در دنیای امروز، آموزش زبانهای مختلف به یکی از ارکان اساسی سیستمهای آموزشی تبدیل شده است. با گسترش ارتباطات جهانی و افزایش تعاملات بینالمللی، تسلط بر زبانهای خارجی نه تنها به عنوان یک مهارت فردی، بلکه به عنوان یک ضرورت اجتماعی و اقتصادی شناخته میشود. در این راستا، مدارس به عنوان نهادهای آموزشی اصلی، نقش حیاتی در آموزش زبانهای مختلف ایفا میکنند.
آموزش زبانهای خارجی در مدارس، فرصتهای متعدد همچون توسعه مهارتهای ارتباطی، افزایش آگاهی فرهنگی و بهبود فرصتهای شغلی در آینده را برای دانش آموزان فراهم میکند.
یادگیری زبانهای جدید همچنین میتواند به تقویت تفکر انتقادی و خلاقیت در دانشآموزان کمک کند.
افزون بر این، آموزش زبانهای خارجی در مدارس نه تنها به دانشآموزان این امکان را میدهد که با فرهنگها و ایدههای متفاوت آشنا شوند، بلکه به آنها کمک میکند تا در دنیای پیچیده و متنوع امروزی بهتر ارتباط برقرار کنند.
علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که در سازمان برای تامین منابع کتب درسی اقداماتی انجام شدهاند؛ گفت: «محتوای کتب فرانسه و آلمانی برای مدارس آماده شده است.»
علی لطیفی با بیان این که زیرساخت کافی برای اجرای آموزش زبانهای خارجه به جز عربی و انگلیسی در مدارس مهیا نیست به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: « من از آخرین وضعیت تامین منابع در سازمان خبر ندارم و در حال پیگیری هستم.»
زبان به عنوان وسیلهای برای انتقال افکار و احساسات، نقش مهمی در شکلگیری هویت فردی و اجتماعی ایفا میکند. از این رو، آموزش زبانهای مختلف در مدارس به عنوان ابزاری برای تقویت تفکر انتقادی، خلاقیت و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان شناخته میشود.
صدور مجوز آموزش زبانهای خارجه در مدارس کشور
پیش از این نیز موسیالرضا کفاش، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: « در شورای عالی آموزش و پرورش مصوبهای مبنی بر آموزش زبانهای خارجه به جز انگلیسی و عربی تصویب شده است. بر اساس این مصوبه مجوز آموزش زبانهای فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی، عربی و چینی در مدارس صادر شده است. اگر مدرسهای شرایط و امکانات آموزش زبانهای خارجه را داشته باشد، میتواند به دانش آموزان آموزش دهد. ممکن است در بسیاری از نقاط کشور امکان آموزش زبانهای خارجه به جز انگلیسی و عربی را نداشته باشند.»
موسیالرضا کفاش گفته بود: « سازمان پژوهش باید منابع آموزشی را آماده سازی کرده و در اختیار مدارسی که شرایط لازم برای تدریس این زبانها را دارند، قرار دهد.»
این در حالی است که یکم مرداد ۱۴۰۱ احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش گفته بود که احتمالا زبان فرانسه از ابتدای مهر به دانش آموزان تدریس شود.
بیشتر بخوانید
احتمال تدریس زبان فرانسه در مدارس از آغاز سال تحصیلی
بر اساس گزارشها دوم آبان ۱۳۸۱ شورای عالی آموزش و پرورش، طرح توسعه آموزش زبانهای آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیولی و روسی را به تصویب رساند. مصوبهای که کمی پس از آن برای اجرا ابلاغ شد؛ اما گزارشهای صاحبنظران آموزشی حکایت از عملیاتی نشدن آن حتی برای یک دهه بعد داشت.
شایان ذکر است که با تصویب مصوبه آموزش زبانهای خارجه در مدارس توسط شورای عالی آموزش و پرورش پیشبینی میشد زبانهای خارجه به جز انگلیسی و عربی در مدارس کشور ارائه شوند؛ اما همچنان این مصوبه اجرایی نشده است.