به گزارش ذاکرنیوز و به نقل از نیویورکر، کمتر از 14 روز به آغاز جشنواره فیلم کن در سال جاری باقی مانده که برخی منتقدان بااشاره به ادامه روند اعتراض نویسندگان آمریکا براین باورند که ادامه این روند میتواند در آینده صنعت فیلمسازی را با چالشی جدی روبرو کند.
به گفته این منتقدان اگرچه فعلاً و در دوره آماده سازی محل برگزاری جشنواره کن برای میزبانی از مدعوین مراسم سال 2023 در دنیای هنر هفتم و 6000 مایل دورتر از لسآنجلس جایی که اعتراض اعضای انجمن نویسندگان آمریکا همه چیز عادی بنظر میرسد؛ اما درصورت ادامه روند اعتصاب نویسندگان آمریکا و اثرگذاری آن بر هالیوود و ایجاد لرزههایی بر پایههای این صنعت احتمال اینکه در نهایت مشکلاتی هنر هفتم را بطور کلی تحت تاثیر قرار دهد بسیار بالاست و زودتر برای جلوگیری از این روند باید نسبت به رفع مشکل نویسندگان و کانون فیلمسازان آمریکا اقدام کرد.
این گروه تاکید دارند، اکنون درظاهر همه کارها مثل سنوات گذشته درمحل برگزاری مراحل پایانی خود را طی میکند، استودیوها درحال تکمیل استراتژی رسانهای خودشان برای حضور در مراسم هستند و نمایندگیها و شرکتهای فروش فیلم درحال بروز رسانی دادههای خود برای حضور در بازار فیلم هستند و استایلیستها در حال تکمیل طرح های مورد نظر ستارههای سینمایی هستند اما جریانی از تحولات بسیار آرام و خزنده به سمت پایههای صنعت فیلمسازی درحرکت است که اگر به آن بیتوجهی کنیم نهایتاً با چالشی جدی روبرو خواهیم شد.
به گفته منتقدان مسنترهای جشنواره کن کاملا به خاطر دارند که در جریان اعتصاب نویسندگان آمریکایی در سال 2007-2008 میلادی چه هزینهای نهایتاً به صنعت فیلمسازی تحمیل شد و امروز به جوانترها گوشزد میکنند که بجای اینکه به حمایت از یک طرف بپردازند، تلاش کنند میان طرفین نتیجهای برد-برد برقرار کنند تا کل صنعت با مشکل مواجه نشود.
این درحالی است که نباید فراموش کنیم اگرچه قوانین حاکم بر جشنواره فیلم کن به انجمن نویسندگان آمریکا اجازه نمیدهد هنگام برگزاری جشنواره سیاستهای اعتراضی خود را به صورت تبلیغات بصری، تجمع گروهی یا مصاحبههای تلویزیونی بیان کند اما چنین قانونی در شهرها و کشورهای دیگر وجود ندارد و در عصر ارتباطات راهی برای جلوگیری از انتشار اخبار تقریباً وجود ندارد.
به گفته یکی از دستاندرکاران جشنواره کن که نخواست نامش در این مطلب منتشر شود، البته آنروی سکه هم وجود دارد به این ترتیب که بدون تردید آثار برتری در این جشنواره وجود دارند که از میان آنها چند اثر به عنوان اثر منتخب معرفی میشوند و نهایتاً نشستهای مطبوعاتی با عوامل آنها برگزار میشود که هرگز نمیتوان جلوی سئوال خبرنگاران را گرفت یا اظهار نظر شخصی نویسندگان این آثار را گرفت.
این درحالی است که در سوی دیگر ماجرا گروهی براین باورند که اعتصابهای فعلی در لسآنجلس آمریکا نمیتواند اثرگذاری کوتاه مدت و زودهنگامی بر صنعت سینما بخصوص جشنواره کن داشته باشد یا تحولات قابل توجهی را رقم بزند، به این دلیل که خریداران بینالمللی آثار سینمایی پیش از مراسم
همچنین بعید است که این اعتصاب فوراً بازار فیلم کن را متحول کند. با پیشبینی اعتصاب احتمالی، تهیهکنندگان و شرکتهای فروش ضربالاجلهای خود را برای نویسندگان تعیین کردند تا فیلمنامهها را قبل از اعتصاب اول ماه مه تحویل دهند. خریداران بینالمللی پیش از مراسم افتتاحیه جشنواره کن پیشنهادهای خود را نهایی کردهاند و قرارداد خرید آثار مورد نظر را نهایی کردهاند.
یوکو هیگوچی زیتزمن، مدیرعامل گروه رسانهای Telepool در آلمان بااشاره به اعتصاب اخیر نویسندگان آمریکایی میگوید: گروه رسانهای ما در بازار فیلم امسال به دنبال پروژههای بزرگ است که نوشتن فیلمنامه آنها در سال قبل انجام شده و اکنون آماده واگذاری یا انعقاد قرارداد هستند، بنابراین پیشبینی میکنیم امسال برای تامین نیاز خود با مشکل خاصی مواجه نباشیم، اما درباره آینده بهتر است منتظر بمانیم و نتیجه اعتراضهای لسآنجلس را ببینیم.
زیتزمن معتقد است حتی در صورت ادامه دار بودن روند اعتصاب در آمریکا اثرگذاری این اتفاق در صنعت فیلمسازی سریع و غیرقابل کنترل نیست، ولی با درنظر گرفتن شرایط و رقابتهای موجود در صنعت سینما بهتر است این مشکل هرچه زودتر برطرف شود.
از سوی دیگر دیوید گرت، مدیرعامل یک شرکت رسانهای در این زمینه معتقد است نمیتوان گفت اعتصاب نویسندگان آمریکایی اثرگذاری کوتاه مدتی بر بازار فیلم ندارند چون اغلب قراردادهای منعقد شده در بازار فیلم جشنواره کن نیازمند اصلاح یا بازنویسی دوم و سوم دارند که اگر نویسندگان همچنان در اعتصاب باشند کار با چالش روبرو میشود.
به گفت گرت البته نباید فراموش کرد که در بسیاری از پروژههای سینمایی حتی اگر فیلمنامه در ابتدا تایید شود هنگام انتخاب بازیگران احتمال اینکه نیاز داشته باشیم فیلمنامه را دستکاری کنیم یا تغییر دهیم دور از ذهن نیست که دوباره نیازمند فعالیت نویسندگان هستیم، درصورت ادامه اعتصاب نویسندگان احتمال اینکه در سال آینده شاهد پخش آثار کم کیفیتتری باشیم وجود دارد، چون به هرحال شرکتهای فیلمسازی کار را تعطیل نمیکنند و با امکانات موجود پروژه را ادامه میدهند.
این فعال عرصه سینما تاکید میکند: با درنظر گرفتن مسائل اقتصادی جای تردید نیست که درصورت ادامه اعتصاب نویسندگان آمریکایی، شرکتهای فیلمسازی برای تکمیل پروژه خود از تمامی امکانات موجود استفاده میکنند به عنوان مثال فیلمنامهنویسان سایر کشورها مثل انگلستان یا هر کشور دیگر را استخدام میکنند که کار تمام شود اما بدون تردید کیفیت اثر با نمونه اصلی متفاوت می شود.
اظهار نظر گرت درحالی مطرح شده که اخیراً بعد از آغاز اعتصاب نویسندگان آمریکا، انجمن نویسندگان کانادا WGC به اعضای خود رسماً اخطار داده که درصورت قبول فیلمنامههای نیمهکاره آمریکایی از آنها شکایت خواهد کرد و تکمیل پروژههای نیمهتمام یا اصلاح فیلمنامههای دستخورده خط قرمز این نهاد است و تمامی اعضا ملزم به رعایت قوانین تعیین شده بخصوص در این زمینه هستند.
از سوی دیگر کانون نویسندگان بریتانیا WGGB نیز در اقدامی مشابه برای حمایت از همکاران آمریکایی خود و حفظ کیفیت کار نویسندگان بریتانیایی به تمامی اعضای خود هشدار داده که درصورت قبول پروژههای نیمهتمام آمریکایی یا اصلاح فیلمنامههای دستکاری شده که منشاء آنها آمریکا باشد از انجمن اخراج خواهند شد.
یوکو هیگوچی زیتزمن، مدیرعامل گروه رسانهای Telepool در آلمان نیز در واکنش به بیانیههای منتشر شده از سوی انجمنهای نویسندگان کانادا و بریتانیا صنعت سینما یکی از تجارتهای قدیمی است و حجم بالایی از جابهجایی پول در آن انجام میشود بنابراین جای تردید نیست که همه فعالان برای جلوگیری از زیان برنامهریزی میکنند.
زیتزمن تاکید کرد: سینما مثل برنامههای تلویزیونی نیست که در صورت اعتصاب نویسندگان به سرعت تعطیل شود بلکه دستاندکاران زمان دارند که برای بحران ایجاد شده برنامهریزی کنند. به همین دلیل حداقل تا پاییز امسال هیچ تغییری در روند تولید فیلم ایجاد نمیشود و بعد از آن باید دید شرایط چطور پیش خواهد رفت، اما واقعیت اینجاست که اعتصاب هرچه بیشتر ادامه داشته باشد بهبودی اوضاع ایجاد شده در آینده طولانیتر خواهد شد.
به گفته این فعال عرصه سینما یک احتمال امروز درحال شکلگیری است که درصورت ادامه بحران در آمریکا و روند تولید فیلم به این دلیل نظر شرکتها، کمپانیهای فیلمسازی به کشورهای دیگر مثل هندوستان، چین یا برخی کشورهای دیگر که در آنها صنعت فیلمسازی رونق دارند جلب شده و در آینده شاهد اکران پروژههای مشترک باشیم، هرچند نباید توانمندیها و نتایج استفاده از هوشمصنوعی را در این زمینه نادیده بگیریم.