به گزارش ذاکرنیوز، با گسترش روزافزون استفاده از فضای مجازی در زندگی بشر بالتبع آن نیز با مشاغل مختلفی نیز در این بستر روبرو شدهایم که بسیاری از آنها نیز برای افراد جامعه تازگی دارند و گاها از مزایا و معایب این مشاغل نوپدید نیز بیاطلاع هستند، بلاگرها، موکبانگرها، اینفلوئنسرها، آنلاین شاپها، واینرها از جمله افرادی هستند که این روزها بر بستر اپلیکشن اینستاگرام در حال فعالیت هستند و گاها درآمدهای میلیاردی نیز کسب میکنند.
این روزها بحث بلاگری و کسب درآمد از این طریق سوژه داغی در فضای مجازی است و بهطور چشمگیری شاهد افزایش بالاگرها در اینستاگرام هستیم، بلاگرها از شیوههای مختلف سعی در جذب مخاطبان و تبلیغات برای فروش محصولات شرکتهای بزرگ اعم از آرایشی، بهداشتی، خوراکی و ... هستند، در واقع بلاگر به کسی گفته میشود که آن فرد در حوزهای که در آن تخصص دارد به تولید محتوا میپردازد و معمولا تاثیرگذاری بالایی بر مخاطبان خود میگذارد، همچنین به دلیل اینکه تمامی قدرت یک بلاگر وابسته به مخاطبان آن است باید سعی کند رضایت دنبالکنندگان خود را جلب و در حوزه تخصصی فعالیت خود محتواهای متنوع و با کیفیت بالا تولید کند.
فعالیت در حوزه بلاگری و انجام تبلیغات تاثیرات بالایی در کمک به دیده شدن و رونق کسب و کارهای کوچک موجود در فضای مجازی دارد، البته این افراد باتوجه به میزان بازدید صفحه خود و تاثیر تبلیغات آنها مبالغ متفاوتی برای انجام تبلیغ درخواست میکنند که این مبالغ کاملا سلیقهای در نظر گرفته میشود و هیچگونه نرخ مشخصی ندارد و حتی ممکن است پرداخت آن از توان برخی افراد که قصد رشد در شبکههای اجتماعی و راهاندازی فروشگاه اینترنتی را دارند خارج باشد.
یکی دیگر از شغلهای موجود در شبکههای اجتماعی اینستاگرام واینری است که در واقع میتوان گفت واینرها کمدینهای این فضا هستند و به تولید محتوا با چاشنی طنز و سرگرمی میپردازند، شاید در ابتدا با دیدن این نوع از کلیپهای طنز تجارت پشت آنها به ذهن مخاطب خطور نکند، اما باید گفت افراد مشغول در این شغل نیز با انجام کار تبلیغات درآمد بالایی دارند، همچنین در کلیپها مشاهده میشود برخی محصولات و یا مارکهای مختلف به صورت مستقیم بهعنوان اسپانسر معرفی میشوند، این افراد معمولا برای ساخت کلیپهای خود از موضوعات بروز اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... استفاده میکنند، برای فعالیت در این زمینه نیاز نیست فرد بازیگر باشد و یا اصول بازیگری را بیاموزد تنها کافیست فرد استعداد بالایی در تولید کلیپ طنز داشته باشد و باتوجه به موضوعات و معضلات روز با کار اصولی و با برنامه منجر به موفقیت و دیده شدن فرد در فضای مجازی شود.
مشاغل فضای مجازی امروزه به یکی از شغلهای پردرآمد در کشور تبدیل شده است، البته این درآمد بالا در صورتی حاصل میشود که فرد اطلاعات و سواد لازم برای فعالیت در این حوزه را داشته باشد، یکی از راههای کسب درآمد در این فضا از طریق تبلیغ محصولات مختلف است، معمولا تبلیغ محصولات با توجه به نوع فعالیت و موضوع تخصصی هر فردی به آنها واگذار میشود.
نکته قابل توجه در این موضوع این است که بلاگرها تاثیر بالایی بر مخاطبان خود دارند، بنابراین اگر دنبالکنندگان آنها آگاهی لازم نداشته باشند ممکن است با دریافت تاثیرات منفی آرامش خود را از دست دهند.
جلوگیری از تغییر سبک زندگی و فرهنگ جوامع به وسیله افزایش سواد فضای مجازی افراد ممکن است
یزدان یگانگی_مسئول دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج در چهارمحال و بختیاری در گفتوگو با ایسنا در خصوص حقیقتهای موجود در زندگی بلاگرهای فضای مجازی، اظهار کرد: امروزه فضای مجازی بهصورت گسترده وارد زندگی بشر شده و شبکههای اجتماعی بسیاری با استفاده از این فضا شکل گرفته است و این شبکههای اجتماعی ایجاد برخی شغلهای اینترنتی را به دنبال داشتهاند.
مسئول دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج در چهارمحال و بختیاری افزود: در حال حاضر در حوزه شبکههای اجتماعی شغلهای بسیار زیادی وجود دارد و باتوجه به شرایط شیوع ویروس کرونا نیز برخی افراد فروشگاههای خود را به این فضا منتقل کردهاند.
وی ادامه داد: درحقیقت میتوان گفت امروزه در شبکههای اجتماعی نوعی سبک زندگی در حال تعریف شدن است و برخی لغات در این فضا وجود دارد که یک شغل محسوب میشوند و درآمدزایی بالایی نیز دارند، مانند بلاگری که بلاگر به فردی گفته میشود که در یک موضوع مشخص تخصص دارد و با استفاده از این تخصص تولید محتوا کرده و دنبال آن مخاطب جذب میکند، بلاگرها با انواع فیلم و عکس محتوای تولیدی را در اختیار مخاطبان خود قرار میدهند.
یگانگی عنوان کرد: واژه دیگری که در فضای مجازی با آن برخورد میکنیم و امروزه به خصوص در شبکه اینستاگرام بسیار مشاهده میشود واینر است، افرادی که در این فضا اقدام به ساخت کلیپ طنز با موضوعات اجتماعی کرده و از این طریق نیز درآمدزایی میکنند را واینر مینامیم.
مسئول دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج در چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: همچنین در شبکه اینستاگرام افرادی تحت عنوان اینفلوئنسر در حال فعالیت هستند و افرادی نیز به واسطه جایگاه شغلی و معروفیت مانند ورزشکاران، هنرمندان و... دنبالکننده بالایی در شبکههای اجتماعی دارند و معمولا مخاطبان از سبک زندگی، طرز پوشش، رفتار و... آنها الگو میگیرند، بنابراین دارای تاثیرگذاری بسیاری بر مخاطبان خود هستند.
وی اضافه کرد: پس از روشن شدن کامل تعاریف شغلها و واژههای موجود در فضای مجاری باید به این نکته توجه داشت که حقیقت زندگی افرادی که در این فضا درحال فعالیت هستند، چیست؟ آیا واقعیت زندگی آنها لباسهای گرانقیمت و مارک و منزل مرتب، تمیز و خودرو آخرین مدل است؟
یگانگی یادآور شد: جوانان و نوجوانانی که در فضای مجازی مخاطب اصلی بلاگر، واینر و اینفلوئنسرها هستند، متاسفانه در برخی مواقع فریب ظاهر زندگی این افراد را میخورند، البته گاهی خود افراد فعال در فضای مجازی نیز به حقیقت زندگی خود اعتراف میکنند و مدعی هستند مخاطبان فکر میکنند آنها یک زندگی بدون دغدغه و با رفاه کامل دارند، در صورتیکه آنها نیز برای رسیدن به نقطهای که در آن قرار دارند، تلاشهای بسیاری کردهاند و در حقیقت زندگی این افراد نیز مشکلات و فراز و نشیبهای بسیار دارد.
مسئول دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج در چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: مخاطبان در فضای مجازی تنها در یک قاب، زندگی بلاگرها و سایر افراد فعال در شبکههای اجتماعی را مشاهده میکنند و خبری از اتفاقات رخ داده در پشت قاب ندارند، در واقع فرد موردنظر در مقابل دوربین و با انواع تکنیکهای مختلف که برای بهبود کیفیت فیلم مورد استفاده قرار میگیرند، مشاهده میشود و واقعیت این فرد حتی از لحاظ چهره مشخص نیست.
وی بیان کرد: برای مثال ممکن است یک بلاگر با حوصله و با اخلاق بسیار خوش در فضای مجازی اطلاعات و آموزشهای مفید برای مخاطبان خود منتشر کند، بنابراین مخاطبان این فرد را به عنوان شخصی خوشاخلاق، باحوصله، با صبر و شکیبایی بالا فرض کنند، اما زمانی که وارد زندگی خصوصی این بلاگر شویم ممکن است کاملا برعکس فردی بیحوصله، همواره کلافه و با فن بیان پایین باشد و در حقیقت با مشاهده چند فیلم و عکس نمیتوان به حقیقت درونی یک فرد و زندگی او پی برد.
یگانگی تاکید کرد: در موضوع سواد فضای مجازی تکنیکهایی وجود دارد با عنوان "تکنیکهای اقنایی" که بلاگرها و افراد فعال در شبکههای اجتماعی با استفاده از این تکینیکها در ذهن مخاطبان خود تاثیر میگذارند و مخاطبان فکر میکنند این افراد بسیار پولدار، خوشقیافه، خوشلباس، مرفه و بدون مشکل هستند، اما با ورود به زندگی این اشخاص حقایق بسیاری آشکار میشود در برخی مواقع افرادی که کار تبلیغات انجام میدهند برای تبلیغ یک فروشگاه لباسهای مارک و گرانقیمت این فروشگاه را استفاده میکنند، اما باید توجه کرد این لباس متعلق به این شخص نیست و شاید در زندگی حقیقی توان خرید چنین لباسهایی را نداشته باشد.
مسئول دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج در چهارمحال و بختیاری گفت: بنابراین باید دقت شود زندگی بلاگرها، واینرها و ... موضوعی نیست که افراد حسرت آن را داشته باشند، زیرا بسیاری از افراد در پشت صحنه فیلمهای رنگارنگ خود مشکلات بسیاری دارند.
وی افزود: افزایش سواد رسانهای برای فعالیت در فضای مجازی بسیار مهم است، زیرا میتواند از تغییر سبک زندگی و فرهنگ جوامع جلوگیری کند، همچنین موضوع دیگری که اهمیت بالایی دارد این است که در فضای مجازی برخی افراد بلاگر واقعی هستند به این معنا که در زمینههای علمی، آموزشی و ... تولید محتوا دارند، اما برخی افراد بلاگر دروغین هستند و هیچگونه محتوای مفیدی ندارند تنها منجر به اتلاف وقت مخاطبان خود میشوند و موجب گسترس پوچگرایی در جامعه هستند.
یگانگی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین بلاگری شغل مناسبی است، اما باید افرادی که بلاگر دروغین هستند از سایر افراد متمایز شوند و این موضوع نیازمند داشتن سواد فضای مجازی است که منجر میشود افراد تهدیدات موجود در این فضا را شناسایی کرده و از فرصتها به بهترین شکل استفاده کنند.
در فضای مجازی تنها جنبه مثبت زندگی بلاگرها دیده میشود
الهام زارعان_متخصص روانپزشکی در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: متاسفانه امروزه نوعی چشم و هم چشمی در این فضای مجازی شکل گرفته است و مخاطبان زندگی بلاگرها و فعالان فضای مجازی را با زندگی خود مقایسه میکنند، در صورتیکه از این موضوع غفلت کرده که بلاگرها معمولا جنبههای مثبت زندگی خود را در معرض دید قرار میدهند و جنبههای منفی که در زندگی همه افراد وجود دارد و استثنایی ندارد، دیده نمیشود.
این متخصص روانپزشکی افزود: بسیاری از سفرها و خریدها برای مخاطبان این ذهنیت را ایجاد میکند که بلاگرها از وضعیت مالی بسیار خوبی برخوردار هستند، در حالیکه بسیاری از این سفرها و خریدها با هدف تبلیغات برای فروشگاهها و مراکز تفریحی و اقامتگاههای مختلف انجام میشود و درحقیقت تمامی هزینههای سفر بر عهده مرکزی است که کار تبلیغ آن بر عهده بلاگر است.
وی ادامه داد: همچنین اکثر محصولات مختلف که بلاگرها در صفحات خود مصرف میکنند، جنبه تبلیغاتی دارد و از سمت تولیدکنندگان برای این افراد ارسال میشوند.
زارعان عنوان کرد: لازم است مخاطبان توجه کنند در فضای مجازی تنها جنبه مثبت زندگی بلاگرها دیده میشود، جنبههای منفی و مشکلات این افراد نمود بسیار کمرنگی دارد، بنابراین نمیتوان با استناد به محتواهای به اشتراک گذاشته شده در شبکههای اجتماعی نتیجه گرفت بلاگرها افرادی مرفه و بدون مشکل هستند.
این متخصص روانپزشکی اضافه کرد: برخی بلاگرها معمولا برای افزایش جاذبه پیج و جذب مخاطب تظاهرهایی انجام میدهند زیرا این افراد از طریق تبلیغات کسب درآمد دارند و افزایش مخاطبان پیج تاثیر مستقیم بر درآمد آنها دارد.
وی یادآور شد: البته برخی بلاگرها صادقانه در حال فعالیت هستند، اما برخی نیز در کار خود صداقت ندارند، زندگی و داشتههای خود را فراتر از چیزی که هست نشان میدهند بنابراین منجر به تاثیر منفی در زندگی مخاطبان خود میشوند و افرادی که مهارت کافی و لازم را ندارند دچار مقایسه زندگی این افراد با زندگی خود میشوند.
زارعان تصریح کرد: با توجه به این موضوع که امروزه موضوع بیکاری یکی از مهمترین مشکلات موجود در جامعه است، فعالیت در اینستاگرام و شبکههای اجتماعی گسترش بسیاری دارد، اما باید توجه داشت که بلاگری و فعالیت در این فضا اصول و قواعد مشخصی دارد و اخلاقمداری یکی از موضوعات بسیار مهم در این حوزه است.
این متخصص روانپزشکی در چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: امروزه شاهدیم که روز به روز تعداد بلاگرها در حال افزایش است و این افراد با تظاهر به داشتن زندگی مرفه و درآمد بالا موجب میشوند افراد به سمت این شغل کشیده شوند و به دلیل نداشتن آشنایی با اصول این کار در برخی مواقع موفقیت لازم کسب نشود و درنتیجه نوعی سرخوردگی در فرد ایجاد میشود.
انتهای پیام