در گفت و گو با مهر عنوان شد؛

تمجید سرمربی مجارستان از فوتسال ایران/جزو بااستعدادهای جهان هستید

سرمربی اسپانیایی تیم ملی فوتسال مجارستان در گفت و گو با مهر به تمجید از فوتسال ایران پرداخت و بازیکنان ایرانی را جزو با استعدادترین بازیکنان فوتسال جهان دانست.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از خبرنگار مهر، دهمین رقابت های جام جهانی ۲۰۲۴ فوتسال در حالی به میزبانی کشور ازبکستان در حال برگزاری است که تیم ملی فوتسال ایران در گروه F به دنبال برتری برابر ونزوئلا و گواتمالا موفق شد جواز حضور در مرحله یک هشتم نهایی را کسب کند و در دیدار سوم باید برای تعیین صدرنشین به مصاف فرانسه برود.

فوتسال در سال های اخیر پیشرفت های زیادی داشته است و به خصوص در اروپا به شکلی تصاعدی مورد توجه مردم قرار گرفته و در حال تبدیل شدن به یکی از رشته های محبوب است.

در میان کشورهای اروپایی، اسپانیا، پرتغال و روسیه شرایط متفاوتی دارند و فوتسال در این کشورها به شکلی کاملاً حرفه ای و مدرن دنبال می شود و مربیان اسپانیایی به واسطه بهره مندی از نظریه های مدرن، در بسیاری از کشورهای دنیا مشغول فعالیت و توسعه فوتسال هستند.

یکی از این افراد، «سرجیو مولور»، سرمربی ۴۲ ساله اسپانیایی است که ۲۱ سال سابقه فعالیت حرفه ای در فوتسال را در کارنامه دارد و در حال حاضر سرمربی تیم ملی فوتسال مجارستان است.

او کار خود را از تیم «ملیا» اسپانیا آغاز کرد و سپس به عنوان دستیار در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به تیم ملی قطر رفت و در جام ملت های آسیا ۲۰۱۶ که در ازبکستان برگزار شد مربی قطر بود. سپس به مدت چهار سال در فوتسال باشگاهی مجارستان فعالیت کرد. در سال ۲۰۲۱ هدایت تیم ACCS فرانسه را برعهده گرفت. یک فصل هم در تیم لوانته اسپانیا حضور داشت و از سال ۲۰۲۲ به عنوان سرمربی تیم ملی فوتسال مجارستان فعالیت می کند.

«سرجیو مولور» در گفت و گویی اختصاصی با خبرنگار مهر، به تحلیل شرایط جام جهانی ۲۰۲۴ و تیم ملی فوتسال ایران پرداخت که به شرح زیر است:

تمجید سرمربی مجارستان از فوتسال ایران/جزو بااستعدادهای جهان هستید

* آقای «سرجیو مولور» از شما به خاطر حضور در این گفت و گو تشکر می کنیم. فوتسال در سال های اخیر در اروپا پیشرفت های سریعی داشته است و علاوه به سه کشور اسپانیا، پرتغال و روسیه، کشورهای دیگر هم به توسعه این رشته پرداخته اند. با توجه به تجربه های بین المللی که در اروپا دارید فوتسال در حال حاضر چه جایگاهی در این قاره و در میان مردم و رسانه ها دارد؟

فوتسال در سال های اخیر به قدری در اروپا رشد کرده است که امروزه کشورهای زیادی آماده رقابت و قهرمانی در تورنمنت های بین المللی هستند. اسپانیا و پرتغال به همراه روسیه همیشه بر فوتسال اروپا مسلط بوده اند اما کشورهایی مانند قزاقستان، ایتالیا، صربستان و اوکراین هم همیشه رقابت تنگاتنگی داشته اند و در تورنمنت های مختلفی موفق به کسب عناوین مختلف شده اند. امروزه کشورهای جدیدی مانند فرانسه، کرواسی، فنلاند و لهستان در حال ظهور هستند و در کشورهای خود برنامه های بسیار خوبی پیش گرفته اند و کار را برای کسب عناوین قهرمانی در تورنمنت های مختلف دشوار کرده اند.

راه اصلی توسعه فوتسال از طریق فدراسیون های هر کشور است. جسارت و تعهد کشور فرانسه برای توسعه فوتسال کلید توسعه فوتسال در اروپا است. این اقدام باعث شده است ورزش ما در همه سطوح رشد کند و ما را در همه زمینه ها حرفه ای تر کند.

هواداران، رسانه ها و شبکه های اجتماعی نقش به سزایی در شناساندن این رشته به مردن دارند چرا که ما نیاز داریم به افراد بیشتری دسترسی داشته باشیم تا بتوانیم ورزشکاران بیشتری به فوتسال جذب شوند.

تمجید سرمربی مجارستان از فوتسال ایران/جزو بااستعدادهای جهان هستید

* تیم ملی فوتسال مجارستان در رده سی و نهم رنکینگ فیفا قرار دارد اما در جام جهانی شاهد حضور تیم هایی هستیم که در رده های بالاتری قرار دارند. چه مساله ای باعث شد مجارستان نتواند راهی جام جهانی شود؟ جایگاه این رشته در کشور مجارستان به چه صورت است؟

این برای ما تاسف آور است که فقط ۷ کشور اروپایی می توانند راهی جام جهانی شوند اما باید این نکته را ذکر کرد که ما هنوز فاصله زیادی با تیم های برتر اروپا برای رقابت و کسب سهمیه داریم.

اصلی ترین و واقعی ترین هدف ما این است که در آینده نزدیک به حضور در جام ملت های اروپا فکر کنیم و این آرزوی اصلی ماست. تعهد فدراسیون مجارستان به فوتسال بسیار ارزشمند است، اما هنوز باید در سطح محلی رشد زیادی داشته باشیم تا بتوانیم این رویا را محقق بسازیم.

ما باید باور داشته باشیم که با به کارگیری تمام تلاش خود به صورت مستمر، مطمئناً در آینده بذرهایی را که امروز کاشتیم، درو خواهیم کرد.

* رقابت های جام جهانی را در پایان دور دوم مسابقات چطور ارزیابی می کنید؟ به نظر شما کدام تیم ها توانسته اند انتظارات را تا اینجای کار برآورده سازند و کدام تیم های نتوانسته اند عملکرد خوبی داشته باشند؟

هنوز خیلی زود است که بعد از دو دور از مسابقات بتوان تحلیل دقیقی داشت اما تا اینجای کار در گروه های شش گانه، همه تیم هایی که مدعی صعود بودند کار خود را به خوبی انجام دادند و شاید تنها تیمی که نتوانست انتظارات را به خوبی برآورده سازد کرواسی بود.

فوتسال به حدی پیشرفت کرده است که دیگر نمی توان به راحتی تیمی را از پیش برنده دانست و من مشتاقانه منتظر مرحله حذفی هستم تا لحظات هیجان انگیز فوتسال را برای ما رقم بزنند.

تمجید سرمربی مجارستان از فوتسال ایران/جزو بااستعدادهای جهان هستید

* تیم ملی فوتسال ایران با کسب دو پیروزی جواز حضور در مرحله یک هشتم نهایی را کسب کرد. دو دیدار ایران برابر ونزوئلا و گواتمالا را چطور ارزیابی می کنید و به طور کلی چه شناختی از فوتسال ایران دارید؟

من همیشه گفته ام که فوتسال ایران برزیل آسیا است. با قاطعیت می گویم که بازیکنان ایرانی یکی از بااستعدادترین فوتسالیست های جهان هستند و به همین دلیل است که توانسته اند همیشه در جام جهانی حضور پیدا کنند.

بازیکنان ایرانی با طراوت و شاداب بازی می کنند و به ویژگی های فنی خود ایمان دارند و تماشای بازی فوتسالیست های ایرانی بسیار لذت بخش است.

از طرفی من همیشه معتقد قهرمانی ها در صورتی به دست می آید که تیم ها امنیت دفاعی داشته باشند و فکر می کنم این موضوعی است که امروزه به نقطه ضعف تیم ملی ایران تبدیل شده است.

فکر می‌کنم با یکی از بهترین نسل‌های فوتسال ایران روبرو هستیم که می توانند در این جام جهانی با کسب عنوان قهرمانی، تاج فوتسال را بر سر قرار دهند.

