امید رانندگان تاکسی به دولت سیزدهم برای برقراری یارانه 13.5 درصدی حق بیمه

دولت گذشته چتر حمایتی خود را از حق بیمه تاکسیرانان برداشت؛ ولی رانندگان تاکسی انتظار دارند دولت سیزدهم، ضعف‌های دولت قبل را در این زمینه برطرف کند و مجدداً یارانه 13.5 درصدی خود را واریز کند.

به گزارش ذاکرنیوز، تاکسیرانی شغلی سخت و طاقت‌فرساست و امروزه رانندگان تاکسی با مشکلات بسیاری نظیر گرانی قطعات، فرسوده بودن ماشین دست و پنجه نرم می‌کنند و این در حالی است که هیچ امکانات و امتیاز دیگری شامل حالشان نمی‌شود. رانندگان تاکسی انتظار حمایت‌های دولتی دارند که "بیمه" مطالبه نخست آنان است.

تاکسیرانان با درآمد روزمزدی، با وجود نداشتن پشتوانه مطمئن، مشکلاتشان روز به روز در حال افزایش است و بسیاری از موضوعات بر کارشان اثرگذار است، گرانی بهای سوخت، پروسه طولانی افزایش کرایه‌های سالانه، اجرای ناقص طرح تعویض تاکسی‌های فرسوده، وجود مسافربرهای شخصی و در نهایت حضور رقبای جدید تاکسی‌های اینترنتی تنها بخشی از مشکلاتشان است.

داشتن بیمه تأمین اجتماعی از حقوق اولیه رانندگان حمل‌ و نقل عمومی است و این قشر آسیب‌پذیر، بدون بیمه از داشتن خدمات درمانی و حقوق بازنشستگی محروم هستند و هیچ آینده‌ای را برای خود متصور نیستند.  حال این سؤال مطرح است که چرا این قشر باید به خاطر اختلافات سازمان تامین اجتماعی، تاکسیرانی و دولت متضرر شوند؟

رانندگانی که قبل از اواخر سال 93 اقدام به قرارداد بیمه تاکسیرانی برای خود کرده بودند، از حمایت دولتی برخوردارند ولی متأسفانه به‌خاطر بخشنامه ناگهانی دولت وقت به سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر قطع حمایت 13.5 دولت از حق بیمه رانندگان تاکسی، از آن سال تاکنون رانندگان جدید از هیچ گونه حمایت دولتی برای حق بیمه خود برخوردار نیستند و مجبورند 27 درصد حق بیمه خود را به طور کامل واریز کنند. البته سازمان تأمین اجتماعی در آن زمان بارها اعلام کرد که قطع 13.5 درصد حق دولتی مربوط به دولت است که توان پرداخت بدهی‌های خود به تأمین اجتماعی را ندارد.

به عبارتی دیگر دولت از اواخر سال 93 تاکنون هیچ کمکی در پرداخت حق بیمه 27 درصدی یارانه تاکسیرانان نمی‌کند و یارانه 13.5 درصدی تاکسیرانان قطع شده است. یعنی قبل از اواخر سال 93، 13.5 درصد حق بیمه تاکسیرانی توسط رانندگان و 13.5 درصد دیگر توسط دولت پرداخت می‌شد.

محمد یکی از رانندگان خط سعدی به شهرک کارمندان به خبرنگار تسنیم می‌گوید: این چه وضعی است که رانندگان قدیمی که سال‌ها قبل ثبت نام کرده بودند از یارانه دولت بهره برده‌اند ولی ما که تازه راننده تاکسی شدیم نمی‌توانیم از حمایت دولت برخوردار باشیم.

وی افزود: از مسئولان جدید دولت درخواست دارم این وضعیت را سامان دهند چرا که به رانندگان جدید تاکسی ظلم می‌شود. شاهد هیچ  پایشی در لیست حمایت دولت از رانندگان تاکسی قبل از سال 93 نیستیم.

علی یکی دیگر از رانندگان تاکسی زنجان که در خط انصاریه به میدان انقلاب فعالیت می‌کند به خبرنگار تسنیم گفت: راننده تاکسی مظلوم‌ترین قشر در کشور است و از هیچ گونه حمایتی برخوردار نیست. تکلیف ما رانندگان با این وضعیت تورم و گرانی چه خواهد شد؟

وی گفت: حتی از ساده‌ترین حمایت دولتی که بیمه است محروم هستیم و هزینه‌های درمان بنده و خانواده‌ام بیشتر درآمد ماهانه را شامل می‌شود. با این گرانی از پرداخت حق بیمه ناتوان هستیم و همین موضوع باعث می‌شود از بیمه بازنشستگی محروم شویم و در دوران پیری که توان کار کردن نداریم از حقوق بازنشستگی محروم خواهیم شد.

محمود عزیزخانی مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره پابرجا بودن این مشکل برای رانندگان تاکسی، اظهار داشت: چند سال است که بیمه مربوط به رانندگان از جمله تاکسی (رانندگان ازجمله تاکسی؟ راننده‌های دیگه که مشکل بیمه دارن کیا هستن؟) بسته شده و آن‌ها با وجود این که کار رانندگی انجام می‌دهند اما از بیمه دولت استفاده نمی‌کنند.

وی گفت: یارانه رانندگان و بیمه تاکسیرانی تامین اجتماعی که از سال 86 تا سال 97 به صورت مقطعی تمدید می‌شد از سال 97 به بعد عملاً هیچ یارانه‌ای از دولت بابت رانندگان تاکسی دریافت نکرده‌ایم و در حال حاضر تنها کاری که سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور و به تبع آن در استان زنجان انجام می‌دهد پایش و به‌روزرسانی لیست رانندگان تاکسی است.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان زنجان تصریح کرد: به محض اینکه دولت تعهدات بیمه‌ای خود را اجرایی کند بابت خروج هر نفر از لیست رانندگان یک نفر به آن اضافه خواهد شد.

وی بیان‌کرد: به رانندگان توصیه می‌شود تا به‌روزرسانی لیست جدید، بیمه‌های خود را به صورت آزاد واریز کرده و قطع نکنند و اگر روزی دولت یارانه بیمه رانندگان تاکسی را پرداخت کند اولویت با رانندگانی است که در حال پرداخت بیمه خود هستند.

عزیزخانی گفت: سبدهای بیمه‌های متنوع داریم که یکی از آن‌ها بیمه مشاغل و حرف آزاد است و  رانندگان می‌توانند با درصدهای شناور 12،14،18 خود را بیمه کنند.

 مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان افزود: افرادی که 12 درصد بیمه پرداخت می‌کنند باید مبلغ 501 هزار تومان بپردازند که می‌توانند از خدمت بازنشستگی صندوق استفاده کنند، افرادی که می‌خواهند از نرخ 14 درصد استفاده کنند با پرداخت 585 هزار تومان برای 30 روز می‌توانند علاوه بر استفاده از خدمت بازنشستگی از خدمات فوت قبل از بازنشستگی استفاده کنند، افرادی که با نرخ 18 درصد بیمه واریز می‌کنند با پرداخت 752 هزار تومان می‌تواند علاوه بر بازنشستگی، فوت قبل از بازنشستگی از خدمات از کار افتادگی استفاده کنند.

داود نوری رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: متأسفانه از اواخر سال 93، یارانه 13.5 درصدی دولت قطع شده و رانندگان جدید از آن سال تاکنون مجبورند حق بیمه خود را به طور کامل پرداخت کنند. قبل از آن کسانی که با شیوه سابق قرارداد بسته‌اند به همان روال یعنی فقط 13.5 درصد حق بیمه خود را پرداخت می‌کنند.این یک مشکل کشوری است و بارها به مسئولان کشوری و وزرا نامه‌های زیادی نوشتیم ولی متأسفانه تاکنون ترتیب اثر داده نشده است.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان اضافه کرد: در حال حاضر 2 هزار و 420 تاکسی در شهر زنجان فعالیت می‌کنند که متأسفانه بخشی از آن غیرفعالند. این راننده غیرفعال هم به دو دسته تقسیم می‌شوند یعنی اینکه برخی از آنان ماشینشان خراب شده و توان درست کردن خودرویشان را ندارند و دسته دوم کسانی هستند که علاقه‌ای به کار کردن ندارند و از مزایای تاکسی همچون کارت سوخت و موارد دیگر استفاده می‌کنند.

وی تشریح کرد: طبق مذاکراتی که با سازمان تأمین اجتماعی شده است مقرر شده که که رانندگان غیرفعال که قبل از سال 93 اقدام به ثبت نام بیمه کرده‌اند و شامل حمایت 13.5 درصد دولت هستند،از لیست بیمه حذف و رانندگان جدید که محتاج هستند جایگزین آنان شوند.

نوری گفت: از سوی دیگر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با ما همکاری نمی‌کند. بارها لیست رانندگان غیرفعال را به این شرکت برای قطع سهمیه بنزین ارسال کردیم ولی متأسفانه هیچ اقدامی در این راستا نکرده‌اند. از سوی دیگر از پلیس راه استان هم گلایه داریم چرا که دو بار نامه مستقیم به آنان زدیم که از خارج شدن تاکسی‌ها از شهر زنجان جلوگیری کنند ولی متأسفانه هیچ گونه ترتیب اثری نداده‌اند.

از سوی دیگر مجتبی عبدلی رئیس اتحادیه تاکسی تلفنی و وانت‌داران زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: متأسفانه از اوایل دولت یازدهم (اواخر سال 93) حمایت دولتی از بیمه تاکسیرانان حذف شد و تا این لحظه این حمایت برقرار نشده است و رانندگان تاکسی و تاکسی تلفنی مجبورند به طور آزاد بیمه‌های خود را واریز کنند.

وی افزود: به طور میانگین بیمه راننده تاکسی با هزینه درمان برای چهار نفر حدود یک میلیون و 400 هزار تومان می‌شود و این برای رانندگان تاکسی که درآمدهایی کمی دارند بسیار گران است.

رئیس اتحادیه تاکسی تلفنی و وانت‌داران زنجان افزود: امیدواریم دولت جدید برای این موضوع تدبیری بیندیشد. البته طبق نامه‌نگاری‌هایی که در مرکز صورت گرفته است احتمال دارد کسانی که قبل از سال 93 در این بیمه قرارداد منعقد کرده‌‌اند و در حال حاضر راننده تاکسی و راننده وانت نیستند، حذف شوند و رانندگان جدید (اولویت با کسانی است که به طور آزاد بیمه واریز می‌کنند) جایگزین آنان شوند.

وی تصریح کرد: حمایت 13.5 درصدی دولت از بیمه رانندگان تاکسی و تاکسی تلفنی بسیار حمایت خوبی بود ولی متأسفانه دولت تدبیر و امید این حمایت را حذف کرد و امروزه رانندگان با مشکلات متعددی مواجه هستند.

کارشناسان معتقد هستند شاید دیگر امیدی برای بازگشت حمایت دولت از بیمه رانندگان تاکسی (پرداخت 13.5 درصد از حق بیمه) وجود نداشته باشد ولی راهکاری برای حل این موضوع وجود دارد. بر اساس بازرسی‌های میدانی و استعلامات لازم می‌توان فهمید که چه کسانی در حال حاضر راننده تاکسی و تاکسی تلفنی و وانت بار هستند و از این طریق ارتزاق می‌کنند و چه کسانی غیرفعال هستند. به راحتی می‌شود افراد فعال را جایگزین افراد غیرفعال کرد.

به عبارتی دیگر این سازمان می‌تواند کسانی را که قبلاً به عنوان راننده تاکسی از حمایت دولتی برخوردار شدند و اکنون راننده تاکسی نیستند، حذف کند و نفرات جدیدی که مشمول بیمه هستند بدون اضافه هزینه خاصی به لیست حمایت دولت اضافه کنند؛ بنابراین حذف افراد غیر از چرخه بهره‌مندی و جایگزین کردن رانندگان واقعی کار آنچنان سختی نیست.

البته در این میان مهم‌ترین مشکلات جامعه تاکسیرانان نبود متولی است. وزارت کشور، فرمانداری، شهرداری و شورای شهر و اتحادیه همه متولی تاکسیرانی هستند ولی در این زمینه هیچ کدام اقدام خاصی نکرده‌اند.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار