به گزارش ذاکرنیوز، "اس ار اف" سوئیس در گزارشی نوشت: بنادر در دنیا ستون فقرات اقتصاد جهانی هستند. تنها در بنادر اصلی اتحادیه اروپا، سالانه 3.5 میلیارد تن کالا جابهجا میشود که یک چهارم آن در کانتینر است. بنادر کانتینری پیشرو اروپا مانند روتردام، آنتورپ، هامبورگ و برمرهاون مناطق وسیعی را پوشش میدهند و دهها هزار نفر را استخدام میکنند. صدها سازمان دولتی و شرکت خصوصی در آنجا فعال هستند و البته جرائم سازمان یافته ای هم در این بنادر شکل می گیرد.
"تامارا شوت"، مسئول تحلیل های استراتژیک در یوروپل، از حضور به سرعت رو به رشد باندهای جنایتکار در این بنادر صحبت می کند. وی تاکید کرد: تقریباً همه چیز در این بنادر قاچاق می شود: قاچاق اتومبیل های دزدیده شده، هنر، کالاهای تقلبی، محصولات تنباکو و اخیراً زباله های سمی رونق گرفته است. به گفته وی موفق ترین تجارت کوکائین، هروئین، ماری جوانا و مواد مخدر مصنوعی است. وی تاکید کرد که مصرف کوکائین در سراسر اروپا در حال افزایش است.
شوت تاکید کرد که تنها دو تا حداکثر 10 درصد کانتینرها در این بنادر کنترل می شوند.
به گفته یوروپل، ارقام قابل اعتمادی در مورد نسبت تجارت غیرقانونی در این بنادر وجود ندارد و کنترل های جامع غیرممکن است. در این این صورت تجارت جهانی متوقف می شد.
بر این اساس معمولاً از اسکنرهای اشعه ایکس برای بررسی ها استفاده می شود. در سال 2021، 240 تن مواد مخدر با ارزش بازار ده ها میلیارد در سراسر اروپا مصادره شد. بر اساس اطلاعات یورو پل تعداد موارد گزارش نشده باید 20 برابر بیشتر باشد.
بر این اساس حجم انبوه کالاها این بنادر را - بسیار جلوتر از ایستگاه های باربری یا فرودگاه ها - به زمین بازی برای باندهای بین المللی تبدیل می کند. مدل کلاسیک مافیایی با یک قبیله خانوادگی منسوخ شده است. به گفته یوروپل، مغز متفکران این جرائم معمولاً بسیار دور هستند، اغلب خارج از اتحادیه اروپا: در آمریکای لاتین، در خاورمیانه و برای مثال در دبی.
به گفته شوت باندها افراد خود را در همه جا دارند: اپراتور جرثقیل، راننده کامیون، تدارکات، افسران پلیس بندر، افسران گمرک. به گفته شوت، آنها بیشتر و بیشتر در موقعیت های بالا قرار می گیرند. وی تاکید کرد: بیشتر اوقات، پول زیادی جذب می شود. جابجایی یک کانتینر به صورت غیرقانونی می تواند 20000 یورو برای اپراتور جرثقیل به همراه داشته باشد. کسانی که می خواهند از تجارت خارج شوند، از نظر روانی و جسمی - یا با خانواده هایشان تهدید می شوند.
به گفته وی یک روش جدید شامل دسترسی به پایگاه های داده و دستکاری کدهای پین یا QR کانتینرها است. اینگونه است که کانتینرهای دارای مشخصاتی با ریسک بالا از لیست محو می شوند و بررسی نمی شوند یا بدون انجام مراحل آزاد می شوند. مزیت دیگر این است که حتی نیازی به حضور مستقیم در بندر وجود ندارد.
ایلوا یوهانسون، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپاهم اخیرا پس از بازدید از یک بندر گفت: مشکل بنادر نفوذی اکنون شناسایی شده است. این با تروریسم بین المللی قابل مقایسه است و باید به شدت با آن مبارزه کرد.
شوت همچنین از یوروپل تعدادی از اقدامات متقابل مشخص را نام می برد که از جمله آن همکاری بیشتر بین بنادر، همکاری پلیس فرامرزی و همبستگی بین پلیس و مقامات بندری و شرکت های خصوصی است که در آنجا کار می کنند.