افزایش 2 برابری سرمایه‌گذاری خارجی با تغییر راهبردها محقق شد

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با بیان این که ظرفیت های قابل توجهی برای جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران وجود دارد گفت: با توجه به راهبردهایی که در سه سال گذشته انتخاب شد سرمایه گذاری خارجی در ایران 2 برابر شد.
- اخبار اقتصادی -

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، علی فکری گفت: افزایش دو برابری سرمایه گذاری خارجی نسبت به سه سال گذشته زمانی ارزش می یابد که این افزایش دوبرابری، اعداد و ارقامی شایسته اقتصاد وسیع ایران باشد و اگر از دو میلیارد دلار به چهار میلیارد دلار رسیده باشد رشد عددی بزرگی نیست. زیرا باید ببینیم که عدد اولیه دو برابر شده چه قدر بوده است.

وی افزود: اینکه چه میزان سرمایه خارجی برای رشد و توسعه نیاز داریم که یک مساله مهم است. ظرفیت اقتصاد ایران برای جذب سرمایه خارجی نیز از مسایل بسیار مهمی است که در این حوزه نقش اساسی دارد.

فکری یادآورشد: سرمایه گذار خارجی به ظرفیت های داخلی ایران می نگرد . باید ببینیم که چند کشور در دنیا وجود دارند که می توانند این جذب سرمایه را داشته باشند. در دو روز گذشته هیئت هایی از روسیه به ایران آمدند و مذاکرات بسیار خوبی انجام شد. روز گذشته یک میلیارد دلار مصوبه سرمایه گذاری انجام شده است.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران اظهارکرد: رابطه سرمایه گذاری داخلی و خارجی و اینکه چه فرصت هایی را می توانیم در کشور تعریف کنیم تا از داخل این فرصت ها سرمایه گذار خارجی را جایگزین کنیم یک بحث است ولی باید بدانیم در خصوص کشوری صحبت می کنیم که موقعیت خاص راهبردی و امتیازات ویژه ای دارد که این امتیازات سرمایه گذاران را راغب به سرمایه گذاری می کند. یعنی جنس سرمایه گذاری ها در ایران بیشتر سرمایه گذاران راهبردی است.

فکری عنوان کرد: توسعه همکاری ها با کشورهای همسو ما را به جذب سرمایه گذاری های دو برابری سوق می دهد. امروز نیز فرصت های زیادی برای جذب سرمایه خارجی وجود دارد. وقتی شرایط و زمینه را برای جذب سرمایه گذاری ایجاد کنیم و شرایط کسب و کار در کشور را توسعه دهیم قطعا سرمایه گذاران همسو را نیز برای حضور در کشور ما راغب تر می کند.

وی افزود: دو مقوله ظرفیت ها و راهبردهای بهینه در این حوزه یک موضوع بسیار مهم است. یک سری موضوعات نیز به شکل انحرافی بیان می شود که از جمله می توان به موضوع اف ای تی اف، اشاره کرد زیرا بسیاری اوقات همین مسیرهای انحرافی باعث می شود که برنامه هایی که باید رخ بدهد را نیز انجام نمی دهیم.

فکری یادآورشد: مجموعه اقتصادی کشور راهبردها و تطبیق برنامه های توسعه ای با واقعیت ها باید توسط مجموعه اقتصادی کشور انجام شود. به قول رئیس جمهور گاهی اوقات پیشنهادهای اصلاحی باید مطرح شود که در اینجا کل تیم اقتصادی باید تصمیم گیری کند.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران اظهارکرد: با توجه به راهبردهایی که در سه سال گذشته انتخاب شد باعث شد که سرمایه خارجی در ایران دو برابر شود ولی این ارقام کافی نیست.

فکری عنوان کرد: بحث نرخ ارز از همین مسایل چالشی است. زیرا باید به سرمایه گذار خارجی اطمینان بدهیم که بتواند ارز خود را به شکل رقابتی و توافقی تبدیل کند و با تولید کننده داخلی در موقعیت برابر قرار گیرد که اصل مشخصی است ولی واقعیت آن است که یکسری مسایل وجود دارد که آثارش را در سرمایه گذاری می گذارد.

وی افزود: مثلا یک مشکل قانونی بسیار ساده اخیرا جلوی سرمایه گذاری یکی از اتباع خارجی را گرفته است. همین مسایل است که باید حل شود تا موانع سرمایه گذاری از بین برود.

فکری یادآورشد: تغییرات پی در پی قوانین از دیگر چالش های ما در حوزه سرمایه گذاری است که باید این چالش ها را رفع کنیم زیرا همین چالش ها نمی گذارد که سرمایه گذار خارجی به کشور ما بیاید.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار