روسیه: پیش‌بینی منفی غربی درباره افغانستان تحقق نیافته است

نماینده روسیه در سازمان ملل گفت برخلاف پیش‌بینی مقام‌های غربی، افغانستان تحت حاکمیت طالبان درگیر جنگ داخلی نشده و این کشور به یک سیاه‌چاله تبدیل نشده است.
- اخبار بین الملل -

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت این سازمان گفت طی سه سال گذشته از زمان بازگشت طالبان به قدرت، برخلاف پیش‌بینی مقام‌های غربی در مورد فروپاشی قریب الوقوع سیاسی و اقتصادی افغانستان، این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: افغانستان در مواجهه با تحریم‌های بی‌سابقه یک‌جانبه و بحران انسانی، کشوری که سال‌ها با کمک‌های جامعه جهانی زندگی می‌کرد، وارد جنگ داخلی دیگری نشده و به سیاه‌چاله نیز تبدیل نشده است.

نبنزیا تأکید کرد: با این حال، با توجه به گستردگی تهدیدها و انبوه مشکلاتی که در طول 20 سال جنگ به وجود آمده و فرار شرم‌آور نیروهای خارجی پشت سر گذاشته شده است، مردم افغانستان بیش از هر زمان دیگری به کمک و حمایت مستمر ما نیاز دارند.

نماینده روسیه در سازمان ملل ادامه داد: در عین حال، مایه دلگرمی است که خود مقامات بالفعل(طالبان) موفق به ارزیابی دقیق وضعیت و تمرکز بر تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و احیای پتانسیل‌های اجتماعی و اقتصادی شده‌اند. آنها بدون توجه به کمک‌های غرب به دنبال مسیر توسعه مستقل خود برای افغانستان هستند.

وی با تأکید بر ضرورت همکاری سازنده جامعه بین‌المللی در خصوص افغانستان تصریح کرد: اول و مهمتر از همه، این به معنای توجه به نیازهای خود افغان‌ها و نپذیرفتن منافع محدود خود، و همچنین حفظ گفتگوی صبورانه با مقامات بالفعل افغانستان در مورد طیف گسترده‌ای از مشکلات، بدون باج خواهی یا فشار است.

این دیپلمات روس با ابراز نگرانی از تهدید داعش گفت: علیرغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی مقامات، تروریست‌ها در حال گسترش نفوذ خود در افغانستان هستند و عمداً با انجام حملات تروریستی جدید، وضعیت را در آنجا بی‌ثبات می‌کنند.

نبنزیا افزود: تاکتیک‌های آنها برای ما روشن است، آنها فقط می خواهند خود را به عنوان یک نیروی بدیل معرفی کنند و ثبات را در افغانستان و منطقه تضعیف کنند.

روسیه: حذف طالبان از فهرست ممنوعه قرقیزستان یک ضرورت بودروسیه: تحریم‌ها علیه طالبان را لغو می‌کنیمروسیه: صلح و ثبات در افغانستان بدون تعامل با طالبان ممکن نیست

وی ضمن تأکید بر لزوم رعایت حقوق زنان و دختران افغانستان و ایجاد یک دولت فراگیر در این کشور تصریح کرد: فدراسیون روسیه به طور کامل از حق و آرزوهای مردم افغانستان برای زندگی در یک کشور صلح‌آمیز و مرفه، عاری از مواد مخدر و تروریسم حمایت می‌کند. این کلید نظم و ثبات در منطقه است.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در انتها تصریح کرد: با این حال، ایجاد یک صلح پایدار بدون تعامل صبورانه با مقامات بالفعل(طالبان) امکانپذیر نیست. هیچ جایگزینی برای این مسیر وجود ندارد. این منجر به شکستن سریع بن‌بست کنونی و متعاقب آن ادغام مجدد بین‌المللی افغانستان خواهد شد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار