به گزارش ذاکرنیوز،غلامحسین حسینی نیا, معاون اشتغال وزارت کار در گفت وگو با تسنیم، با اشاره به کاهش عمر مهارتها در اشتغال آینده گفت: توسعه تولیدات با کیفیت و ارتقاء بهره وری را با تربیت نیروی انسانی ماهر می تواند عملیاتی شود به شرطی که به روز رسانی مهارت در دستور کار باشد.
وی گفت: در رویکرد جدید سازمان آموزش فنی و حرفه ای تقاضامحوری آموزش های مهارتی جایگزین عرضه محوری شده است و آموزش ها متناسب با نیاز بازار کار به خصوص بر اساس نیازسنجی صنایع ارائه می شود.
وی با بیان اینکه نیروی آراسته به مهارت روز به هیچ عنوان بیکار نمی ماند، اظهار داشت: باید گلوگاه های اشتغال را شناسایی کنیم تا بتوانیم متناسبت با آن نیروی ماهر تربیت کنیم.
*اشتغال دانش آموزان در مشاغلی که وجود ندارد/ضرورت توجه به مشاغل آینده
معاون وزیر کار با بیان اینکه تقریبا دو سوم دانش آموزانی که در سال 2016 مدرسه را شروع کرده اند، در مشاغلی که هنوز وجود ندارند، کار خواهند کرد، افزود: با توجه به پیچیدگی های عصر حاضر و مقوله آینده مشاغل و مشاغل آینده که متأثر از تکنولوژی های روز و روند پر شتاب آن است، عمر سودمند مهارت ها بسیار کوتاه است و از این رو نیازمند کسب آموزش های مهارتی ضمن کار در صنایع و ارتقاء مهارت و فعالیت حرفه ای کارکنان و افزایش کیفیت تولیدات ملی می باشیم.
وی گفت: سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور به عنوان متولی اصلی مهارتآموزی در کشور، نقش حلقه بین استارتآپها و scale up را با ارائه آموزشهای مهارتی بر اساس نیاز این بخش در جهت تولید محصولات و خدمات در مقیاس بالا ایفا میکند.
حسینینیا، مهارتآموزی را هنر ایجاد و پایداری اشتغال برای جوانان و همچنین، هنر تبدیل علم نافع به عمل صالح برشمرد و افزود: اولیا و انبیای خداوند نیز به یک هنر و مهارتی آراسته و حرفهای را پیشه کردند.
وی طرحهای کهاد، نخلستان و محیط کار واقعی را از برنامههای جدید سازمان عنوان و اضافه کرد: در طرح کهاد، دورههای آموزشی تلفیقی یا هیبریدی مهارتی همزمان با آموزشهای کلاسیک، برای دانشجویان در نظر گرفته میشود که شامل 540ساعت آموزش معادل 18واحد درسی است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای گفت: در طرح نخلستان نیز برای فارغالتحصیلان دانشگاهی که رشتههای تحصیلی آنها در بازار کار، مشتری ندارد نیز، طرح آموزش مهارتی در حوزههای فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب دورههای 6ماهه و یک دوره سه ماهه کارورزی در مراکز پارک علم و فناوری و توسعه مهارت پیشبینی شده است.
معاون وزیر کار، بهترین نوع آموزش را آموزش در محیط کار واقعی خواند و افزود: تجربه و مطالعات نشان میدهد که بهترین شیوه آموزشی، آموزش در محیط واقعی کار است و 30درصد از آموزشهای مهارتی ارائه شده از طریق این سازمان به صورت تئوری و 70درصد به صورت عملی است.
وی اضافه کرد: افراد در آموزش محیط واقعی کار به واحدهای کارگاهی معرفی شده و تحت پوشش بیمه حوادث قرار میگیرند. طبق آمار بیش از 80درصد این افراد جذب بازار کار میشوند و این طرح باعث افزایش بهرهبری ملی است.