به گزارش ذاکرنیوز، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در همایش تجاری ایران و روسیه با اشاره به روابط دوستانه و استراتژیک دو کشور، جهت توسعه مناسبات، بر پیگیری جدیتر ایجاد زیرساختهای لازم برای استفاده از کشتیهای رو-رو، توسعه روابط بانکی و تسهیل صدور ضمانتنامههای بانکی و فعالتر شدن کریدور سبز گمرکی تاکید کرد.
وی تاکید کرد: وجود منابع و تواناییهای دو کشور در زمینههای مختلف همچون نفت و گاز، کشتیرانی در دریای خزر و به طور کلی حمل و نقل در طول کریدور شمال و جنوب، فناوری اطلاعات و امنیت الکترونیک، پتروشیمی، کشاورزی و مواد غذایی، فلزات و مواد شیمیایی، خشکبار، فرش، مبلمان، مصالح ساختمانی و نساجی، داروسازی، خدمات فنی و مهندسی وهمچنین تمایل دو کشور به همکاریهای استانی راه را برای گسترش هرچه بیشتر مبادلات دو جانبه هموارتر کرده است.
وی اظهار داشت: ما بر این باوریم که کشورهای منطقه با تکیه بر تاریخ و فرهنگ مشترک ، میتوانند آینده مشترک خود را بیافرینند. رویکرد اصولی ایران، مشارکت سازنده با همسایگان، برای تحقق نظم پایدار مبتنی بر حمایت از توسعه کشورهای منطقه و ایجاد پیوندهای متقابل اقتصادی است. بخش خصوصی در راستای ایجاد محیط آرام و بی تنش برای کسب و کار، بر استفاده از ظرفیت های دیپلماسی در جهت توسعه روابط اقتصادی و تجاری کشورها تاکید می نماید.
رئیس اتاق ایران در همایش تجاری ایران و روسیه ادامه داد: در سالهای گذشته روابط بین دو کشور ایران و روسیه همواره دوستانه بوده و دو کشور شرکای استراتژیک در منطقه محسوب میشوند. مردم دو کشور از روابط دیرینه بر مبنای مشترکات بسیار برخوردارند. در حال حاضر نیز ایران مناسبات خوبی با کشورهای منطقه داشته و اقدامات مهمی حهت توسعه این مناسبات انجام داده و روسیه در این میان از جایگاه مهمی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.
وی اظهار داشت: وجود منابع و تواناییهای دو کشور در زمینههای مختلف همچون نفت و گاز، کشتیرانی در دریای خزر و به طور کلی حمل و نقل در طول کریدور شمال و جنوب، فناوری اطلاعات و امنیت الکترونیک، پتروشیمی، کشاورزی و مواد غذایی، فلزات و مواد شیمیایی، خشکبار، فرش، مبلمان، مصالح ساختمانی و نساجی، داروسازی، خدمات فنی و مهندسی وهمچنین تمایل دو کشور به همکاریهای استانی راه را برای گسترش هرچه بیشتر مبادلات دو جانبه هموارتر کرده است.
شافعی گفت: بر اساس آمار، حجم کلی تجارت دو کشور ایران و روسیه در سال 2021 حدود چهار میلیارد دلار بود؛ که شامل سه میلیون دلار واردات ایران از روسیه و 972 میلیون دلار صادرات به روسیه است. این میزان به نسبت سال گذشته با رشد چشمگیری مواجه بوده است.
رئیس اتاق ایران در همایش تجاری ایران و روسیه ادامه داد: بر این اساس لازم است با توجه به علاقه مندی و عزم جدی مقامات عالی دو کشور برای گسترش روابط و به واسطه بررسی توانمندیها و ایجاد ارتباط بین تشکلهای تخصصی و شناسایی فرصتهای موجود دو کشور گام های عملیاتی همانند هیات حاضر که بزرگترین هیات تجاری فدراسیون روسیه به ایران در 20 سال اخیر است، جهت افزایش حجم مبادلات، برداشته شود و در عین حال جهت رفع موانع از جمله تسهیل در صدور روادید تلاش صورت گیرد.
وی گفت: امضای توافقنامه موقت تعرفه ترجیحی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا فصل جدیدی را در گسترش روابط تجاری ایران با کشورهای منطقه گشوده است. این در حالی است که مذاکرات تجارت آزاد بین طرفین نیز در حال اتمام است و با اجرایی شدن تجارت آزاد بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بخش بزرگی از موانع توسعه تجارت مرتفع خواهد شد.
وی افزود: ایران به دلیل برخورداری از کریدور شرق-غرب و بندر چابهار میتواند ضمن توسعه روابط خود با اوراسیا ، زمینهساز همکاری کشورهایی مانند هند با اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز باشد.
شافعی گفت: در سالهای اخیر اقداماتی همچون تلاش برای تسهیل صدور و لغو روادید، توافق برای انجام سرمایهگذاریهای مشترک، ایجاد زیرساخت جهت برقراری مجدد روابط بانکی بر اساس ارزهای ملی دو کشور و امضای توافقنامه کریدور سبز گمرکی در راستای توسعه روابط فی مابین انجام شده است. با این حال لازم است جهت توسعه مناسبات، اموری مانند ایجاد زیرساختهای لازم برای استفاده از کشتیهای رو-رو، توسعه روابط بانکی و تسهیل صدور ضمانت نامههای بانکی و فعالتر شدن کریدور سبز گمرکی با جدیت بیشتری پیگیری گردد.
وی اظهار داشت: برگزاری منظم این قبیل نشستها، فرصتهای بیشتری را برای همکاری و تعامل همه جانبه فراهم میآورد. لیکن لازمه همکاریهای تجاری بیشتر، فراهم آوردن امکانات و تسهیلات برای حضور عاملین اقتصادی ایرانی و روس در کشور مقابل است.
وی گفت: زیرساختهای کنونی، به حد کافی توسعه نیافته و با ظرفیتهای اقتصادی، تجاری و تولیدی موجود در نه تنها ایران و روسیه، بلکه کشورهای مستقر در منطقه فاصله زیادی دارد.
شافعی گفت:همکاری بیشتر بخشهای خصوصی دو کشور با حمایت دولتمردان در برنامهریزی بلندمدت و در جهت ارائه تسهیلات در مدیریت و توسعه شبکه حملونقل به خصوص کشتیهای رو-رو، استفاده از حملونقل ترکیبی، سازماندهی خطوط کشتیرانی مسافری دریایی، توسعه راه آهن، ترغیب سرمایهگذاری به منظور توسعه زیرساختهای دریای خزر، تاسیس صندوق مشترک تامین مالی پروژه های مشترک، سهولت در صدور روادید تجاری، ارتباطات مستمر بانکی، حفاظت از محیط زیست و مبارزه با آلودگیهای زیست محیطی و ... محقق خواهد شد.