کلاف سردرگم و بازنشدنی قیمت بلیت هواپیما با اجرای قانون مالیات بر ارزش‌ افزوده

با وجود تمام هشدارهایی که در خصوص آثار زیان‌بار اعمال و اجرای قانون مالیات بر ارزش‌ افزوده بر روی قیمت بلیت هواپیما داده شد، اما به نظر می‌رسد اراده‌ واقعی برای ارزان کردن یا دست کم واقعی کردن قیمت بلیت هواپیما وجود ندارد.

 به گزارش ذاکرنیوز؛ با اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده از روز 13 دی‌ماه سال جاری، یکی از محصولاتی که مشمول اجرای قانون شده است، نرخ بلیت هواپیما است که از این تاریخ به بعد بر روی قیمت تمام شده آن 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز اعمال می‌شود.

به دنبال اجرایی شدن این تصمیم، بسیاری از صاحب‌نظران و متخصصان حوزه حمل‌ونقل و گردشگری از اجرای این قانون انتقاد کرده و آن را زیان‌بار و مغایر با اصول و قوانین بین‌المللی دانستند؛ به اعتقاد مخالفان این قانون، سازوکار مشخصی در اجرای آن وجود ندارد و ابهامات موجود در نحوه اجرای این قانون باعث ایجاد زمینه برای بازار سیاه و افزایش بیش از پیش قیمت بلیت هواپیما خواهد شد. خروج ارز از کشور و تحمیل هزینه‌های بیشتر از دیگر مفاسدی است که منتقدان معتقدند با اجرای این قانون گریبان‌گیر کشور می‌شود.

از سوی دیگر شرکت‌های هواپیمایی خارجی نیز این قانون را مغایر با قوانین بین‌المللی حمل‌ونقل و انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) دانسته‌اند و با اشاره به ابهامات این قانون، اعتراض خود را به الزام اجرای آن در جلسه‌ای که اعضای کمیسیون عمران مجلس و فراکسیون اقتصاد سفر و زیارت مجلس نیز حضور داشتند، مطرح کردند. 

به دنبال این انتقادات و مطابق با اخبار منتشر شده، در جلسه‌ای که پیش از این در روز سه‌شنبه 14 دی‌ماه در محل فدراسیون حمل‌ونقل لجستیک ایران با موضوع بررسی اجرای این قانون برگزار شد، مقرر شد یک هفته بعد نیز مراتب مجدداً در جلسه‌ای در محل مجلس شورای اسلامی به میزبانی کمیسیون عمران این بار با حضور نمایندگان وزارت راه، سازمان هواپیمایی، ایرلاین‌ها و انجمن دفاتر خدمات مسافرتی به منظور بررسی ابعاد بیشتر این طرح بررسی شود که این جلسه اساساً برگزار نشد.

 بر اساس و به منظور تنویر هرچه بیشتر ابعاد این موضوع حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم گفت: با وجود تمام هشدارهایی که در خصوص آثار ناگوار و زیان‌بار اعمال و اجرای قانون مالیات بر ارزش‌ افزوده بر روی قیمت بلیت هواپیما داده شد، اما به نظر می‌رسد اراده‌ واقعی برای ارزان کردن یا دست کم واقعی کردن قیمت بلیت هواپیما وجود ندارد و عدم برگزاری جلسه کمیسون عمران مجلس در این خصوص نیز گواهی بر این مدعا است.

وی با بیان این مطلب که ارزش افزوده زمانی بر روی یک محصول قابل اعمال است که محصول تولید شده از چند طریق و واسطه که هرکدام با افزایش قیمتی همراه است به دست مصرف‌کننده برسد، بیان کرد: قیمت بلیط هواپیما محصولی است که مستقیماً از تولیدکننده به دست مصرف‌کننده می‌رسد، بنابراین اعمال مالیات بر ارزش افزوده بر روی بلیط هواپیما خلاف رویه معمول در قوانین حمل‌ونقل دنیا است.

بنا به توضیحات رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی؛ نکته حائز اهمیت دیگر این است که هرگاه مسافری قصد دارد از ایران به مقصدی خارج از کشور سفر کند، عمده مسیر پیموده شده توسط وی در مسیر حمل‌و‌نقل هوایی در خارج از کشور واقع شده و این طی مسیر و حمل‌و‌نقل توسط ایرلاین‌های خارجی صورت می‌گیرد؛ بر همین اساس وضع چنین مصوبه‌ای برای ایرلاین‌های خارجی خارج از منطق و اصول بین‌المللی است.

این فعال بخش خصوصی گردشگری ادامه داد: نکته قابل توجه دیگر این است که با توجه به اینکه می‌توان بلیط مورد نظر برای سفر از ایران به مقصد کشور دیگر را از کشور مقصد نیز تهیه کرد و لزوماً نباید تهیه بلیت از ایران انجام شود و از طرف دیگر با توجه به امکان خرید بلیط مجازی از اپلیکیشن‌های مربوطه، بنابراین با توجه به فضای رقابتی بین اپلیکیشن‌های خارجی، هرگاه بلیط گران می‌شود طبعاً آژانس‌ها به جهت حفظ مسافر خود اقدام به تهیه بلیط ارزان‌تر از اپلیکیشن‌های خارجی می‌کنند که این موضوع به نوعی باعث خروج ارز از کشور و هدر رفت سرمایه ملی می‌شود.

به اعتقاد رفیعی هرگاه مسافر ایران اقدام به خرید بلیط از طریق اپلیکیشن‌های خارجی می‌کند تمامی اطلاعات شخصی مربوط به وی نیز بر روی سرورهای خارجی بارگذاری می‌شود که این موضوع قطعاً به هیچ عنوان مطلوب نبوده و به ویژه برای اشخاصی که مناسبات سیاسی و دولتی دارد تهدید آمیز محسوب می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: گذشته از تمامی این مسائل، افزایش 9 درصدی قیمت بلیط هواپیما با بهانه مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند بهانه‌ای برای ایرلاین‌ها جهت افزایش قیمت مجدد بلیط هواپیما شود که بر حسب تجربه گران شدن بلیط هواپیما می‌تواند موجب هم باعث گرانی بیشتر سفر در ایران شود و هم میتواند تورم و گرانی‌های بیشتر به دنبال خود داشته باشد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی نحوه اجرای این قانون را محل مناقشه بوده و بحث‌برانگیز دانست، چرا که برخی از شرکت‌های هواپیمایی، مالیات بر ارزش‌ افزوده را روی مالیات اضافه کرده و یک شرکت دیگر این مبلغ را بر روی روی نرخ پایه بلیت اضافه کرده است، به همین خاطر بعضاً در صورت استرداد بلیت برخی از شرکت‌ها با توجه به اینکه این مبلغ را به کدام مؤلفه قیمت تمام شده بلیت اضافه کرده باشند از پرداخت آن استنکاف می‌کنند.

این مقام مسئول در انتها ضمن تأکید بر این مطلب که هرگونه افزایش در نرخ بلیت هواپیما به هر دلیل معمولاً منجر به تحقق گرانی بیشتر می‌شود، خاطرنشان کرد: تمامی مضرات و معایب کارشناسی شده اجرای این قانون به صورت تفصیلی به مسئولان و نهادهای تصمیم‌گیر منتقل شده است و این انتظار وجود دارد که اجرای این قانونی که بر خلاف نظام حمل و نقل بین‌المللی است در اسرع وقت متوقف شود.

 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار