به گزارش ذاکرنیوز، ویژه برنامه گفتوگو با عنوان نقش رسانه و فضای مجازی در اغتشاشات اخیر امروز با حضور فعالان رسانه در سالن جلسات فرمانداری کرمانشاه برگزار شد و محمدامین بهرامی، مدیر مسئول هفته نامه رویش غرب و فعال سیاسی اجتماعی و هادی نوروزی، سردبیر روزنامه باختر و فعال سیاسی اجتماعی در این نشست به بیان نظرات خود پرداختند.
محمد امین بهرامی در این نشست با اشاره به اینکه رسانه خود جریانی را میسازد و اتفاق را پیش میبرد، اظهار داشت: رسانه گاهی شخصیتی تهی را تبدیل به رستم میکند و در واقع اطلاعات را خلق میکند و اتفاقات را پیش میبرد.
وی با بیان اینکه اگر نوع مواجهه دشمنان با ایران بعد از انقلاب را مقایسه کنیم بر چند ضلع تروریستی استوار است عنوان کرد: یک ضلع تروریستی این ماجرا تروریسم نظامی بود که از ماههای اول انقلاب با کشتن مردم در نقاط مختلف از جمله پاوه و ترکمن صحرا و خوزستان آغاز شد.
بهرامی با اشاره به اینکه ضلع دوم تروریسم اقتصادی بود که از اوایل انقلاب آغاز شد، اما از 12 سال گذشته شدت بیشتری گرفت گفت: دشمن از این راه بنا داشت از طریق فقر بر مردم تأثیر بگذارد.
وی با اشاره به اینکه ضلع سوم تروریست فرهنگی بود که ابعاد مختلفی دارد، اما اصل موضوع در حوزه تغییر سبک زندگی است، افزود: حیازدایی از زنان، غیرتزدایی از مردان و ترویج نگهداری حیوانات خانگی به جای فرزند بخشی از تغییر سبک زندگی است.
بهرامی با بیان اینکه اکنون دشمنان روی ضلع چهارمی قرار گرفتهاند که پژواک آنها را چندین برابر کرده است گفت: ضلع چهارم تروریست رسانه است که به دنبال کشتن امید و ذهنیتسازی این است که امروز با اوضاع فلاکتباری مواجه هستیم و فردا از امروز بدتر است.
وی با اشاره به نقش تروریسم رسانهای گفت: این نوع از تروریسم در فضای تروریسم نظامی به کمک میآید و چنانچه تروری رخ میدهد اعلام میکند که کار حکومت است و جوانب روانی تروریست نظامی را میگیرد و در فضای اقتصادی نیز به کشورهای تحریمکننده کمک میکند و تنها میخواهد فشار بر مردم را چند برابر کند.
بهرامی بیان کرد: به طور نمونه بیبیسی چندین بار از مردم درخواست کرده از یخچال خود عکس بگیرند و بگویند نسبت به سال گذشته چه چیزهایی کم شده است و فضای رسانه در این شرایط در جهت ایجاد ناامیدی به کمک تروریست اقتصادی میآید.
این فعال سیاسی اجتماعی گفت: در حوادث و اعتراضات اخیر از داخل به مسائل نگاه میشود و این به دلیل فضاسازی و ذهنیتسازی شبکههای ماهوارهای است.
وی با اشاره به اینکه هر فعالیتی در کشور انجام میشود باید ارزیابی از تأثیرات فرهنگی و اجتماعی و مثبت یا منفی بودن آن انجام شود عنوان کرد: در فضای مجازی نیز این کار انجام نشده و تلگرام بدون زمینهسازی در دسترس قرار گرفت و بعد از احساس تهدید امنیتی بسته شد.
بهرامی با بیان اینکه جامعه ما در فضای مجازی به ویژه اینستاگرام میدان جدیدی پیدا کرده است گفت: اینستاگرام اکنون به حسرتگاه تبدیل شده و عدهای در این فضا خودنمایی میکنند و این ذهنیتی را برای مخاطب ایجاد میکند که فضای اینستاگرام را خود حکومت باز کرده و شبکههای ماهوارهای نیز به کمک آمدهاند و مبتذلترین نوع ذهنیت را ایجاد کردهایم.
وی عنوان کرد: اکنون ذهنیتی به مبتذلترین شکل ممکن ایجاد شده که بخشی از آن به خاطر اشتباهات داخلی و بخشی نیز به خاطر شبکههای ماهوارهای است.
بهرامی گفت: ما با جامعهای مواجه هستیم که به شدت تحلیلگرا است و فکر میکند چنانچه کار A انجام شد B حتما انجام میشود و نگاهی به عمق ماجرا ندارد.
وی با اشاره به فعالیت کاسبان سوگ مردم ایران عنوان کرد: این کاسبان به دنبال این هستند که سوگی را به عزای قبلی اضافه کنند و امید را از بین ببرند.
بهرامی با بیان اینکه صرف اینکه رسانههای داخلی مرجع اول خبر باشند کافی نیست گفت: پروتکلهایی که شبکههای مجازی در زمینه امنیتزدایی دارند هیچ وقت حاضر نیستند برای مردم آمریکا اجرا کنند.
وی با اشاره به اینکه رسانهها دستاندرکارانی دارند و در این ماجراها سه خانم میدانداری میکنند، افزود: رسانههای داخلی در این فضا سرگشته هستند و ذهنیتی ندارند و ما هیچ دستورالعملی نداریم و در وزارت کشور و ارشاد نسبت به این فضا دیدی وجود ندارد.
این فعال سیاسی اجتماعی افزود: رسانهای که ادعا دارد آگهی، یارانه و کاغذ بگیرد در این حد دید نسبت به امنیت ملی و جامعه ندارد و حتی بیانیه خیلی ضعیف را حاضر نشد امضا کند.
بهرامی بیان کرد: رسانههای داخلی بسیار ضعیف عمل میکنند و ضعیفترین تحلیلها را انجام میدهند و طبیعتاً مخاطب با آنها ارتباط برقرار نمیکنند و ما نسبت به وقایع و اتفاقات کشور دید و سناریو نداریم.
وی با بیان اینکه اعتراضات صرفا فضای مجازی نیست و لایههای دیگری نیز دارد گفت: فضای رسانه داخلی برای گرفتن مرجعیت رسانهای کاری انجام ندادهاند و انفعال ما در بسیاری از مواقع وجود دارد.
بهرامی با بیان اینکه مسئله اصلی این است که رسانهها در جاهایی که باید برادری خود را ثابت کنند حضور ندارند عنوان کرد: چنانچه رسانههای بومی در مواقع دیگر همراه مخاطب باشند میتوانند مرجعیت را به دست بگیرند.
هادی نوروزی از دیگر فعالان رسانهای استان نیز در این نشست، اظهار داشت: با جامعهای مواجه هستیم که رسانه در حال بازی کردن با آن است.
وی عنوان کرد: در گذشته گفته میشد رسانهها ابزار قدرت هستند و قدرت در دست رسانه است، اما من اعتقاد دارم رسانهها خود قدرت هستند.
نوروزی گفت: گفته میشود در حوادث اخیر معترضان رهبر و صدای واحدی ندارند، اما من معتقد هستم رهبر واقعی شرایط جدید همین رسانه است که فراخوان اعتراض میدهد، مکان، زمان و شعار را مشخص میکند و حتی چگونگی و نحوه حضور مردم را تشریح میکند و از آن جلوتر آموزش میدهد که در صورت بازداشت شدن چگونه رفتار کنند و نحوه آشوبها را آموزش میدهد.
وی با اشاره به اینکه رهبر حوادث اخیر در حوادث اخیر در دستان رسانهها است افزود: صفر تا 100 جریانات اخیر را رسانه رهبری میکند و شعارهای از قبل آماده شده بیانگر مدیریت رسانه در این حوادث است و رسانههای داخلی از این قافله جا ماندهاند و عرصه را به شدت واگذار کردهاند.
نوروزی بیان کرد: وقتی مخاطب اعتماد خود را از رسانه داخلی از دست داد به رسانههای خارجی اعتماد میکند و این رسانهها نیز فرصت را مغتنم میشمرند و بهترین بهرهها را میبرند.
وی با بیان اینکه در حادثه فوت مهسا امینی صدا و سیما کاملا منفعل عمل کرد، گفت: این فرد سه روز در کما بود و رسانههای داخلی اطلاعرسانی نمیکردند، اما رسانههای خارجی لحظه به لحظه را پوشش میدادند و ذهنیت را آماده میکردند.
این فعال سیاسی اجتماعی با اشاره به اینکه تصور اشتباهی وجود دارد که از انتشار اخبار منفی جلوگیری کنیم عنوان کرد: تصور میشود اخبار منفی سبب اضطراب عمومی میشود و ما نباید جامعه را ناامید کنیم و تنها اخبار امیدبخش و دستاوردها را منعکس کنیم و هر چند این کمک کننده است، اما زمانی که پنهان کاری شود اعتماد عمومی از دست میرود.
نوروزی با بیان اینکه زمانی که اعتماد عمومی از دست برود مخاطب سراغ رسانههای خارجی میروند افزود: مقام معظم رهبری در رابطه با جنگ نرم میفرمایند اگر شما روایت نکنید دشمن آن گونه که میخواهد و کاملا مخالف واقعیت روایت میکند و جای ظالم و مظلوم را عوض میکند.
وی گفت: ما روایتها را مسکوت میگذاریم و در جنگ روایتها به شدت از رقیب جا ماندهایم.
نوروزی عنوان کرد: مردم سواد رسانهای پایینی دارند و به همین دلیل دشمن از هر روشی برای ضربه زدن استفاده میکند و ما باید خود را به سواد رسانهای مسلح کنیم.
وی با اشاره به جذابیت اخبار منفی برای مخاطب در شرایط خاص گفت: در زمان بحران مخاطب به دنبال تحلیل زوایای مختلف ماجرا است و در زمان اغتشاشات نیز مردم به دنبال اخباری در این زمینه هستند، اما ما با مسکوت گذاشتن فضا را باز گذاشتیم که مردم به سمت رسانههای خارجی بروند.
این فعال رسانهای بیان کرد: قبل از این اغتشاشات شبکههای ماهوارهای مخاطب خود را داشتند و بیشتر میزان جذب از سوی شبکههای سرگرمی بود و شبکه اینترنشنال در ردههای آخر قرار داشت، اما در این ایام این شبکه در رأس قرار گرفته، زیرا تمام برنامهها را به صورت شبانه روز به اغتشاشات تخصیص داده است.
نوروزی افزود: چون در این ایام ذهن مردم درگیر اغتشاشات شده به طور طبیعی به سمت شبکههایی همچون اینترنشنال جذب میشوند، اما رسانههای داخلی یا پوشش ندادند یا پوشش محدودی داشتند.
وی با اشاره به اینکه واتساپ و اینستاگرام را محدود و رسانههای داخلی را معرفی کردیم که جذب خوبی نداشتهاند گفت: روبیکا پنج درصد، ایتا 4.6 درصد، سروش 3.7 درصد، بله 2.2 درصد جذب مخاطب داشته در حالی که واتساپ 72 درصد و اینستاگرام 51 درصد مخاطب را جذب کرده است.
نوروزی با بیان اینکه ما در ایام خاص نمیتوانیم مخاطب را از نظر جذب اخبار حمایت کنیم افزود: سعی میکنیم خیلی از هستها را نیست نشان دهیم در حالی که در این شرایط شبکههای خارجی اخبار را با جزئیات و بسیار پیچیدهتر از واقعیت منتشر کردند.
این فعال سیاسی اجتماعی بیان کرد: موضوع خودسانسوری سبب شده رسانهها افکار عمومی و مخاطب را از دست دهند.
وی با اشاره به اینکه چگونگی انتشار اخبار بسیار مهم است گفت: در بسیاری مواقع مدیریت و مرجع را رسانههای بیگانه به دست گرفتهاند و آنها با ما سر دشمنی دارند و نیت آنها خیرخواهانه نیست و از این فرصت استفاده میکنند.
نوروزی با بیان اینکه تا هشتم مهر ماه 17 هزار اکانت جعلی ساخته شده است افزود: 15 میلیون پیام بحرانساز نشر و بازنشر و 24 هزار فراخوان اغتشاش داده شده است و 360 هزار عکس و کلیپ آموزش خشونت خیابانی منتشر شده است.
وی با اشاره به اینکه باید مرجعیت را از رسانههای خارجی بگیریم و تا وقتی نگیریم سواد رسانهای پایینی خواهیم داشت و مردم با دیدن رسانههای خارجی فکر میکنند در دی ماه 57 هستند و قرار است انقلاب شود، اما وقتی در جامعه حاضر میشوند میبینند خبری نیست.
نوروزی بیان کرد: در بحران کرونا نوجوانان و جوانان را سه سال در خانه حبس کردیم و فرصتی برای تخلیه هیجانات نداشتند و از طرفی رسانههای داخلی نیز نتوانستند با آنها ارتباط برقرار کنند.
وی افزود: در این سه سال ذهن و تفکر نوجوانان و جوانان کاملاً تحت تأثیر رسانههای بیگانه و تعالیم تربیتی آنها قرار گرفت و به همین دلیل در اغتشاسات بیشتر شاهد حضور دهه هشتادی و نودیها بودیم.
نوروزی با بیان اینکه رسانهها در دوران کرونا نتوانستند با مخاطب ارتباط بگیرند، گفت: وقتی مرجعیت به دست دشمن بیفتد آن گونه که بخواهد رفتار میکند و به نفع منافع ما عمل نمیکند.