به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مصطفی معینی، مدیرعامل شرکت تراورس، در نشست خبری با اشاره به اینکه این شرکت حدود 5200 نفر پرسنل دارد، اظهار کرد: تراورس مسئولیت احداث، نوسازی، بهسازی، بازسازی و نگهداری خطوط ریلی کشور را بر عهده دارد و در حال حاضر حدود 70 درصد از شبکه ریلی کشور تحت نگهداری این شرکت است.
به گفته وی،تراورس مسئولیت نگهداری خطوط ریلی مهمی از جمله راهآهن تهران، شمال شرق (مرکزیت سمنان)، راهآهن خراسان، راهآهن شماره یک، راهآهن گرگان، راهآهن لرستان، راهآهن زاگرس، راهآهن بندرعباس و راهآهن زاهدان را بر عهده دارد. از مجموع 14 هزار کیلومتر خطوط ریلی فعال در کشور، حدود 70 درصد توسط تراورس نگهداری میشود.
معینی با اشاره به توسعه خطوط ریلی پس از انقلاب، گفت: قبل از انقلاب حدود 4000 کیلومتر خطوط ریلی در کشور وجود داشت، اما پس از انقلاب این رقم به حدود 14 هزار کیلومتر افزایش یافته است. به عبارت دیگر، حدود 80 درصد از خطوط ریلی کشور پس از انقلاب ساخته شدهاند.
واکنش وزیر راه به ادعای رجا؛ اسلامی: امیدواریم مشکل رجا مانند تراورس حل شود"تراورس" از شرکتهای زیرمجموعه "امیرمنصور آریا" به بیت المال بازگردانده شد"تراورس" پس از 10 سال به دولت بازگشت/ خصوصیسازی ناموفق شرکت اقماری راهآهنصادرات "تراورس" ایرانی به کشورهای حاشیه خلیجفارسافزایش زیان خالص "تراورس" در سال 1401مدیرعامل راهآهن: خصوصیسازی "تراورس" را تباه کردمدیرعامل تراورس با اشاره به وجود 4 کارخانه تولیدی این شرکت، افزود: اولین کارخانه در کرج، دومین در اندیمشک، سومین در قزوین و چهارمین کارخانه در شیرگاه واقع شده است. کارخانه شیرگاه مسئولیت تولید و اشباع تراورسهای چوبی برای خطوط قدیمی را بر عهده دارد.
وی بیان کرد: با وجود مشکلات اقتصادی کشور، تلاش کردیم از این شرایط عبور کنیم و از حالت تکمحصولی خارج شدیم. در بخش ماشینآلات و تولید نیز تحولات قابل توجهی ایجاد کردهایم. تمام فعالیتهای ما در سطح کشور با استفاده از ماشینآلات ریلی و جادهای انجام میشود و ما بزرگترین شرکت داخلی هستیم که ماشینآلات خاص را در اختیار دارد.
وی به مشکلات مربوط به ماشینآلات جادهای اشاره کرد و گفت: برخی از ماشینآلات مانند لودر، بلدوزر و غلطک که در فعالیتهای عمرانی استفاده میشوند، به دلیل محدودیت منابع مالی متوقف شده و برای اورهال این ماشینآلات به بودجه قابل توجهی نیاز بود.
معینی افزود: با توجه به محدودیت منابع مالی دولتی، شرکت تراورس یک شرکت درآمد-هزینه است و هیچ بودجه دولتی دریافت نمیکند. به همین دلیل، با بخش خصوصی وارد تعامل شدهایم و ماشینآلات متوقف شده را به شرط تعمیر در اختیار بخش خصوصی قرار دادهایم. تاکنون 55 دستگاه ماشینآلات به بخش خصوصی واگذار شده و این ماشینآلات اکنون در پروژههای عمرانی تراورس فعال شدهاند.
مدیرعامل شرکت تراورس یادآور شد: در سال 1393، ارزشگذاری شرکت تراورس حدود 230 میلیارد تومان بود، اما در ارزیابی کنونی، ارزش این شرکت به 4000 میلیارد تومان رسیده است. در حال حاضر، وزیر راه و شهرسازی، وزیر اقتصاد و وزیر دادگستری مجوز لازم برای ارزشیابی مجدد شرکت را صادر کردهاند.
مدیرعامل تراورس با اشاره به وضعیت حقوق کارکنان، اعلام کرد که حقوق کارکنان بهروز است. وی افزود: در شرایطی بودیم که حتی پرداخت حقوق با سه ماه تأخیر انجام میشد، اما اکنون حقوق ماه بهمن را پرداخت کردهایم و بخشی از سبد معیشتی کارکنان نیز تسویه شده است. همچنین، عیدی و حقوق اسفند ماه نیز به زودی پرداخت خواهد شد.
مشکلات بیمه و خدمات درمانی
معینی درباره مشکلات بیمهای گفت: مشکل در بخش واگذاری بیمه تأمین اجتماعی برطرف شده و خدمات درمانی نیز بهروز است. با این حال، شرکت در گذشته با مشکلاتی مانند بدهیهای مالیاتی، بیمهای و بانکی مواجه بوده است. با وجود فشارهای بازار، تلاش کردیم تولید را ادامه دهیم و محصولات را در دپو نگه داریم تا در سال بعدی به فروش برسانیم.
معینی تأکید کرد: شرکت تراورس تابع قانون نظام پرداخت هماهنگ است و به عنوان یک مجموعه دولتی، مجاز به پرداخت حقوق خارج از چارچوب قانونی نیست. وی افزود: در تمام کشور، پرداخت حقوق بر اساس قانون انجام میشود، مگر در مناطق با شرایط آبوهوایی سخت که ممکن است حقوق بیشتری پرداخت شود. اگرچه ممکن است حقوق از نظر کارگران پایین به نظر برسد، اما شرکت اجازه تخطی از قانون را ندارد.
مدیرعامل تراورس با بیان اینکه شرکت هیچ کمک مالی از دولت دریافت نکرده ایم، گفت: هرگونه پرداختی از سوی دولت بر اساس صورتوضعیتهای ارائهشده بوده و به صورت علیالحساب هیچ مبلغی دریافت نشده است.
رعایت حال کارفرمایان و آسیبهای ناشی از آن
وی اظهار کرد: رعایت حال کارفرمایان باعث آسیب به شرکت شده است. با این حال، از راهآهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان کارفرما قدردانی میکنیم، چراکه با حمایتهای خود کمک کردند تا بخشی از بدهیهای تراورس مدیریت شود.
معینی درباره بدهیهای شرکت گفت: بدهیهای تأمین اجتماعی به صورت قسطی پرداخت میشود و در صورت عدم توانایی در پرداخت اقساط، تأمین اجتماعی میتواند از محل طلبهای شرکت، این بدهیها را تسویه کند. همچنین، مالیات و بانکها با شرکت مراعات کردهاند، اما محدودیتهای مالی باعث شده تا شرکت در تنگنا قرار بگیرد.
وی افزود: شرکت میتوانست کارگاهها را تعطیل و کارگران را تعدیل کند، اما به جای آن، به فکر حفظ تولید و اشتغال بوده است. ما خود را فدا کردهایم تا این شرایط را مدیریت کنیم.
مدیرعامل تراورس درباره میزان بدهیهای شرکت گفت: رقم بدهیهای شرکت تراورس تقریباً به اندازه طلبهای این شرکت است.