگیری از قاچاق، اصلاح الگوی مصرف و کاهش فروش آزاد دارو از جمله دلایل اجرای طرح مذکور بود.
وی با اشاره به چالشهای اجرای این طرح تصریح کرد: عدم تأمین به موقع منابع مالی توسط سازمان برنامه و بودجه و همچنین مجموعههای بیمهگر، عدم اطلاعرسانی و آموزش صحیح، عدم پیشبینی صندوقهای بیمهگر نظیر شهرداری، صدا و سیما و ...، عدم تعیین تکلیف پزشکان و مراکز درمانی که با بیمههای پایه قرارداد ندارند، عدم تأمین نقدینگی صنعت دارو و ... از جمله مشکلات بر سر راه اجرای طرح مذکور بوده است.
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: در تاریخ 6 مهر 1400 در خصوص کمبود دارو به ریاست جمهوری نامهای ارائه شد و همچنین 13 مورد مکاتبه با مسئولان مختلف از جمله سران قوا انجام شد؛ در این میان در جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز به طور مستمر درباره کمبود دارو نکاتی مطرح شد اما بعد از 43 سال برای اولین بار متأسفانه اتفاقی رخ داد که خیلی از داروهای معمولی و پیش پا افتاده با کمبود مواجه شد.
شهریاری با انتقاد از جابجایی 4 مدیر در سازمان غذا و دارو طی مدت اخیر افزود: در این میان یک میلیارد دلار باید به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص پیدا میکرد که در شهریور ماه انجام شد اما قرار بود 500 میلیون دلار دیگر اختصاص یابد که متأسفانه سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی از نقدینگی لازم برخوردار نبودند که محل تأمین منابع یاد شده از محل تبصره 14 بود.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی شرکتها اقدام به دپوی محصولات خود کرده تا افزایش قیمت صورت گیرد و همچنین تولیدات خود را کاهش دادند تا افزایش قیمت صورت بگیرد، گفت: با این شرکتها قوه قضائیه باید برخورد جدی انجام دهد. متأسفانه این اقدام موجب شد علیرغم اینکه نمیخواستیم ارز بیشتری در این حوزه تخصیص یابد اما برای واردات این مهم انجام شد.
وی تصریح کرد: مجلس مصوبهای داشت مبنی بر اینکه از جیب مردم برای تهیه دارو به نسبت شهریور 1400 افزایش صورت نگیرد اما این مصوبه اجرایی نشده است، در واقع دولت توان اجرای این کار را نداشت لذا اکنون دچار چالش شدهایم.
شهریاری از اختلاف نظر در خصوص میزان داروهای موجود انتقاد کرد و خواستار ایجاد یک قرارگاه برای رفع مشکلات دارو و تجهیزات دارویی شد.