به گزارش ذاکرنیوز ، ابراهیم حسینی ظهر امروز در نشست خبری به تشریح جزئیات لایحه بودجه شهر شیراز در سال 1401 پرداخت و اظهارداشت: بودجه مصوب سال 1400؛ 6 هزار و 100 میلیارد بوده است که در متمم به 9 هزار و 274 میلیارد رسیده اما بودجه سال آینده به 15 هزار و 385 رشد یافته است.
وی با تشریح جزئیات بودجه گفت: یک بخش از بودجه تامین درآمد از طریق عوارض است که به عوارض سالانه و ساختمانی و غیره تقسیم میشود، سهم عوارض در بودجه سال آینده 5800 میلیارد است که نسبت به سال قبل 2 هزار میلیارد افزایش داشته است و شورا در عوارض سالانه دخل و تصرف ندارد و سازوکار آن را دولت مشخص میکند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با بیان اینکه یک بخش از درآمد بودجه از محل مالیات است، افزود: با رایزنیهای انجام شده پیشبینی میشود که در بودجه مالیات 2 برابر شود، ایم رقم پارسال 900 میلیارد بوده که به 1800 میلیارد ارتقا یافته است.
حسینی با بیان اینکه درآمدهای شهرداری همه پول نیست، افزود: گاهی ممکن است زمین یا ملک باشد که اینها بودجه غیرنقدی است و در بودجه 1401 تقریبا 4 هزار میلیارد فروش املاک داریم.
وی با بیان اینکه یک قسمت از بودجه تسهیلات بانکی است، بیان کرد: این قسمت پارسال هزار میلیارد بوده و در بودجه جدید 800 میلیارد تومان شده یعنی سهم تسهیلات بانکی کم شده است.
حسینی با بیان اینکه یک بخش از بودجه اوراق مشارکت است که در بودجه جدید 1500 میلیارد است، افزود: وابستگی بودجه به اوراق سال گذشته 20 درصد بوده و در بودجه جدید 15 درصد شده به عبارتی وابستگی به منابع بانکی کمتر شده است.
وی با بیان اینکه سهم ستاد باغات 120 میلیارد بوده که هزار میلیارد شده است، افزود: درآمد این بخش تنها صرف خود باغات میشود تا ریههای شهر حفظ شود.
حسینی با بیان اینکه بابت فعالیتهای که در شهر میشود در سال 1401 دولت 485 میلیارد تومان به شهرداری شیراز میدهد، بیان کرد: شهرداری هم باید همین میزان را بگذارد و اقساط وام بدهد که مترو، اتوبوسها و بافت فرسوده برای هزینهکرد این بودجه تعریف شده است.
حسینی با بیان اینکه وام و اوراق مشارکت صرفا برای کارهای عمرانی است، گفت: 50 درصد اصل و سود اوراق مشارکت را دولت میپردازد و از نظر اقتصادی برای شهرداریها آورده خوبی دارد چون پروژههای بزرگ از طریق همین اوراق مشارکت انجام میشود و سیاست دولت این است که اوراق مشارکت برقرار باشد.
وی با اشاره به بخش هزینهای بودجه 1401 نیز گفت: بخش هزینهای در دو قسمت هزینههای جاری و عمرانی است که در بودجه کنونی سهم هزینههای جاری 34.4 درصد بوده که در سال آینده به 15.8 درصد رسیده و این یعنی هزینه جاری هم در عدد و هم در درصد کم شده است اما در این کاهش حقوق و مزایای پرسنل کم نشده است.
عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه کاهش هزینهها را به برخی از هزینهها مثل همایشها و جلسات دادیم، تاکید کرد: کاهش هزینه جاری به معنای کم کردن حقوق و مزایا نیست و این باید برای مردم تبیین شود.
وی با بیان اینکه شورای ششم برای حرکت خود یک ریل گذاشته و رویکردها مشخص است، گفت: برنامه 5 ساله تنظیم شده است اما برای تطابق بودجه با این برنامه زمان کافی نبود لذا بودجه سال آینده بر مبنای یک سال در نظر گرفته شد و مابقی برنامه در شورا بررسی میشود که تا پایان تیرماه کار کارشناسی برنامه در شورا باید تمام شود و در مردادماه برنامه تا 1404 را تهیه و رونمایی میکنیم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره بودجه باغات شیراز افزود: برای نخستین بار بودجه هزار میلیاردی پیشبینی کردیم و امیدواریم که پشیمان نشویم؛ شهرداری و شورا ایجاد باغات تخصصی بانوان کودکان اوتیسمی و تاریخی را در دستور کار دارد اما غیر از باغات قصردشت است.
حسینی با بیان اینکه اگر بتوانیم باغات را تملک کنیم میخواهیم بزرگترین باغ خاورمیانه را ایجاد کنیم، افزود: از مجموعه باغات این امر رخ میدهد که بهرهبرداری عمومی نیز میشود اما این موضوع در حال مطالعه و یک صحبت کلی است به همین منظور بودجه را چندین برابر کردیم.
وی درباره تحقق بودجه از محل درآمدهای پایدار نیز گفت: بودجه در قسمت درآمد و هزینه جدول دارد؛ در درآمد سقف ندارد و میتواند در هر یک از بخشها بالا رود اما در هزینه نمیتوان یک ریال بیشتر شود و تنها در بخش عمرانی قانون اجازه جابهجایی تا سقف 10 درصد را داده است.
حسینی با بیان اینکه اطلاعرسانی درباره عوارض نوسازی تاکنون سنتی و کاغذی بوده است، گفت: سامانه املاک که به روزآوری شده برای این منظور در نظر گرفته شده و امیدواریم این عوارض بیشتر شود و پیشبینی این است که در سال آینده این درآمد بیشتر شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با بیان اینکه کمیته تحقق بودجه در شورا تشکیل شده است، افزود: آخرین جمعبندی که وجود دارد این است که 85 درصد بودجه 1400 محقق شده و امید داریم بیش از 90 درصد بودجه آینده هم محقق شود.
حسینی تصریح کرد!د کار مهمی که در بودجه 1401 انجام شده این است که از مسیر کمیسیون سرمایهگذاری به اندازه بودجه به شهرداری برای آوردن سرمایهگذاری تکلیف کردیم و رسانهها نیز کمک کنند تا این تکلیف شهرداری محقق شود.
وی درباره پرداخت مطالبات روزنامهها و رسانهها نیز گفت: این مطالبه درست است و با شهردار و مجموعه شهرداری مطرح میکنیم و متعهد به پیگیری این هستیم.
حسینی با بیان اینکه هزینه در بخش عمرانی را سرمایهگذاری میدانیم، تاکید کرد: اینکه شهر دارد گران اداره میشود، درست است اما نگاه به بودجه عمرانی سرمایهگذاری است.
وی درباره بدهی شهرداری نیز گفت: سال 95 وامی گرفته شده که تاکنون پرداخت نشده و 2500 میلیارد در امسال و سال ا
آینده در بودجه برای پرداخت وام در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه دغدغه شما را در حوزه سرمایهگذاری تایید میکنم و اینها دغدغه ما نیز هست، گفت: امید دارم که روند سرمایهگذاری بهبود پیدا کند و تلاش میکنیم اساتید دانشگاه را برای مطالعات در این حوزه دعوت به همکاری کنیم همچنین 40 میلیارد تومان برای کارهای مطالعاتی اختصاص داده شده که بخشی از آن سرمایهگذاری است.
حسینی با بیان اینکه در حال آماده کردن زیرساختهای سرمایهگذاری هستیم، افزود: بوروکراسی اداری بیش از 2 سال وقت سرمایهگذار را میگیرد که این سرعت را کند میکند و در حوزه شهرداری مصمم هستیم این را حل کنیم چون بزرگترین مانع سرمایهگذاری در شهر را بوروکراسی میدانیم.
وی تصریح کرد: برای پروژههای بالای 50 میلیارد تومان اولویت در نظر گرفتیم تا در صورت امکان اعتبارات بیشتری به اینها اختصاص یابد تا زودتر تمام شود.
حسینی با بیان اینکه 525 میلیارد برای محرومیتزدایی شهر شیراز در نظر گرفته شده است، گفت: 225 هزینه زیرساختی و 300 میلیارد نیز در حداقل 22 محله محروم هزینه میشود چون در شورای ششم محرومیتزدایی را به صورت محلهای دنبال میکنیم و معتقدیم که این پول را شهردار منطقه نباید در جای دیگری هزینه کند.
عضو شورای شهر شیرا درباره سهم بانوان از بودجه نیز گفت: 12.5 میلیارد برای باغات بانوان، 15 میلیارد برای ورزش بانوان و 8 میلیارد نیز برای طرح خانواده متعالی در نظر گرفته شده است اما بودجههای غیرمستقیم دیگری هم برای این حوزه در نظر گرفته شده است.
امید گشتاسبی؛ مدیرکل حوزه درآمدی شهرداری شیراز نیز در این جلسه در پاسخ به راههای تحقق درآمد پایدار گفت: در مجلس قانونی در حال پیگیری برای تصویب است که براساس آن برای شهرداریها راههای درآمدهای پایدار مشخص میشود.
وی با بیان اینکه مالیاتهایی محلی مثل جرایم رانندگی، عوارض آلودگی و ارزش افزوده در اختیار شهرداریها است اما ضمانت اجرایی برای دریافت آن در اختیار شهرداریها نیست، گفت: 60 درصد جرایم راهنمایی و رانندگی باید به شهرداری برگردد اما عدد بزرگ است و دولتها این رقم را به شهرداریها نمیدهند.
گشتاسبی با بیان اینکه این مطلب درباره ارزش افزوده نیز صادق است، افزود: این رقم در کل کشود 34 هزار میلیارد تومان بوده است اما دولتها چون کمبود اعتبار دارد دست در کاسه شهرداریها میکنند.
وی با بیان اینکه با جدا شدن شهرستان زرقان عوارض آلودگی نیز به شیراز داده نمیشود، تصریح کرد: 3 سال گذشته جرایم رانندگی را به شیراز پرداخت نشده است و در سنوات گذشته نیز پول به حساب شهرداری واریز نشده است.
گشناسبی با بیان اینکه در شیراز 500 هزار کد نوسازی داریم که سالانه 100 هزار تا عوارض میدهد، تاکید کرد: با این حال باز هم ضمانت اجرایی برای دریافت این عوارض نداریم و هیچ دستگاهی همکاری نمیکند.
وی تصریح کرد: در عوارض خودرو راهنمایی و رانندگی باید خودرو را جریمه کند اماجریمهای برای عدم پرداخت عوارض دریافت نمیشود.