به گزارش ذاکرنیوز ، احمد محبی در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه پژو و سمند بیشترین تاکسیهای مشهد است اظهار داشت: 93 درصد تاکسی گازسوز و 7 درصد مابقی بنزینی هستند که در خصوص نوسازی تفاهم نامه جدیدی با بانک عامل امضا شد که وام 200 میلیون تومانی با 18 درصد سود که 14 درصد توسط شهرداری و 4 درصد توسط تاکسیران پرداخت میشود به تاکسیداران اختصاص یابد.
وی با بیان اینکه تا انتهای 1400 نوسازی ادامه داشته اما با توقف تولید سمند و پژو405 به دنبال خودرو جدید رفتیم،نیز گفت:خودرو سورن مجوز لازم را گرفت حال منتظر تاییدیه وام بانک هستیم. این توقف نوسازی مختص مشهد نیست، حدود 10 ماه است این فرآیند در کشور انجام نشده است.
محبی درخصوص ورود خودروهایVIP با مشارکت بخش خصوصی تصریح کرد: در مبادی با وجود تفاهم نامه مجوز لازم از شورای ترافیک، استانداردی، راهور و محیط زیست هنوز اخذ نشده است.
مدیر سازمان مدیریت ونظارت برتاکسیرانی درادامه خاطرنشان کرد: نوسازی خودروها در سال 1400 حدود 413 در 99 حدود 475 در سال 98 حدود 306 دستگاه بود و طبق قانون هوای پاک خودرویی که بالای 10 سال عمر داشت باید نوسازی میشد و در غیر این صورت تمام خدمات به آن لغو میشد، بعد از اینکه این ماده توسط دیوان لغو شد اهرم قهری شهرداری برای نوسازی از بین رفت.
محبی تاکیدکرد: جایگزین این قانون افزایش تعداد دفعات دریافت معاینهفنی باتوجه به عمر خودرو است که روند کار را سخت میکند و ما به دنبال اصلاح این قانون هستیم زیرا نوسازی را کند میکند.
وی گفت: در سامانه جامع تاکسیرانی، آیتمهای خدماتی راهوشمند سازی کردیم این سامانه اولین سامانه تجمیعی در کشور است، 34 فرایند تدوین و اصلاح شد و اپلیکیشن نظارت و بازرسی، امکان پرداخت وجه و ارزیابی عملکرد تاکسیران در اپلیکیشن موبایلی قرار گرفت.
85 درصد بیمه تکمیلی تاکسیرانان را ما پرداخت میکنیم
محبی درباره نرخ کرایههای تاکسی بیان داشت: در ورودی شهر تعیین نرخ کرایه براساس تاکسی متر است، تاکسیمتر قدمت 15 ساله دارد و تعویض آن هزینه زیادی دارد، سامانه صدور فاکتور در مبادی راه اندازی شد تا مسیر و مبلغ مشخص شود.
ورود 120ون جدید به مشهد تا بهار
وی ادامه داد: با استفاده از 120 خانم در منزل شیوه پاسخگویی تلفنی تاکسی133 را 24 ساعته کردیم و در خصوص صدور پروانه سختگیرانه عمل میکنیم و از رانندگان تست گرفته میشود.
محبی اظهار کرد:دولت 70 درصد هزینه خرید ون را پیشبینی کرده که در نهایت تا دو ماه آینده 120 ون وارد مشهد میشوند این درحالی است که سال 97 مقاومتهایی برای ورود خودرو اینترنتی وجود داشت اما با ابلاغ دستور العملی آنها به فعالیت خود ادامه دادند.
وی گفت: خودروهای اینترنتی باید نشانه نصب کنند که تاکنون انجام نشده است، همچنین ابتدا گفته شد باید یک و نیم تا دو درصد به شهرداری پرداخت شود که توسط دیوان لغو شد. استفاده از تاکسی متر نیز واجب است اما باوجود نظارت 122 بازرس بعضا تخلف مشاهده میشود بر این اساس به سمت هوشمندسازی رفتیم. در حال پیگیری نصب نرم افزار بر روی گوشی راننده هستیم که 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان سال ممکن است به بهره برداری برسد همچنین تعدادی پروانه باطل شده و برخی از رانندگان از خطوط جابه جا شدهاند.
محبی از کنترل 27 ایتم توسط بازرسین خبرداد و گفت: آییننامه انظباطی امسال تغییر کرد و افزایش مبلغ خسارات مربوط به تخلفات افزایش و مشوقها تغییراتی یافته است و از طریق سامانه 137 با پلاک و کد شهروندان میتوانند ما را در نظارت یاری کنند تادر آینده با کیوآرکد شهروندان میتوانند نظرات خود را اعلام کنند.
نرخ تاکسی تا شعاع سه کیلومتری حرممطهر ثابت است
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت برتاکسیرانی شهرداری مشهد اظهار داشت: ساماندهی تاکسی گردشی یکی از دغدغهها در سطح شهر است و امسال به طور جدی به آن پرداختهایم، درصد زیادی از تخلفات مربوط به این بخش است، برای اولین مرتبه یک شرکت این نظارت را انجام میدهد باوجوداین تاکنون 4 هزار خودرو شناسایی شده و از آنها خواستهایم به شرکت مراجعه و پرونده سازی کنند.
وی بابیان اینکه بیش از 4 هزار تاکسی باید نوسازی شود افزود: شهرداری نباید به شرکتهای اینترنتی تاکسی خدمات بدهد زیرا جایگاه ما نظارت است اما چون آنها از زیرساختهای شهری استفاده میکنند باید مبلغی پرداخت میشد که لغو شد آنها باید ماهانه لیست عملکرد بدهند که انجام نشده، در مجمع پیگیر این موضوع هستیم و تاکید بر اعمال ماده 9 داریم که باید از ما مجوز بگیرند و نظارت داشته باشیم.
محبی گفت: 200 تا 300 میلیون تومان در سال برای شاخصسازی ایستگاه تاکسی هزینه میشود و مطالعاتی در شهرداری برای استفاده از تاکسی اشتراکی در بستر اینترنت آغاز شده است و همچنین تاکسی ران های فرودگاه به دو زبان تسلط دارند و در حال پیشبینی آموزش زبان عربی هستیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت برتاکسیرانی شهرداری مشهد با بیان اینکه رانندگان تاکید دارند نرخ نامه برای زائران خارجی بیشتر باشد اما مورد تاییدما نیست،گفت: تا شعاع سه کیلومتری حرم نرخ ثابت است و به شرایط فصلی و گرما و سرما ربطی ندارد. مشکل سرویس مدارس تا سال آینده رفع میشود.
محبی به وضعیت سرویس مدارس اشاره کرد و افزود: سرویس مدارس دچار دوگانگی در متولیگری شده، اختیاراتی به شهرداری داده نشده است وطبق دستورالعمل کارگروهی راه اندازی شد که رئیس آن آموزشو پرورش و شهرداری دبیر آن است و این دوگانگی در مدیریت مشکلاتی ایجاد می کند. وظیفه شهرداری این است که شرکت های حمل و نقل را شناسایی و توان سنجی و به آموزش و پرورش معرفی کند کار ساماندهی این شرکت ها برعهده آموزش و پرورش است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت برتاکسیرانی شهرداری مشهد افزود: نرخ کرایه در کارگروه ماده 18 بررسی و به شورا اعلام میشود و امسال پس از دو سال کرونا و تعطیلی مدارس مشکل راننده وجود داشت زیرا بیشتر افراد به سمت شرکتهای اینترنتی رفتهاند ماهم پیگیری کردیم و دستور العمل درحال اصلاح است و تا پایان سال این مشکل حل خواهد شد.
محبی با اشاره به اینکه 45 شرکت و 6600 خودرو در تاکسی تلفنیهای زیر مجموعه فعال هستند و تاکسیهای خطی اجازه ورود به شرکتهای اینترنتی را ندارند گفت : تا سال 94 بابت بیمه تاکسیران ها یارانه پرداخت میشد و تعداد زیادی بیمه شده بودند و 50 درصد حق بیمه توسط دولت پرداخت میشد.
وی ادامه داد: این یارانه قطع شد و نزدیک به 2 هزار نفر بیمه نشدندو ما با پیگیری در مجلس، وزارت کشور و تامین اجتماعی در نهایت چون اعتبار دولتی اختصاص نیافت حذف و اضافه پیش بینی شد. کسانی که بازنشسته شدند و خودرو جایگزین کردند یا فعال نیستند شناسایی و حذف و افراد جدید اضافه شدند که زمان زیادی برد.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت برتاکسیرانی شهرداری مشهد در خصوص عدم ورود تاکسیهای اینترنتی به فرودگاه تاکنون به صورت رسمی وارد نشدهایم نیز افزود: تاکسیهای گردشی در شرکت های اینترنتی فعالیت دارند اما تاکسیهای خطی مجاز نیستند وارد تاکسی اینترنتی شوند.