افق‌های تاریک اقتصاد رژیم صهیونیستی به روایت رسانه‌های عبری

چند رسانه عبری زبان از افق‌های تاریک اقتصاد رژیم صهیونیستی به دلیل طولانی شدن جنگ در نوار غزه خبر دادند.

به گزارش ذاکرنیوز، رسانه‌های عبری زبان به نقل از گزارشی که از سوی یکی از اندیشکده‌های دانشگاه رایخمن (هرتزیلیا) صادر شده اعلام کردند، افق‌های پیش روی اقتصاد اسرائیل تیره و تاریک است.

در گزارشی که مرکز تحقیقات سیاستگذاری‌های اقتصادی آرون وابسته به دانشگاه رایخمن منتشر و رسانه‌های صهیونیستی همچون جروزالیم پست آن را منتشر کردند اعلام شد، توسعه جنگ فعلی در غزه می‌تواند به اقتصاد اسرائیل زیان‌های جبران ناپذیری را وارد کند.

در این گزارش به دو سناریوی احتمالی برای این جنگ متصور شده است.

اولین سناریو محصور ماندن جنگ به غزه و دیگری جنگی فراگیر با طرف لبنانی است.

در بخش دیگری از گزارش تاکید شده است، شاخص‌های اقتصادی اسرائیل برای سال 2023 پیش بینی رشد 1.5 درصدی را کرده است که به شدت کمتر از پیش بینی‌های 3 درصدی بانک مرکزی (رژیم صهیونیستی) پیش از جنگ است.

به اعتقاد تهیه کنندگان این گزارش مشکل و معضل اصلی در سال بعد یعنی 2024 است که میانگین رشد بین صفر تا حداکثر یک درصد است امری که با عث می‌شود سهم هر فرد از درآمد ناخالص ملی یک تا 2 درصد کاهش پیدا کند.

در این گزارش همچنین هشدار داده شده است ورود به جنگ گسترده با لبنان می‌تواند تا پایان سال 2024 میلادی 111 میلیارد شیکل برای اسرائیل هزینه در بر داشته باشد این در حالی است که 30 میلیارد شیکل هم باید به عنوان زیان‌های درآمدی به آن افزود.

در همین راستا شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی هم در گزارشی که اخیرا منتشر کرد خبر داد، از 7 اکتبر به بعد فعالیت‌های اقتصادی در شهرک‌های اصلی جنوب و شمال (فلسطین اشغالی) 75 درصد کاهش پیدا کرده است.

 بخش اقتصادی پایگاه عبری زبان واللا نیز در این رابطه تاکید کرد، تحقیق انجام گرفته در شهرک‌های سدیروت (در اطراف نوار غزه) و کریات شمونه ( در نزدیکی مرز با جنوب لبنان) نشان می‌دهند که فعالیت‌های اقتصادی در این دو شهرک 75 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

اما این زیان‌های اقتصادی صرفا مربوط به شهرک‌های نزدیک به صحنه جنگ نیست بلکه تل‌آویو هم شاهد 13 درصد و قدس شاهد 23 درصد کاهش فعالیت‌های اقتصادی در نهمین هفته از جنگ بود.

شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی از بعد جدیدی از فشارهای اقتصادی بر رژیم صهیونیستی هم سخن گفت و به مخاطبانش خبر داد: تحرکات یمنی‌ها در دریای سرخ، مدت زمان دریانوردی کشتی‌ها را که باید از مبدا شرق حدود 20 روزه برسند به دو برابر یعنی 40 روز رسانده است در حالی که بر مدت زمان کشتیرانی با اروپا هم 10 روز افزوده شده است.

دومین مشکلی که اسرائیل در پی جنگ غزه با آن مواجه شده است، توقف سفر شرکت‌های بزرگ کشتیرانی از سفر به بنادر اسرائیل است، زیرا بیم آن دارند که به خاطر حمل بار برای اسرائیل دیگر کشتی‌های آنها نیز در نزدیکی سواحل یمن مورد حمله قرار بگیرند.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار