وعده تیرماه 1400 مسئولان تدبیر و امید به همت دولت سیزدهم محقق شد

با اینکه تیرماه سال گذشته مسئولان دولت تدبیر و امید گفته داده بودند، مبلغ 250 میلیارد تومان برای تزریق اعتبار برای تعریض محور سلطانیه - قیدار - کبودرآهنگ تخصیص یافت ولی بعد از گذشت این مدت این مبلغ به صورت فازبندی قرار است به این پروژه تزریق یابد.

به گزارش ذاکرنیوز ، پروژه تعریض محور سلطانیه - قیدار - کبودرآهنگ بیش از یک دهه و اندی سال است که در راستای بالا بردن سطح ایمنی جاده‌ها و کاهش تصادفات جاده‌ای "کلنگ‌زنی" شده است چرا که این جاده به دلیل پررفت و آمد بودن یکی از محورهایی در استان بود که تصادفات جاده‌ای (فوتی و جرحی) زیادی در آن رخ می‌داد.

همینطور با بهره‌برداری از این پروژه تعریض محور سلطانیه - قیدار - کبودرآهنگ ظرفیت‌های مهمی همچون غار علیصدر، غار کتله‌خور، آستان مقدس قیدار نبی(ع)، مسجد جامع سجاس، گنبد سلطانیه، معبد داش‌کسن و چشم‌اندازهای طبیعی شهرستان‌های استان بیشتر عیان شده و مورد استقبال گردشگران قرار خواهد گرفت ولی با اینکه این پروژه جزء اولویت‌دارترین پروژه‌ها در استان است، اما هنوز مورد افتتاح قرار نگرفته و باز هم نبود اعتبار کافی مانع از پایان یافتن آن شده است.

ناگفته نماند با تکمیل تعریض این محور؛ اهمیت این جاده افزایش یافته و علاوه بر اینکه سبب رونق اقتصادی و گردشگری می‌شود می‌تواند در کاهش آمار تصادفات نیز موثر واقع شود.

این رسانه دوم مهرماه امسال در گزارشی به این موضوع پرداخته بود که چرا 250 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بخشی از تعریض محور سلطانیه - قیدار - کبودرآهنگ با گذشت بیش از 14 ماه به استان تخصیص نیافته است. در این گزارش عنوان شد که این مبلغ از طریق ماده 56 قرار است به استان تخصیص یابد و یک قرارداد دو طرفه بین بانک عامل با وزارت راه و شهرسازی است.

ماده 56 به اینگونه است که مبلغ از طریق بانک عامل به پروژه تخصیص می‌یابد و پس از اتمام و بهره‌برداری پروژه، وزارت مربوطه در چند مرحله بدهی خود را به بانک پرداخت می‌‌کند. با تمام این تفاسیر؛ تیرماه سال گذشته بود که نوبخت رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه کشور به همراه مدیران وزارت راه، مدیران استانی از جمله استاندار وقت زنجان و همینطور مدیرعامل یکی از بانک‌های عامل کشور از این پروژه بازدید کرد و در این بازدید قرار شد 250 میلیارد تومان اعتبار از طریق بانک‌های عامل به این پروژه تزریق شود.

حتی پس از این بازدید مسئولان دولت تدبیر و امید در استان از این موضوع به عنوان یک دستاورد بزرگ یاد می‌کردند و استاندار وقت زنجان و فرماندار وقت خدابنده بارها این موضوع را یک موفقیت برای استان می‌دانستند.

با تمام این‌ها؛ پس از پیگیری‌های خبرنگار تسنیم در هفته‌های گذشته، مسئولان فعلی استان اعلام کردند فعلا این مبلغ به استان تخصیص نیافته و سپری شدن چند ماهه را کمی غیر طبیعی توصیف می‌کردند و از پیگیری‌های خود برای تخصیص این اعتبار خبر می‌دادند. خوشبختانه حدود سه هفته پیش با سفر خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور به استان زنجان و بازدید از این پروژه، وی خبر از تخصیص فاز نخست این مبلغ در آینده نزدیک داد.

البته بماند باز این 250 میلیارد تومان قرار نیست به طور یکجا به این پروژه تخصیص یابد و در فاز نخست فقط 50 میلیارد تومان از این مبلغ به پروژه تزریق خواهد یافت. حال تابستان سال گذشته چطور مسئولان وقت استان اعلام کردند به زودی قرار است این مبلغ به طور یکجا به این پروژه تخصیص یابد جای سوال دارد.

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور در سفر یک روز خود به استان زنجان که در هفته گذشته رقم خورد در بازدید از پروژه تعریض محور سلطانیه - قیدار - کبودرآهنگ در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از تخصیص قسط نخست 250 میلیارد تومان در چند هفته آینده خبر داد و تأکید کرد: برای این محور 250 میلیارد تومان تسهیلات از بانک ملت که همکاری خوبی داشتند مصوب شده و هفته‌های آینده، در نزدیکترین زمان ممکن قسط نخست 250 میلیارد تومان برای این پروژه تزریق می‌شود تا شاهد تسریع در اجرای این پروژه توسط پیمانکاران باشیم.

وی معتقد بود: تکمیل این پروژه ضروری است چرا که مسیر بین استانی است و ظرفیت‌های عظیم این استان‌ها به خاطر تسهیل عبور و مرور تسهیل می‌شود.

همینطور سید البرز حسینی، نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی (عضو کمیسیون عمران) هم در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در طول راه‌های استان، به دلیل وجود آزادراه و جاده ترانزیت از حیث توسعه مشکل چندانی وجود ندارد اما در عرض استان این راه‌ها مشکلاتی دارند که یکی از آن‌ها تعریض محور سلطانیه - قیدار - کبودرآهنگ است که از چندین سال گذشته که کلنگ زنی شده، به دلیل تزریق اعتبارات قطره چکانی پیشرفت بسیار کمی داشته و به دلیل بالا بودن هزینه‌ها پیمانکاران رغبتی برای ادامه کار نداشتند.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده توانستیم از ظرفیت ماده 56 برای تسریع در اجرای پروژه استفاده بکنیم و اخیراً نیز با مشارکت سه بانک عامل نزدیک به 250 میلیارد تومان تأمین اعتبار برای پروژه صورت گرفت که طی هفته‌های آتی در فاز نخست مبلغ 50 میلیارد تومان اختصاص پیدا خواهد کرد که بخشی از بدهکاری به پیمانکاران تسویه خواهد شد.

بلاتکلیفی 10 ساله پروژه تعریض سلطانیه - قیدار - کبودرآهنگ/ چرا مصوبه 250 میلیاردی تخصیص نیافت؟

تمدید وعده!

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی در بخشی از این مصاحبه در اظهارنظری جالب مدعی شد: قسمت عظیمی از پروژه انجام شده و اگر تأمین اعتبار به موقع انجام شود تا اواسط سال 1402 این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

از سوی دیگر اصغر اسماعیلی سرپرست فعلی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان معتقد است که تکمیل این پروژه نیازمند مبلغی بیش از 250 میلیارد تومان است چرا که فقط فاز پنجم این پروژه (روستای پیرمرزبان تا آقبلاغ) که اخیراً پیمان‌سپاری شده و به طول حدود 30 کیلومتر است، نیازمند 450 میلیارد تومان اعتبار است.

با تمام این تفاسیر؛ حال اگر بخواهیم این مبلغ را با مبلغی که قرار است از طریق ماده 56 به این پروژه تخصیص یابد، مقایسه کنیم کاملاً نشان می‌دهد که تا تکمیل شدن این پروژه راه بسیار زیادی باقی مانده و باید مبالغ بسیار هنگفتی تزریق شود.

از سوی دیگر کارشناسان حوزه راه براین باورند که تکمیل این پروژه تا شهریورماه سال آینده کمی محال به نظر می‌رسد چرا که به خاطر سردی هوا و فرا رسیدن فصول سرد سال عملاً تا فروردین ماه 1402، پروژه پیشرفت چندانی نخواهد داشت و بعد از فروردین تا شهریورماه عملاً فرصتی باقی نمی‌ماند که پروژه به طور کامل افتتاح شود.

نکته جالب موضوع اینجاست که بیش از یک دهه است که این پروژه نیمه تمام باقی مانده و در این مدت مسئولان زیادی وعده‌های رنگینی برای تکمیل پروژه داده‌اند ولی طبق گفته کارشناسان تا افتتاح این پروژه راه بسیار زیادی باقی مانده و باید ببینیم بالاخره این پروژه طلسم شده چه زمانی افتتاح خواهد شد.

همینطور مسئولان پلیس استان (جانشین فرمانده انتظامی و رئیس پلیس راه استان) در جلسه شورای راهبری کاهش تصادفات جاده‌ای که اواخر اسفند ماه سال گذشته در سالن پیامبر اعظم (ص) برگزار شد از اداره راهداری بابت عدم توجه به رفع نقاط حادثه‌خیز در محورهای سلطانیه - قیدار و همینطور قیدار - ابهر انتقاد کرده بودند.

طبق آمار منتشر شده محورهای سلطانیه به قیدار و همینطور قیدار به ابهر یکی از محورهای حادثه‌خیز استان زنجان است. البته به جز این موارد، محورهایی همچون زنجان - قره‌پشتلو، زنجان - دندی - ماهنشان نیز جزو محورهای پرتصادف استان هستند.

محمدعلی عظیمی رئیس‌ پلیس راه استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در محورهای فرعی و دو بانده تصادفات شدیدتری نسبت به آزادراه‌ها رخ می‌دهد و میزان تلفات هم نسبت به تردد بالاست.

وی با بیان اینکه تعریض محورهای دو بانده یکی از عوامل پیشگیری در افزایش تصادفات و کشته‌هاست ، گفت: خوشبختانه پس از تعریض محور زنجان - ایجرود وقوع تصادفات 70 درصد کاهش یافته است.

رئیس پلیس راه استان زنجان به وضعیت تعریض محور سلطانیه - قیدار - کبودرآهنگ اشاره کرد و گفت: امیدواریم تعریض این محور هرچه سریعتر به پایان برسد تا شاهد کاهش تصادفات بشیم.

وی گفت: در 12 ماهه سال گذشته سه تصادف فوتی با چهار جان باخته در کل 12 ماه سال 1400 رخ داده است ولی این در حالی است که از ابتدای سال تاکنون چهار تصادف فوتی و پنج جان باخته رخ داده است. تعداد محروحان و خسارت‌ها هم در هشت ماهه امسال نسبت به 12 ماه سال گذشته افزایشی بوده است.

عظیمی در ادامه به خسارت‌های رخ داده در این محور اشاره کرد و گفت: در 12 ماه سال گذشته، بیش از 22 تصادف خسارتی و همینطور بیش از 11 تصادف جرحی که منجر به مجروح شدن 15 نفر از هموطنانمان شده است رخ داده است. این در حالی است که در هشت ماهه نخست امسال تصادف خسارتی بیش از 34 مورد بوده است. تعداد تصادف جرحی 16 مورد بوده که سبب شده است تعداد مجروحین این تصادفات به 20 نفر نیز برسد.

وی با بیان اینکه این آمارها نشان از آن دارد که در محورهای دو بانده که تعریض نشوند تعداد تصادفات افزایشی است، گفت: اامیدواریم پروژه تعریض محور سلطانیه - قیدار - کبودرآهنگ هرچه سریعتر افتتاح شود. همینطور از اداره‌کل راهداری درخواست داریم تعریض محورهای قیدار - ابهر و زنجان - قره‌پشتلو را هم در دستور کار خود قرار دهد.

در همین راستا سرهنگ مهدی میناخانی جانشین پلیس راه استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: محور سلطانیه به قیدار و همینطور قیدار به ابهر یکی از محورهای خطرناک استان زنجان است که متأسفانه سالانه تعدادی از شهروندانمان فوت و یا مجروح می‌شوند.

وی با بیان اینکه محور سلطانیه - قیدار - کبودرآهنگ جزو محورهایی بود که تلفات زیادی در آن محل داشتیم، گفت: البته به خاطر تعریض محور در برخی نقاط، وضعیت تصادفاتی بهبود یافته ولی تا زمانی که به طور کامل این پروژه افتتاح نشود اثر خود را نخواهد گذاشت.

میناخانی افزود: تعریض جاده و محورهای دو بانده ، سبب کاهش تصادفات می‌شود‌. به طور مثال از وقتی که محور زنجان - ایجرود دو بانده شده است بیش از 70 درصد تصادفات فوتی و جرحی کاهش یافته است‌. مشخص است وقتی محور سلطانیه - قیدار - کبودرآهنگ هم تعریض شود با کاهش تصادفات مواجه خواهیم شد.

وی گفت: آمار کشته‌ها در محورهای دو بانده همواره بالاست و چون اکثر تصادفات شاخ به شاخ است آمارها نسبت به تردد بالاست و تعریض محور کمک شایانی به کاهش تصادفات می‌کند اگر چه خواب‌آلودگی و بی‌دقتی همچنان یکی از علل اصلی تصادفات است.

جانشین پلیس راه استان زنجان به لزوم تعریض محورهای دو طرفه تأکید کرد و گفت: متأسفانه کمبود اعتبار سبب شده است که اکثر جاده‌های دو طرفه در سطح استان از ایمنی لازم برخوردار نباشند؛ به طور مثال محور قیدار به ابهر یکی از کشنده‌ترین محورهای استان است و باید در اسرع وقت این محور تعریض شود. جالب است بدانیم که در هفت ماهه نخست امسال آمار متوفقیان نسبت به 12 ماهه سال گذشته 100 درصد رشد داشته است و خود این آمار وضعیت این محور (قیدار به ابهر) را به خوبی نشان می‌هد.

وی با ابراز خرسندی از تغییر و تحولات در اداره‌کل راهداری استان زنجان گفت: مدیرکل جدید راهداری در خصوص ایمنی محورها دغدغه دارند و خوشبختانه اقدامات خوبی در همین چند ماهه اخیر رخ داده است ولی طبیعتاً کافی نیست چرا که مشکلات در محورهای جاده‌ای استان بسیار زیاد است.

میناخانی در ادامه با بیان اینکه امیدواریم هرچه سریعتر پروژه تعریض محور سلطانیه به قیدار افتتاح شود، گفت: در برخی نقاط تعریض انجام شده است ولی مورد استفاده قرار نگرفته است و بنابراین اثرگذاری لازم را نداشته است و باید به طور کامل در تمام فازها تعریض انجام گیرد.

 با تمام آنچه که گفته شد کاملاً مشخص است که تکمیل تعریض محور سلطانیه - قیدار - کبودرآهنگ لازم و ضروری است و با توجه به اینکه در آینده قرار است ظرفیت‌های مذهبی شهر قیدار با وجود آستان مقدس قیدار (نبی) بیشتر معرفی شود، در همین راستا ضروری است که این پروژه هرچه سریعتر مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. مهمترین مشکل کندی این پروژه در یک دهه گذشته موضوع اعتبار است که انتظار می‌رود مسئولان استانی و کشوری برای تأمین اعتبار این پروژه عزم جدی داشته باشند.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از تسنیم؛ پروژه تعریض محور سلطانیه - قیدار - کبودرآهنگ بیش از یک دهه و اندی سال است که در راستای بالا بردن سطح ایمنی جاده‌ها و کاهش تصادفات جاده‌ای "کلنگ‌زنی" شده است و با اینکه در این سال‌ها وعده‌های مختلفی برای تکمیل این پروژه داده شده ولی همچنان خبری از تکمیل این پروژه نیست.

گزارش از فرید حائری


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار