به گزارش ذاکرنیوز سینمای ایران از کمبود سالنهای سینمایی رنج میبرد. تعداد سالنهای سینمایی ما در کل کشور نزدیک به 600 سالن است که این عدد با گفتههای مسئولین فرهنگی قرار است به دو هزار سالن سینمایی تا 6 سال بعدی افزایش یابد.
رئیس سازمان سینمایی در مهرماه امسال در افتتاح سینمایی در شهر قم گفته بود که با توجه به کمبود زیرساختهای سینمایی در کشور، تلاش میشود برنامهریزیها به گونهای باشد که تا 6 سال آینده تعداد سالنهای سینمایی کشور به 2000 سالن برسد. هم اکنون 600 پرده نمایش فعال در کشور وجود دارد و تعداد 120 سالن سینما تا پایان سال جاری در سراسر کشور افتتاح میشود. 222 شهر ایران با بالای 50 هزار نفر جمعیت در کشور فاقد سالن سینما هستند.
در مسیر افزایش و توسعه سینماهای کشور دو بخش خصوصی و دولتی مشغول به کارند. بخش دولتی اما بیشترین اتکای خود را روی حوزه هنری به عنوان متولی ساخت و ساز سینماهای کشور، گذاشته است. البته دولت با همکاریهایی که با استانداری دارد، در حال ساخت و ساز سینماهای استانها است تا موضوع عدالت فرهنگی را بتواند در استانهای کشور افزایش یابد.
البته این موضوع نیازمند بسترها و تسهیلات لازم است که اگر دولت بتواند بسترهای لازم برای احداث سالنهای سینمایی را برای سرمایه گذاران فراهم کند در این بخش شاهد افزایش ظرفیتها خواهد بود.
سیدضیا هاشمی تهیه کننده سینما نیز بر افزایش سالنهای سینمایی تأکید دارد. به گفته او کمبود سالنهای سینما از حدود 1100 شهر ایران، فاجعه است اما این شهرها ظرفیت لازم را دارند. باید طرح توسعه سینمایی کشور به گونهای افزایش یابد که بانیان ساخت آن احساس کنند که دارند یک مسجد یا حسینیه میسازند.
فرجی مدیرکل توسعه فناوری و سینمایی از فاصله نامناسب میان تعداد تولید با سالن سینما بر اساس جمعیت کشور میگوید: با گذشت بیش از 4 دهه از انقلاب هنوز فاصله جمعیت 80 میلیونی با تعداد سینماهای موجود که 600 سالن نمایش است، زیاد است. باید این فاصله تعداد سینما را با تعداد تولید ببر اساس جمعیت نزدیک تر کنیم. افزایش سالن داشتهایم اما این اتفاق باید در مناطق محروم و کم برخوردار بیشتر باشد. امروز ظفیت سالنهای سینمایی کشور با همکاری بخشهای دولتی مانند حوزه هنری 3 برابر شده است.
اما بخش خصوصی نیز خودجوش به امر توسعه سینماهای کشور مبادرت دارد و هر از چندگاهی خبر ساخت یک سینما در تهران و یا شهرستانها به گوش میرسد. مانند سینمای میکامال کیش که به عنوان سینمایی مدرن از آن یاد میشود. سینمایی با سه سالن مدرن با ظرفیت 160، 130 و 60 نفره. این پردیس سینمایی با امکانات صوتی و تصویری مدرن از 25 اسفند کار خود را آغاز میکند و فروش افتتاحیه خود را به مردم زلزلهزده خوی اهدا میکند.
منبع: موسسه سینماشهر
آیا سینماهای شهرهای کمبرخوردار مانند سینمای جدید کیش، از چنین تجهیزاتی بهرهمندند؟
بنابراین به نظر میرسد که هنوز توان سینماسازی روی شهرهای پرجمعیتی است که اتفاقاً دارای سینما است. چیزی که باعث میشود باز هم استانهایی مانند ایلام از تک سینمایی رنج ببرند. باید بیش از توسعه سینمایی برای شهرهای دارای سینما فکری برای شهرهای فاقد سینما کرد. البته کیش تنها یک سالن سینمایی داشته که به خاطر قدیمی بودن آن دیگر مورد استفاده قرار ندارد و ساخت این سالن از این نظر ایرادی ندارد. اما در هر حال آنچه که مهم است توجه به ساخت سینما در شهرهای بدون سینما و یا با سالنهای قدیمی و فرسوده است که دیگر کارکرد لازم را ندارد.
منوچهر شاهسواری مدیرعامل قبلی خانه سینما و تهیهکننده سینما و تلویزوین در اینباره میگوید: آنچه که تاکنون در طرح توسعه سینماها صورت گرفته امر قابل توجهی است و باید از بانیانش سپاسگزار بود. او میگوید که توصیه من به دوستان جوانم در نهادهای سازنده سینما مانند حوزه هنری این است که روی موضوع تولید، توزیع و مصرف متمرکز شوند؛ این 3 مورد راهگریزی برای عبور از پرتگاهی است که در این صنعت قابل تصور است. تغییر نظامات سالنهای سینما و تبدیل سینماهای ما از تک پردهای به چند پردهای و همینطور نوسازی صداو تصویر که اصلیترین عناصر این تصویرند که میتوانند مخاطب را جذب کنند که در مسیر طرح و توسعه سینماهای کشور صورت گرفته و قابل توجه است. مخاطب امروز سطح دانش و انتخابش به گونه ای شده که باید به شکل دیگری به او نگاه کرد.
فاصله معنادار سرانه سالن در ایران
منوچهر محمدی دیگر تهیهکننده سینما نیز بر ساخت و ساز سینماهای کشور تأکید جدی دارد: امروز هم برای ساخت سالن سینما دیر است؛ ما باید توسعه سینماهای کشور را از دیروز شروع میکردیم. امروز سینمای ایران فاصله معناداری تا سرانه بینالمللی سالن نسبت به جمعیت داریم.
این سینماگر پیشکسوت میگوید که افزایش سالن سینما باعث اشتغال، رونق اقتصادی و اوقات فراغت میشود. لذا توسعه سینماهای کشور، بسیار قابل تقدیر و ارزشمند است. اقتصاد سینما زنجیره است که شامل، تولید، پخش و سالن نمایش است که اگر با هم هماهنگ باشند چرخ آن درست می چرخد. باید اگر به ساخت سالن سینما مبادرت داریم، حدقال هر سینما 2 سالن سینما را داشته باشد.
اشرفی رئیس انجمن سینماداران که از نزدیک با مسیر ساخت و ساز سینماهای کشور ارتباط دار نیز میگوید: کشور ما از نظر سالنسازی در مضیقه است؛ دلیل عدم توجیه اقتصادی آن این است که کسی حاضر نیست در بخش ساخت سالن همکاری کند. صنعت سینمای ما هرچقدر تعداد سالن هایش زیاد باشد هم برای صنف و اعضای آن مفید است. تمرکز بخشهای دولتی مانند حوزه هنری، باید روی شهرهای فاقد سینما برود.
بنابراین میتوان از این گزارش سه نتیجه مهم گرفت: اول، توسعه، نوسازی و ساخت و ساز سینمایی کشور ضمن ایجاد بسترهای مناسب و تسهیلات بیشتر برای ساختوساز راحتتر. دوم، سمتگیری ساخت و ساز سینماهای کشور به استانها و مناطق کمبرخوردار و سوم افزایش سرمایهگذاری که این مورد جز با افزایش مخاطبین سینما که خود وابسته به علل مختلفی چون تولیدات جذاب و بلیت با قیمت مناسب است، ممکن نخواهد شد.