به گزارش ذاکرنیوز، با انتقاد شدید از نحو عملکرد برخی ایرلانها مبنی بر اخذ مالیات 9 درصدی از پروازهای خارجی، این اقدام را فاقد وجاهت قانونی و عاملی برای گرانی قیمت سفر عنوان کرد و ضمن اعلام خبر انجام مکاتبه در خصوص موضوع اخذ مالیات بر ارزش افزوده از پروازهای خارجی با نهادها و مقامات ذیربط خواستار توفق هرچه سریعتر این اقدام توسط ایرلاینها شد.
وی با بیان اینکه متأسفانه به دنبال ابلاغ ناصحیح و بدون دقت سازمان هواپیمایی در خصوص امکان اخذ مالیات 9 درصد از پروازهای خارجی با موجی از آشفتگی و سوءاستفاده در بازار پروازها مواجه شدیم، گفت: این امر باعث افزایش قیمت بلیت و در نهایت ایجاد خسارات مادی به مسافران شد و شرکتهای هواپیمایی علیرغم دریافت این مبلغ از مسافران متعاقباً اعلام کردند طبق قوانین بینالمللی امکان پرداخت و کارسازی این مبالغ در حق سازمان امور مالیاتی را ندارند.
این فعال بخش خصوصی گردشگری با اشاره به این موضوع که مطابق پیگیریهای صورت گرفته در نهایت از اوایل دی ماه سازمان امور مالیاتی با صدور بخشنامهای اعلام کرد امکان معافیت پروازها از اخذ مالیات بر ارزش افزوده وجود داشته و نیازی به اخذ آن نیست، بیان کرد: در این اثنی برخی شرکتها کماکان از استرداد مبالغ اخذ شده بابت مالیات بر ارزش افزوده به مسافران خودداری میکنند.
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی با اشاره به انجام مکاتبه در خصوص موضوع اخذ مالیات بر ارزش افزوده از پروازهای خارجی با نهادها و مقامات ذیربط از جمله وزارت اقتصاد، راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اساساً اخذ مالیات ارزش بر افزوده از پروازهای خارجی برابر با کنوانسیونها و معاهدات بینالمللی که ایران نیز عضو آن است کار غلط و ناصحیحی است.
رفیعی با بیان اینکه از نظر قوانین داخلی نیز صرفاً امکان اخذ مالیات بر ارزش افزوده در خصوص خدماتی وجود دارد که آن فعالیتی مبتنی بر ایجاد ارزش افزوده در ایران صورت گرفته باشد، اظهار داشت: در خصوص پروازهای خارجی هرچند مبدأ در ایران است اما محصول نهایی در ایران نیست و ارزش افزوده ایجاد شده در واقع منتسب به خارج از کشور است.
وی ادامه داد: هرچند برخی شرکتهای هواپیمایی با پذیرش این استدلال نسبت به توقف دریافت مالیات بر ارزش افزوده اقدام کردهاند اما برخی دیگر از ایرلاینها کماکان در اقدامی غیرقانونی به دریافت مالیات بر ارزش افزوده ادامه میدهند.
این فعال بخش خصوصی گردشگری توضیح داد: اگر هم بنا بر اخذ مالیات بر ارزش افزوده باشد، در حقیقت تولیدکننده محصول خود را به فروشندهای برای عرضه به مصرف کننده میفروشد و در این حلقه این فروشنده یعنی کسی که محصول را به دست مصرفکننده میرساند که در فرض پروازها در واقع مصرفکننده ایرلاینها هستند که ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده میشوند، نه اینکه مسافران مبلغ را به ایرلاین بپردازند و ایرلاین نیز این مبلغ را بعضاً به سازمان امور مالیاتی پرداخت نکند.
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی با تأکید بر لزوم پاسخگویی سازمان هواپیمایی در این خصوص یادآور شد: همانگونه که بیان شد امکان اخذ مالیات بر ارزش افزوده زمانی وجود دارد که واسطههایی پس از دریافت کالا از تولید کننده تا زمان وصول آن به دست مصرفکننده در مسیر بر ارزش آن چیزی افزوده میکنند؛ اما در موضوع فروش بلیت هواپیما دقیقاً دفاتر خدمات مسافرتی صرفاً مبالغ اعلامی از سوی شرکتهای هواپیمایی را به مسافر اعلان و از وی دریافت میکنند؛ لذا محمل و وجاهت قانونی برای اخذ این نوع از مالیات در بحث بلیت هواپیما عملاً وجود ندارد.
رفیعی با اشاره به امکان تهیه بلیت از طریق سایتهای خارجی گفت: در حال حاضر شخص میتواند علاوه بر اینکه از ایران برای تهیه بلیت فرضاً وین به شانگهای از طریق سایت شرکتهای هواپیمایی اقدام کند، این امر طبعاً برای پروازهای ایرانی نیز متصور است، یعنی شخص میتواند بلیت پرواز فرضاً تهران - برلین را از سایت شرکتهای هواپیمایی خارجی خریداری کند.
به اعتقاد این فعال بخش خصوصی گردشگری، قطعاً وقتی شخص مشاهده کند در صورت تهیه بلیت از این طریق ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نبوده و مبلغ کمتری خواهد پرداخت به این شیوه عمل میکند و نتیجه این چیزی جز خروج منابع مالی از کشور ندارد و به علاوه تمام اطلاعات مسافران ایرانی روی سرورهای خارجی ثبت و ضبط میشود.
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی با اشاره به تفسیر غلط از قانون و استنباط این نتیجه که امکان اخذ مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد، خاطرنشان کرد: این موضوع با شعار دائمی مبنی بر جلوگیری از افزایش قیمتها همخوانی ندارد و به عنوان حلقه مفقوده باید ضمن بررسیهای لازم به این سؤال پاسخ داده شود که چه اشخاص و یا گروههایی از آشفتگی بازار و گرانی بلیتها سود میبرند؟