تمجید سرمربی مجارستان از فوتسال ایران/جزو بااستعدادهای جهان هستید

* شما سابقه فعالیت در فوتسال فرانسه را هم در کارنامه دارید و ایران و فرانسه باید در دور سوم برای عنوان صدرنشینی به مصاف هم بروند. به نظر شما در دیدار این دو تیم چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد؟

به عنوان یک مربی و همچنین به عنوان یک طرفدار فوتسال، از الان تاریخ بازی ایران و فرانسه را در تقویمم ثبت کردم تا بتواند آن را تماشا کند. معتقدم و امیدوارم که این بازی تبدیل به یکی از بزرگترین نمایش های این دوره از مسابقات جام جهانی خواهد بود.

به واسطه تجربه ای که در تیم فوتسال ACCS فرانسه داشتم ۴ نفر از بازیکنان کنونی فرانسه را از نزدیک می شناسم. فرانسه تیمی بسیار پویا است که قدرت تهاجمی بالایی دارد و به لحاظ فنی در سطح بالایی قرار دارند و همین قدرت تهاجمی که هر دو تیم از آن برخوردارند نویدبخش یک نمایش تماشایی خواهد بود.

قسمت منفی این مسابقه غیبت برخی بازیکن ها خواهد بود. دیدیم که در بازی برابر گواتمالا چطور تیم ملی ایران از این فرصت استفاده کرد و دو بازیکن خود را با دریافت کارت زرد از بازی بعد محروم کرد تا در مرحله یک هشتم نهایی بدون مشکل از آنها استفاده کند.

تمجید سرمربی مجارستان از فوتسال ایران/جزو بااستعدادهای جهان هستید

* فصل گذشته ۴ بازیکن ایرانی در لالیگا حضور داشتند. ارزیابی شما از کیفیت این بازیکنان در مقایسه با بازیکنان حاضر در لالیگا چگونه است؟

همانطور که قبلاً هم گفتم، فکر می‌کنم بازیکنان ایرانی از نظر فنی جزو بهترین‌های دنیا هستند و همین باعث می‌شود تا بتوانند در هر لیگی بازی کنند و در بین بهترین‌ها قرار بگیرند.

حضور طیبی و مسلم اولادقباد در پالما باعث شد این تیم جهش بزرگی از نظر کیفی داشته باشد و در لیگ قهرمانان اروپا هم عنوان قهرمانی را از آن خود کند. اینکه این بازیکن ها در پالما جزو بازیکنان کلیدی بودند و پالما به چنین سطح بالایی رسید اتفاقی نیست.

البته این اعتقاد را هم دارم که آداب و رسوم و شیوه زندگی ایرانیان، سازگاری آنها را با سایر نقاط جهان دشوارتر می کند و همین باعث شده است که پتانسیل هایی را که مثلاً عباسی می توانست از خود نشان دهد از او نبینیم.

در مورد سالار آقاپور ما فرصت زیادی برای دیدن او در لیگ اسپانیا نداشتیم و بنابراین نمی توانم نظری در خصوص او داشته باشم.

* شما ۲ سال هم در فوتسال قطر فعالیت کرده اید. کیفیت فوتسال در آسیا و شرایط تیم های آسیایی در جام جهانی را چطور ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه قطر به من این فرصت را داد که فوتسال آسیایی را بشناسم و باعث شد ذهن من نسبت به فوتسال جهان بسیار بازتر شود. من به اندازه کافی خوش شانس بودم که در سال ۲۰۱۵ در ازبکستان یک جام ملت های آسیا را تجربه کردم و دیدیم که رشد فوتسال در آسیا به چه شکل است.

در آن زمان همیشه ۳ یا ۴ تیم قدرت بالاتری داشتند و پای ثابت جام جهانی بودند اما به لطف تلاش های بسیاری از کشورها و فدراسیون های آنها، اکنون می توان گفت که این تعداد به ۸ یا ۹ تیم افزایش یافته است و این مساله را در آخرین دوره جام ملت های آسیا دیدیم.

همچنین می بینیم که اکنون تیم های اروپایی یا آمریکای جنوبی را نمی توان در مواجهه با تیم های آسیایی از پیش برنده دانست. بخش زیادی از پیشرفت فوتسال در جهان مدیون پیشرفت این رشته در کشورهای آسیایی است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار