به گزارش ذاکرنیوز سکینه اسمی: خط راه آهن ارومیه – مراغه از سال ۸۰ به طول ۱۸۵ کیلومتر به بهره برداری رسید تا شاهراه ارتباطی ایران به اروپا از بن بست اقتصادی و ریلی خارج شود، هر چند هنوز آذربایجان عربی اداره کل راه آهن مستقل ندارد اما قرار است امسال با تکمیل ایستگاههای این راه آهن ظرفیتهای حمل و ریلی استان تقویت شود.
راهآهن مراغه - ارومیه ۲ استان مهم آذربایجان غربی و شرقی را به هم وصل میکند و از شهرهای ملکان، نقده، میاندوآب و مهاباد عبور کرده، این خط آهن همچنین در روستاهای قزل قلعه، شیرین بلاغ و رشکان ایستگاه دارد و طول آن ۱۸۵ کیلومتر است.
کاهش مصرف سوخت در جابجایی مسافر و بار و دسترسی عادلانه به حمل و نقل ارزان، کاهش آلایندههای زیست محیطی، ایمنی بالا سیستم حمل و نقلی ریلی، استفاده کمتر از اراضی در توسعه طرحهای ریلی در قیاس با حمل و نقل جادهای و نیز پایین بودن هزینه نگهداری ناوگان ریلی نسبت به ناوگان جادهای از مزیتهای اجرای راه آهن ارومیه – مراغه به شمار میرود.
در حال حاضر موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشورمان به بازارهای جهانی را فراهم کرده است به طوری که جاده و ریلهای ارتباط با اروپا و به ویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربایجان غربی قرار دارد، اما متأسفانه شاخصهای توسعهای حمل و نقل به ویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی کمتر است.
لزوم ایجاد شرکتهای حمل و نقل ریلی بومی آذربایجان غربی در گسترده بین المللی
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم به حوزه حمل و نقل ریلی در کشور به ویژه این استان گفت: یکی از کارهایی که باید در آذربایجان غربی انجام شود، ایجاد شرکتهای حمل و نقل ریلی بومی در گستره بین المللی است.
محمدصادق معتمدیان عصر یکشنبه در جلسه بررسی مشکلات ایستگاه قرهتپه سلماس اظهار کرد: در کنار توجه ویژه دولت، زمینه سازی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز در دستور کار نهادهای مسئول قرار گیرد.
ایستگاه راهآهن در حوزه باری ارومیه تکمیل شده، نقده به زودی تکمیل میشود و مهاباد و میاندوآب نیز تا پایان سال تکمیل خواهد شد وی با اعلام اینکه زیرساختها در حوزه حمل و نقل باری و مسافری را امسال در استان ارتقا میدهیم، تاکید کرد: در کنار توجه به بخشهای مختلف، موضوع صادرات با استفاده از ظرفیت حمل و نقل ریلی در دستور کار قرار گیرد.
استاندار آذربایجانغربی در همین راستا تقویت ایستگاه راهآهن قره تپه سلماس با جدیت دنبال میشود، اضافه کرد: رشد اعتبارات ملی و افزایش اعتبار پروژهها برای سال جاری، نشان از توجه ویژه دولت به استان داشته و مدیران استانی اجرای تکالیف و برنامههایی که دولت در سطح منطقه دارد، را به نحو شایسته دنبال کنند.
وی همچنین با اشاره به زیرساخت سازی برای توسعه باری ایستگاههایی چهارگانه از میاندوآب تا ارومیه، گفت: ایستگاه راهآهن در حوزه باری ارومیه تکمیل شده، نقده به زودی تکمیل میشود و مهاباد و میاندوآب نیز تا پایان سال تکمیل خواهد شد.
معتمدیان توسعه راه آهن را از اولویتهای دولت در سطح کشور و آذربایجان غربی عنوان کرد و ادامه داد: در استان نیز اولویت بهبود زیرساختهاست و در این خصوص، در سفر رئیس جمهور اعتبارات خوبی برای راه آهن ارومیه اختصاص یافت.
برای راه اندازی شرکتهای بین المللی ریلی در استان آمادگی کامل داریم
۱۰ دستگاه واگن با هدف ارتقای کیفیت و کمیت خدمات مسافری ریلی در آذربایجان غربی از سوی سازمان اموال تملیکی به ناوگان حمل و نقل ریلی این استان واگذار شد.
برای راه اندازی شرکتهای بین المللی ریلی در آذربایجان غربی آمادگی کامل داریم، سعی میکنیم با رفع مشکلات مربوط به حمل و نقل ریلی، از این ظرفیت در استان به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم استاندار آذربایجان غربی همچنین در بازدید از این واگنها گفت: ما برای راه اندازی شرکتهای بین المللی ریلی در استان آمادگی کامل داریم، سعی میکنیم با رفع مشکلات مربوط به حمل و نقل ریلی، از این ظرفیت در استان به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.
معتمدیان اضافه کرد: آذربایجان غربی تاکنون نتوانسته از ظرفیت حمل و نقل ریلی در راستای توسعه خدمات مسافری بویژه خدمات حمل و نقل بار استفاده کند ولی در صدد هستیم با همکاری راه آهن کشور، این مهم را به سرانجام برسانیم.
وی ادامه داد: هزینههای بالای حمل و نقل جادهای سبب تحمیل فشار به بخش تولید، افزایش قیمت تمام شده محصولات و کاهش قدرت رقابتی میشود و بهره مندی از خط ترانزیتی ریلی کمک شایانی به توسعه اقتصادی میکند.
وی با تاکید بر ضرورت اتمام نواقص ایستگاه راه آهن ارومیه و تبدیل شدن این ایستگاه به ایستگاه باری و مسافری گفت: به سرعت باید اقدامات لازم برای بهرهمندی از خط ریلی جهت حمل و نقل کالاهای اساسی به استان از طریق ظرفیت راه آهن ارومیه انجام شود.
معتمدیان استفاده نکردن از ظرفیت اقتصادی خط ریلی در استان را یک ضعف دانست و اظهار کرد: اقدامات و کارهای عمرانی برای استفاده از خط ریلی باری ایستگاه راه ارومیه در حال انجام است و ضروری است، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در سریعترین زمان نواقص موجود را رفع کند.
ایستگاههای راه ارومیه - مراغه آماده حمل باری میشوند
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه توسعه راههای استان متناسب با تردد و نیازهای موجود نیست و استفاده از ظرفیت باری راه آهن فرصتی است که میشود حجم حمل بار را از جادهها کاهش داد، گفت: با تخصیص اعتبار برای تکمیل ایستگاههای راه آهن ارومیه، نقده، میاندوآب و مهاباد، در حال حاضر ایستگاه ارومیه و نقده برای حمل باری آماده است و میتوان از این ظرفیت باری استفاده کرد.
محسن حمزه لو در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: فراهمسازی زمینه حملونقل باری در ایستگاه راهآهن ارومیه در توسعه پایانههای مرزی استان و کاهش هزینههای حملونقل جادهای نقش ویژهای دارد، محوطه این ایستگاه در حال بازسازی است تا فضاهای موجود ساماندهی شود.
وی با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل منابع مالی سفر ریاست جمهوری در خرداد سال گذشته به آذربایجانغربی برای تکمیل زیرساختهای حمل و نقل باری در ایستگاههای راهآهن این استان تخصیص یافته است، اظهارکرد: تاکنون ۲ هزار میلیارد ریال برای توسعه شبکه حملونقل باری در ایستگاههای راهآهن مرحله نخست جذب اعتبار را داشتیم.
حمزه لو افزود: ایستگاه باری ارومیه پتانسیل بالایی برای حمل محصولات پتروشیمی، فولاد و سیمان ارومیه را دارد و همچنین میتوان از آن برای رونق بخشی به حمل محصولات کشاورزی از جمله محصولات باغی استفاده کرد و هزینه صادرات این نوع محصولات را ۳۰ درصد کاهش داد.
با تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای توسعه و تکمیل زیرساختهای باری راه آهن ارومیه - مراغه سرعت میگیرد باید چشم دوخت و دید این وعده دولت سیزدهم مبنی بر توجه به صنعت حمل و نقل در دروازه ورود ایران به بازارهای اروپایی میتواند امسال تحقق یابد یا نه؟