به گزارش ذاکرنیوز، علی عطریان در گفتوگو بامهر با اشاره به توجه به کودکان در تدوین برنامههای نوروزی اظهار کرد: امسال یکی از سیاستهای اداره هنری توجه ویژه به کودکان است که برنامههایی هم در طول سال مربوط به حوزه کودکان طراحی شده است.
وی افزود: کودکان همیشه و همه ساله در کنار بزرگترها از فضایی که بزرگترها لذت میبرند استفاده میکنند؛ اما امسال در موزههای شهرداری، علاوه بر خدماتی که بزرگترها بهره میبرند، خدماتی هم برای کودکان تعریف شده است تا کودک بتواند در کنار خانواده در بخشی که ویژه خودش است از آن خدمات هویتی و گردشگری استفاده کند و لذت ببرد.
رئیس اداره هنری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: هر ساله چند پارامتر را باید بسنجیم اول اینکه در حوزه ایکوم (شورای بینالمللی موزهها) موزهها وارد رقابت ایکوم میشوند که بتوانند به سطح مد نظر خودشان برسند، نکته بعدی اینکه اتاق فکر شهرداری اصفهان در حوزه کودک سالها است که فعال شده و امسال به صورت ویژه در موزهها حوزه کودک را فعال کردهایم.
وی تصریح کرد: اصفهان شهر دوستدار کودک است و در حوزههای مختلف فرهنگی و کالبد شهری فعالیتهایی را انجام میدهد، ضمن اینکه با توجه به شعار محوری مدیریت شهری که "اصفهان شهر زندگی" است باید خدماتی را هم در این حوزه ارائه کند.
اضافه شدن حمام شاهزادهها به آثار تاریخی شهرداری
عطریان خاطرنشان کرد: برنامهریزی این برنامهها چندین ماه است که در حال انجام است و اتاق فکرهایی هم برای آن تشکیل شده تا به برنامههای خاص کودکان در فضای موزههای شهرداری در نوروز توجه شود، ضمن اینکه در طول سال هم برنامههای خاصی را ویژه کودکان در این موزهها خواهیم داشت.
وی ادامه داد: موزه حمام شاهزادهها امسال به جرگه آثار تاریخی شهرداری اصفهان اضافه شده و در آن بر روی بازدیدکنندگان باز است و با توجه به تستی که سال گذشته انجام دادهایم و استقبال خوبی از این موزه شد، امسال هم در طول سال موزه حمام شاهزادهها را فعال کردهایم تا در نوروز مورد استفاده قرار بگیرد.
رئیس اداره هنری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: امسال تصمیم بر تأسیس دفتر تخصصی بازار گرفته شد؛ زیرا بازار یکی از محورهای اصلی شهر اصفهان است و ستون فقرات هر شهر درستی که در طول تاریخ زندگی درستی را انجام داده بازار است مثل بازار اصفهان، بازار کرمان و بازار شیراز و تبریز و همه شهرهایی که هویت به عنوان کلید واژه اصلی آن شهرها مطرح است.
تأسیس دفتر تخصصی بازار
وی اضافه کرد: تمرکز دفتر تخصصی بازار بر مخاطبان بازار یعنی ساکنان بازار که به نام بازاریان مطرح هستند و خریداران و مشتریان و گردشگران است که در نوروز لایه سوم، دوم و اول در هم تداخل مییابند و همه لایههای مختلف مخاطبان را در نوروز به صورت ویژه در بازار داریم، پس زمان و ساعات خاصی را در نوروز طی میکنیم که مخاطبان مختلفی در کنار هم در بازار قرار دارند.
عطریان گفت: نکته بعدی در تأسیس دفتر تخصصی بازار این است که همه از بازار یک فضای اقتصادی صرف خرید و فروش محور بودن را انتظار دارند، پس برنامههای مختلفی با رویکرد فرهنگی در مکانهایی مانند مدرسه، حمام و مسجد که بحث خرید و فروش در آنها مطرح نیست؛ اما خدمات فرهنگی را به بازار عرضه میکنند و میتوانند تعاملات فرهنگی را در آنها تقویت کنند، اجرایی خواهیم کرد.
وی ادامه داد: حمام شاهزادهها پس از گشایش بنا شد تحت عنوان دفتر تخصصی بازار مطرح شود؛ زیرا این حمام غیر از فضای کالبدی صفویه که دارا است، در یک نقطه خاص و استراتژیک، در سه راهی که چند بازار و بازارچه بهم متصل میشوند قرار گرفته و مرکز ثقل آن قسمت از بازار اصفهان است و تأسیس دفتر تخصصی هم مزیت بر علت شده تا این مکان بتواند خدمات فرهنگی را هم ارائه کند.
رئیس اداره هنری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حمام شاهزادهها برنامههای ویژه کودکان را طراحی کردهایم، تصریح کرد: یکسری نقوش ویژه حمام مانند پهلوان و خورشید خانم در حمام شاهزادهها که حمامی است که یکی از شاهزادگان دوران صفوی آن را بنا کرده طراحی شده که در حمام و نقوش آهکبری و نقاشیهای زیر طاق مشخص است؛ گرافیستها خطوط محیطی این نقشها رو دوباره استخراج کردهاند و به صورت نیمهکاره روی کاشی آوردهاند تا کودک بتواند این نقش را با نقش اصلی تطابق دهد و آن نقش را طراحی، تکمیل و رنگ کند و به صورت یک هدیه و گیفت با خود ببرد تا یاد و خاطرهای از حمام شاهزادهها داشته باشد و به عنوان یک سفیر فرهنگی اصفهان در ایران و جهان باشد.
تفریح، اصفهان شناسی و هویت اصفهان و ایران
وی خاطرنشان کرد: هدف از طراحی این بازی برای کودکان، درگیر کردن اذهان آنها با مسائل هویتی است و یکی از اقداماتی که انجام دادهایم این است که بازیهایی را در دفتر تخصصی بازار طراحی میکنیم که نوجوانان علاوه بر شناختی که از در هم تنیدگی بازار نیاز است داشته باشند، بتوانند فضاهای ناشناخته بازار را هم کشف و اسکن کنند و در مسابقه بزرگتری با دیگران رقابت کنند، پس یکی از وظایف دفتر تخصصی بازار خوانا سازی بازار است.
عطریان افزود: بازار حتی برای بزرگترها هم ناخوانا است؛ اما استعداد کودکان و نوجوانان بخصوص در کشف مسیرهای پیچیده و فضاهای ناشناخته و رغبت آنها بواسطه حس نوجوانی و کنجکاوی که دارند این است که در این بازی بتوانند فضاهای ناشناخته را بشناسند و کشف کنند.
وی گفت: یکی دیگر از پارامترهایی را که در حوزه بازار داریم این است که به طور مثال بزرگی در بازار است که ۵۰ سال از سن خود را در حجره و سرایی در بازار گذرانده است و به رزق حلال تکیه میکند، این جریان کسب رزق حلال در بازار خیلی پررنگ است و کودکان و نوجوانان میتوانند با این مفاهیم آشنا شوند و بدانند بازار خرید صرف نیست و چگونگی خرید و دریافت کیفیت خرید موضوعی است که در دفتر تخصصی روی آن کار میشود و نوجوانان آن مفاهیم اوسا و شاگردی را هم در بازار میتوانند ببینند و درک کنند.
آشنایی نوجوانان با مسائل هویتی
رئیس اداره هنری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اضافه کرد: یکی از مسائلی که امروزه با آن درگیر هستیم این است که نوجوانان خود را در فضای مجازی رها کردهایم و این جوان و نوجوان با مسائل هویتی خود کمتر آشنا است.
وی تصریح کرد: همیشه بین کودک و جوان لایهای وجود دارد به نام نوجوان که گذرهای کمتر توجه شدهای است که به دلایل شرایط بلوغ سنی خاص خودش دوران گذاری است که کمتر کسی به آن توجه کرده است و همیشه یا تمرکز بر روی جوانان و یا روی کودکان است؛ در حالی که حوزه نوجوانان حوزه پرشور و پر انگیزهای است که بستر کالبدی بازار این زمینه را فراهم میکند تا برنامه ویژه آنها را نیز طراحی کنیم.
عطریان خاطرنشان کرد: یکسری راستههایی را در بازار قدیم اصفهان داشتهایم و هنوز هم داریم که از بعضیها فقط اسم مانده و بعضیها کارکردشان را هم حفظ کردهاند؛ به طور مثال راسته آهنگرها که الان یا آهنگری در آن راسته نیست یا اگر هم باشد یک یا دو آهنگر است یا راسته تفنگ سازها که الان در آنجا نه تفنگی ساخته میشود و نه اجازه ساختن دارند یا راسته بازار مسگرها که همه مسگر در آن فعال هستند یا بازار عطارها که فعال هستند، پس بعضی از مشاغل سنتی بواسطه شرایط کمرنگ شده و بعضیها ادامه حیات دادهاند و این جزئی از مسائل بازار است که روزی یک رسته ایجاد میشود، رشد میکند و میتواند منفعل هم بشود و این جز شرایط فرهنگی ما است و باید آن را بپذیریم.
کسب رتبه برتر موزه شهرداری درشورای بینالمللی موزهها
وی افزود: نوجوان اگر با این روند بازار آشنا شود میتواند سیر زندگی خودش را هم ببیند و این بازار آئینه تمامنمای هویتی یک نوجوان میشود که اگر به آن اتصال پیدا کند هیچوقت از خودش بیگانه نمیشود.
عطریان گفت: موزه شاهزادهها یکی از معدود موزههایی در کشور است که در حوزه بازار فعالیت میکند و سال گذشته باز نبود و امسال به طور رسمی باز شده و هنوز افتتاحیه برای آن صورت نگرفته؛ اما اقداماتش در حال پیشرفت است.
وی اظهار کرد: در کشور یک موزه بازار در منطقه ۱۳ تهران پیدا کردیم که خیلی متفاوت است و خدمت بازار و بازار مابانه در آن نیست و فقط یک خانه قدیمی است که آن را حفظ کردهاند و این کار با ارزشی است و غیر از این فضای تخصصی بازار را نداریم و کتابها هم در این مورد کم است، پس پروژهای تحت عنوان "تاریخ شفاهی بازار اصفهان" در حال انجام است که از رستهها و بزرگان بازار در آن مطالبی مطرح شده و فاز اول آن نیز انجام شده و فاز دوم آن بعد از نوروز آغاز میشود تا بتوانیم از خاطرات و علم بزرگان، تاریخ شفاهی بازار را جمعآوری کرده و به نسل آینده منتقل کنیم.
رئیس اداره هنری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: ایرانی و غیر ایرانی در نوروز و اردیبهشت ماه این فرصت را فراهم میکند که سفیران فرهنگی فرهنگ عامه را در ایران مرکزی به سایر نقاط کشور و جهان ارسال کنیم که خاطرات، عکسها و استوری و گیفتهای عصارخانه شاهی را با خود همراه میکنند و شاید این اتفاقات در آمریکای جنوبی یا ژاپن پیدا شود که ریشه آن در همین اتفاقاتی است که رخ داده است.
وی گفت: دو موزه فعال شهرداری اصفهان سال گذشته رتبه خوبی را در ایکوم گرفتند و به نظر میرسد در این بین فضای کالبدی به عنوان فضای گردشگری مطرح است؛ اما ما در موزهها فضای کالبدی، رویداد محور و موزه تعاملی ایجاد میکنیم؛ زیرا موزهها فقط در و دیوار هستند که ارزش معماری خود را دارند اما امسال این رویکردی را به آنها اضافه کردهایم که علاوه بر اثر تاریخی بتوانند تعاملی را با فضای فرهنگی اصفهان ایجاد کنند که هم شادی در آن است و هم آموزش،