به گزارش ذاکرنیوز، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی در نامهای به عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی اقدامات انجام شده در خصوص نمایشگاه اکسپوی دبی ۲۰۲۱ را تشریح کرد.
در این نامه آمده که نظر به تحقق اهداف این وزارتخانه، شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی به عنوان دستگاه مجری این وزارت از زمان ابلاغ اجرای نمایشگاه اکسپو را با هدف تحریک تقاضای بازدید از کشورمان، جذب سرمایه گذاران خارجی در گسترش زیرساختهای گردشگری، مرمت و احیای بناهای تاریخی و ترویج و توسعه صنایع دستی، بسته بندی و صادرات آن اقدام به تهیه نقشه راه و چشمانداز وزارت در اکسپو کرده است.
نیکزادفر در این نامه به تشریح برنامههای اجرایی بر اساس تفاهم نامه این شرکت با شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی پرداخته است:
۱. برنامهریزی حضور ادارات کل میراث فرهنگی و گردشگری استانها و مناطق آزاد در نمایشگاه
برای استفاده از فرصت پیشآمده در این نمایشگاه نسبت به برنامهریزی برای حضور همه استانها و مناطق آزاد گردشگری در بازههای متوسط ۵ روزه اقدام و کنداکتور برنامهها به آنها ابلاغ شده است.
۲. سالن شماره ۲ پاویون گردشگری
پاویون در نظر گرفته شده واقع در سالن شماره ۲ با متراژ ۵۷ مترمربع به صورت اختصاصی بوده که اولین بلوک برای ورود به مجموعه پایونها است. این بلوک با کف مسطح و شفاف و سقفی با دو ارتفاع سه و شش متر بنا شده است. بازدیدکننده از پاویون در بدو ورود پیامی مبنی بر خوشآمدگویی و لینک حاوی بارگیری نرمافزار موبایلی (Android & IOS) شامل تمامی اطلاعات زیرساختهای گردشگری و صنایع دستی شامل آژانسها، هتلها، تسهیلگران گردشگری سلامت، هنرمندان صنایع دستی، استارتآپهای حوزههای گردشگری و صنایع دستی، جاذبههای گردشگری از جمله میراث طبیعی، فرهنگی و هنری موجود در کشور که قبلاً بخش خصوصی داوطلب اطلاعات خود را در آن ثبت کردهاند، دریافت میکند. این پلتفرم به نوبه خود بستری مناسب برای شرح کلیه خدمات قابل ارائه در حوزههای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ظرفیتهای بخش خصوصی فعال در این حوزهها است.
همچنین در این سالن چهار ویترین برای نمایش آثار فاخر هنری، میراثی و صنایع دستی پیشبینی شده است. در این سالن یک یا دو نفر ملبس به لباسهای سنتی استان حاضر در پاویون مسلط به زبانهای عربی و انگلیسی از بازدیدکنندگان استقبال و توضیحات تکمیلی را ارائه میکنند.
۳. سالن شماره ۸ صحنه برگزاری مراسم (استیج)
در میان بلوکهای طراحی شده، فضایی برای برگزاری مراسم آئینی و سنتی، نمایش موسیقی، فیلم و جشنواره استارتآپهای گردشگری، هتلها و آژانسها نیز پیشبینی شده که در این محل اجرای برنامههای متنوع، جشنوارههای استانی، معرفی پتانسیلهای گردشگری، معرفی خدمات گردشگری و صنایع دستی قابل ارائه در هر استان امکانپذیر است. همچنین در این فضا امکان مذاکره بین ارائهدهندگان خدمات با بازدیدکنندگان مهیاست که ساعاتی از روز در اختیار این شرکت برای اجرای برنامهها قرار میگیرد.
۴. سالن مذاکرات تجاری (B۲B)
در طبقه بالای سالن شماره ۲ اتاقی با متراژ ۳۲ مترمربع برای برگزاری جلسات B۲B و B۲G و B۲C با برنامهریزی از قبل در طول مدت برگزاری اکسپو قابل بهرهبرداری است.
۵. سالن شماره ۴ روزنههای چشمی (شهر فرنگ)
این شرکت با رایزنی و پیگیریهای صورت گرفته موفق به اخذ ۷ چشمی از ۱۶ چشمی موجود در سالن شماره ۴ و اختصاص آن به بخش گردشگری شده است که در آن بازدیدکنندگان قادر خواهند بود تا بخشی از میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هر استان را (بر اساس برنامه زمانبندی) مشاهده کنند. دو چشمی نیز به ارائه مناظر مناطق جنگی، زندگینامه مدافعان حرم و شهید سرافراز سپهبد حاج قاسم سلیمانی اختصاص داده میشود.
۶. تأمین محل اسکان گروههای مختلف استانی
با پیگیریهای صورت گرفته یک واحد آپارتمان سه خوابه تجهیز شده برای اسکان گروههای مختلف استانی در نزدیکی محل نمایشگاه تأمین شده است که در طول دوران برگزاری نمایشگاه در اختیار این شرکت قرار دارد و حسب برنامهریزی صورت گرفته در اختیار استانها قرار میگیرد.
۷. سایر امکانات پیشبینی شده در نمایشگاه:
۷-۱- امکان خرید محصولات به صورت دیجیتال
۷-۲- ارائه و فروش آثار هنری به صورت مجازی
۷-۳- حضور مجازی شخصیتهای تاریخی ایران در محل نمایشگاه
۷-۴- طراحی و ایجاد سامانه رزرو سفر و هتل در ایران و بالعکس برای کنترل قیمتها و جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی افراد سودجو
۸. سفره ایرانی و معرفی اطعمه و اشربه سنتی محلی و فروش صنایع دستی ایران
از آنجا که شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران به دلیل عدم تخصیص اعتبارات مکفی برای اجرای پاویون ناچار به فروش کاربری بخشی از سالنها از جمله رستوران و بخش فروش تجاری شده است. این شرکت ضمن پیگیری مستمر موفق به توافقی مبنی بر استفاده از دو حوزه مذکور شده است (تصویر پیوست) که وفق آن صرفاً صنایع دستی که به تائید نماینده معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت متبوع در گمرک ایران رسیده باشد مجاز به حمل و فروش در بخش تجاری خواهد بود. همچنین پیمانکار رستوران موظف به ارائه سفر ایرانی با اطعمه و اشربه متناسب با استان حاضر در پاویون و مطابق برنامه ارائه شده از آن استان خواهد بود.
۹. تدارک جاذبه برای بازدید از پاویون (Pull Factor)
۹-۱- هماهنگی برای حضور عواملی همچون تیمهای پزشکی و چشمپزشکی در محوطه پاویون که خدمات رایگان در راستای گردشگری سلامت ارائه میدهند، صورت پذیرفته که ضمن معاینه رایگان نسبت به معرفی بیمارستان یا تیم پزشکی مرتبط اقدام میکنند.
۹-۲- ارائه مولاژ و ماگ از آثار صنایع دستی و گردشگری متناسب با استانهای حاضر در پاویون
۹-۳- پذیرایی با دمنوشها و سوغات ایرانی به صورت رایگان در محل پاویون
۹-۴- تدارک برگزاری مسابقه و قرعهکشی در پایان وقت بازدید از نمایشگاه و اهدای هدایایی از آثار صنایع دستی استانهای حاضر در پاویون
۹-۵- فراهم نمودن امکان عکس یادگاری در فضاهای شبیهسازی شده میراثی و گردشگری
۱۰. طرحهای نیازمند حامی مالی مصوب در ستاد اکسپو
برخی ایدهها و طرحهای جذاب مورد نظر برای اجرا در پاویون به شرح ذیل است که به محض شناسایی حامی مالی عملیاتی خواهند شد.
۱۰-۱- بازی گنج پنهان برای جذب بازدیدکنندگان سایر کشورها به پاویون ایران
۱۰-۲- پرواز سیمرغ مجازی بر فراز محیط اکسپو قابل رؤیت با تلفن همراه