به گزارش ذاکرنیوز، ضمن اشاره به اهمیت برگزاری دوسالانههای هنری عنوان کرد: در ورزش، ورزشکاران رشتههای مختلف زمان مشخصی را به تمرین اختصاص میدهند و پس از آن در مسابقات حضور مییابند تا تجربیاتشان بالاتر برود و با رقیبان خود مواجه شوند. هنر هم از این قاعده مستثنی نیست و هنرمندان باید چندوقت یکبار توان خود را محک بزنند و در نمایشگاههای هنری شرکت کنند. در دوسالانهها هنرمندان با تجربیات دیگران آشنا میشوند و از راهنمایی دیگر هنرمندان استفاده میکنند. همچنین در این رویدادها جوانان بااستعداد شناسایی و معرفی میشوند.
این استاد نگارگری با اشاره به پیشرفت هنر نگارگری در بستر برگزاری دورههای مختلف دوسالانه توضیح داد: از زمان انقلاب دوسالانهها برگزار شدند و وقتی به کتاب آثار منتخب هنرمندان حاضر در دوسالانهها مینگریم، متوجه پیشرفت تخصصی نگارگری و سبک معاصر میشویم اما همچنان از کار بزرگانی که نقاشی ایرانی کار میکردند، فاصله داریم.
او افزود: در برهههایی از زمان، ایستایی، انحراف و برخی نوگراییها باعث شدند از مبحث اصلی نگارگری دور شویم اما اکنون با برگزاری رویدادهایی نظیر دوسالانه که صرفا به رشته نگارگری میپردازند، آثار به صورت تخصصی بررسی میشوند. از سوی دیگر، وقتی هنرمند با مخاطبان در ارتباط مستقیم قرار میگیرد، متوجه میشود که آیا توانسته است نظر مخاطب را جلب کند تا دقایقی مقابل تابلوی او بایستد یا خیر.
این هنرمند با اشاره به اینکه هنر نگارگری هنوز راه زیادی در پیش دارد، گفت: در عصر و زمانی که انقلاب اسلامی رخ داد و مردم ایران پس از 1500 سال از زیر بار ستم رها شدند، نقاشی ایرانی هم باید منحصر به زمان خودمان باشد. اکنون کمی با این تحول فاصله داریم و امیدوارم هرچه بیشتر بهروز باشیم و آثاری که خلق میکنیم حرف زمان خودمان را مطرح کنند تا آیندگان با تماشای آثار امروز متوجه شوند که در این تاریخ چه گذشته است.
رایزن فرهنگی ایران در بوسنی: دربارهی مشاهیر خود یک مستند مناسب نداریم
او تصریح کرد: مردم دوست دارند تاریخ را از دید هنرمندان بخوانند و هنرمندان از این بابت مسئولیت سختی بر دوش دارند. اکنون به دلیل وجود فضای مجازی، هنرمندان میتوانند آثار هنری خود را علاوه بر ارائه در شهر و کشور خود، به رؤیت تمام جهان برساند. درنتیجه ما در این زمان باید حرفی برای گفتن داشته باشیم و امیدوارم که برگزاری این دوسالانه به تسریع روند تحولات هنر نگارگری کمک کند.
بدرالسماء اظهار کرد: متاسفانه هنگامی که کرونا شیوع پیدا کرد، نگارخانههای خصوصی تعطیل شدند و چند نگارخانه که اکنون در شهر اصفهان فعالاند به شهرداری یا ارشاد وابستهاند که این نگارخانهها هم فعالیت اندکی دارند. متاسفانه وقفه زیادی حادث شد و اگر دوسالانهها هم برگزار نشوند مصیبت بزرگی حاصل میشود و ممکن است هنر نگارگری در آینده به دست فراموشی سپرده شود.
او با اشاره به نقش سازنده انقلاب اسلامی در افزایش شمار بانوان نگارگر بیان کرد: پیش از انقلاب اسلامی تعداد بانوان هنرمند بسیار کم بود و هنرمندان مطرح نگارگری به تعداد انگشتان یک دست هم نمیرسیدند اما خوشبختانه پس از انقلاب، بانوان بسیاری به هنرهای تجسمی و به خصوص هنر نگارگری علاقهمند شدند. اکنون اگر به شرکتکنندگان جشنوارههای هنری نگاه کنیم، درمییابیم که شمار شرکتکنندگان بانوان بسیار زیاد است و این امر مایه خوشحالی است.
این استاد نگارگری با اشاره به اهمیت تبلیغات مناسب و لزوم پای کار آمدن سازمان صدا و سیما در برگزاری دوسالانه نگارگری اظهار کرد: باید تمهیداتی را به کار بست تا مخاطبان بیشتری جذب دوسالانه نگارگری شوند. در این راستا به تبلیغات مناسب نیاز است و باید ماهها قبل از برگزاری دوسالانه، فراخوان آن در فضای مجازی، رسانهها، مطبوعات و بهویژه رسانهای مانند صداوسیما منتشر و بازنشر شود.
بدرالسماء در بخش پایانی اظهارات خود درباره اهمیت انتخاب زمان مناسب برای برگزاری نمایشگاه دوسالانه ملی نگارگری ایران گفت: زمان برگزاری نمایشگاه بسیار مهم است. ممکن است در برخی مقاطع مانند ماه مبارک رمضان، ایام محرم یا اواخر اسفند، شمار بازدیدکنندگان کم باشد. از اینرو باید نمایشگاه در زمانی برگزار شود که مردم بتوانند با فراغ بال بیشتری از آن بازدید کنند.