به گزارش ذاکرنیوز، در مقدمه این کتاب در مورد روایت سینمایی آمده است صدها روش برای بیان اندیشه کارگردان در سینما وجود دارد. صحنه گفتگو یا دیالوگ تنها یک روش از آنها است. این کتاب صد روش بیانی غیرکلامی و سینمایی را در کنار هم گرد آورده و هدفش ارائه یک دانشنامه روایت سینمایی به خواننده است. در این کتاب نمونههایی از برخی از فراموش ناشدنیترین لحظههای سینمایی در تاریخ سینما را گردهم آوردهام. گرچه ظرفیت محدود کتاب آنها را به صد نمونه تقلیل داده اما امید آنست که نمونهها به اندازه کافی گویا باشند تا نویسندگان و کارگردانان بتوانند بهتر قابلیتهای روایت سینمایی را درک کرده و در فیلم هایشان به کار گیرند.
در مقدمه کتاب صد صحنه – صد قاعده روایت سینمایی جنیفر ون سی جل به بررسی روایت سینمایی، روایت سینمایی چیست؟، تفاوت روایت ادبی و روایت سینمایی، روایت سینمایی از دیدگاه فیلمنامه نویس و نمونه ای از فیلمنامه ها و روایت سینمایی از دیدگاه کارگردان پرداخته است. نویسنده در قسمت روایت سینمایی از دیدگاه فیلمنامه نویس متذکر میشود: فیلم با رمان و داستان کوتاه یکسان نیست. از این رو فیلمنامهنویس باید از عناصر فنی تولید سینمایی در کارش بهره جوید. یک فیلمنامهنویس موفق باید به عنوان طراح اولیه برای فیلم عمل کند و شامل این موارد می شود که تماشاگر روی پرده چه میبیند و چه میشنود. او در قسمت روایت سینمایی از دیدگاه کارگردان توضیح میدهد اولین وظیفه کارگردان این است که بداند تماشاگر در هنگام تماشای یک صحنه باید چه احساسی داشته باشد. وظیفه دوم او این است که با استفاده ماهرانه از یک تکنیک سینمایی این احساس را در صحنه به تماشاگر منتقل کند.
این کتاب در هفده بخش به رشته تحریر درآمده و صد عنصر سینمایی را با آوردن تصاویر مربوط به سکانسی از یک یا چند نمونه فیلم توضیح داده است. سکانس مربوط شرح داده شده و ارزش نمایشی عنصر سینمایی مورد بررسی قرار گرفته است. به خاطر همراه بودن همه سکانس های معرفی شده با تصاویر مربوط به آن سکانس، مخاطب کتاب مقصود نویسنده را به خوبی درک کرده و قاعده سینمایی را که مدنظر اوست با تصویر دیده و به خاطر می سپارد. این کتاب مانند یک کلاس عملی تجزیه و تحلیل عناصر سینمایی در فیلم های مختلف عمل می کند و برای دانشجویان رشته سینما یک کتاب آموزشی ارزان قیمت به حساب می آید هرچند خواندن آن برای کارگردانان سینما نیز برای یادگیری بهتر برخی از آموزه ها نیز خالی از لطف نیست.
این کتاب تلاش دارد بین دو حوزه سینمایی، یعنی نگارش فیلمنامه و تولید فیلم پلی بزند. امید نویسنده نیز این است که با نشان دادن نمونه هایی از آثار برخی از برجسته ترین کارگردانان سینما، پیوند میان شکل و کارکرد تکنیک خاصی در سینما در آثار این سینماگران نشان داده شود.
چرا که این کارگردانان برخی از خاطره انگیزترین لحظات سینمایی را در آثارشان خلق کردهاند. از نمونه فیلمهایی که در این کتاب به بررسی سکانسهای مهم آنها پرداختهشده است میتوان به فیلمهای همشهری کین، پالپ فیکشن، پیانو، مرد مرده، بیل را بکش، رهایی از شاوشنگ، گاو خشمگین، زیبایی آمریکایی، فارگو و تایتانیک اشاره کرد.
کتاب صد صحنه – صد قاعده روایت سینمایی(100 قاعده سینمایی که تمام سینماگران باید بدانند) توسط انتشارات تابان خرد در سال 1395 و در تیراژ 500 جلد و در قطع وزیری به چاپ رسیده است. این کتاب با جلد شومیز به بازار عرضه شده و آخرین قیمت این کتاب 40 هزارتومان است.