به گزارش ذاکرنیوز ،افزایش عملکرد در واحد سطح مزارع کشاورزی به ویژه در فصل بهاره و ارتقا بهرهوری آب در کنار جایگزینی کشت محصولات استراتژیک و نوین، بیمه، مدیریت ریسک، جهش تولید در دیمزارها و انتقال کشت سبزی و صیفی از رویکردهای اجرای چهارمین کاروان ترویج الگوی کشت محصولات زراعی ویژه کشت بهاره به شمار می رود که همزمان با سراسر کشور در همه شهرهای مازندران به اجرا در آمد.
علی طاهری امیری مدیر ترویج جهاد کشاورزی مازندران در گفتوگو با تسنیم اظهار داشت:چهارمین کاروان ترویجی محصولات زراعی به مدت دو روز اجرا شد و در مازندران 400 هزار بهره بردار کشاورزی داریم که 40 هزار و500 نفر با مفهوم الگوی کشت در جریان اعزام این کاروان در همه شهرهای مازندران آشنا شدند.
وی با تاکید بر اینکه 10 هزار اطلاعیه ترویجی در زمینه ترویج محصولات کشاورزی توزیع شد افزود:جایگزینی محصولات استراتژیک از رویکردهای اصلی این طرح ملی است.
مدیر ترویج سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد:53 فعالیت ترویجی داریم و در این طرح به 10 هزار بهره بردار نیز پیامک تبلیغی ترویجی ارسال و همزمان در مراکز 72 گانه جهاد کشاورزی در 363 پهنه طرح الگوی کشت ترویج شد.
این مسئول تصریح کرد:در هر پهنه یک مروج فعالیت های ترویجی و آموزشی چهره به چهره را اجرا کرده است و همچنین با برپایی دوره آموزشی،کارگاه های فنی و آموزش مزرعه ای در جریان بازدیدها و کلاس های آموزشی برپا شد.
رئیس اداره ترویج دانش و فناوری جهاد کشاورزی مازندران هم درحاشیه برپایی کاروان ترویجی الگوی کشت در گفت و گو با تسنیم اظهار داشت: چهارمین کاروان ترویجی الگوی کشت محصولات زراعی همزمان با 15 استان کشور در مازندران نیز آغاز شد و به مدت دو روز در میانکاله بهشهر،بابل،آمل،ساری و نکا سایر شهرها و بخشها برگزار شد.
یدالله قاسمی با بیان اینکه راه اندازی کاروان ترویجی فرصت لازم برای پرداختن به توانمندیهای کشاورزی استان است تصریح کرد:استفاده از ظرفیت شوراها، دهیاریها و کشاورزان پیشرو در زمینه کشت های ترویجی در مناطق مختلف ضرورت دارد.
وی هدف از برگزاری این کاروان را ترغیب کشاورزان به مشارکت و همراهی در اجرای الگوی کشت محصولات زراعی دانست و تصریح کرد:پاسخ به پرسش فنی کشاورزان و ارائه راهکارهای دانش و فناوری جدید،گوشه ای از آموزش های ترویجی است که در قالب کاروان ترویجی انجام شد.
وی با بیان اینکه این کاروان با هدف ترویج کشت های بهاره برگزار شده است خاطرنشان کرد:در چهارمین کاروان ترویج الگوی کشت ملی محصولات زراعی کشاورزان اصول صحیح زراعت و باغبانی را آموختند.
قاسمی افزایش عملکرد در واحد سطح،در کنار ارتقای بهره وری آب، جایگزینی کشت محصولات استراتژیک نوین و کشت سبزی و صیفی را از مهمترین اهداف اجرایی این طرح ملی در مازندران برشمرد و با بیان اینکه بیمه کشاورزی و کشت های گلخانه ای تبلیغ و ترویج می شود یادآور شد: هر کارشناس در پهنه بندی انجام شده در مدت دو روز 110 نفر از بهره برداران را آموزش دادند.
رئیس اداره ترویج دانش و فناوری جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد:شش سازه ترویجی روز مزرعه،برپایی کارگاه آموزشی و انتقال یافته های تحقیقاتی سبب شد پوشش ترویجی انجام شود.
این مسئول اظهار داشت:محققان مرکز تحقیقات کشاورزی در کنار کارشناسان فنی، کلینیک ها، و شرکتهای فنی و مشاوره دانش بنیان و اعضای صندوق اعتباری و صندوق بیمه در طرح ملی ترویج در مازندران مشارکت دارند.