به گزارش ذاکرنیوز، حجتالاسلام محمد میرزامحمدی در کارگاه مقتل شناسی که ظهر دوشنبه در سالن جلسات شهید سلیمانی تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد اظهار کرد: در شبهای قدر دعایی به نقل از امام صادق (ع) وجود دارد که پیش از قرآن به سر گرفتن خوانده میشود که در آن خدا را به قرآن و بهحق پیامبری که قرآن به قلب او نازل شد و بهحق هر مؤمنی که قرآن او را مدح و ستایش کرده است سوگند میدهد.
استاد حوزه علمیه عنوان کرد: با توجه به این تفاسیر میتوان گفت خداوند اولین مداح است و قرآن کتاب مدح انبیا، پیامبر (ص)، ائمه و مؤمن است که در قرآن کریم به ستایش و تمجید حجت الهی و مؤمنین پرداخته است.
وی با بیان اینکه مدح خدا در قرآن و روایت تجلی میکند افزود: تجلی مدح قرآن پیامبر (ص)، انبیا و ائمه (ع) است که در قرآن از روش بیان اسم استفاده نشده است.
وی با تأکید بر اینکه کتاب مدح مؤمن قرآن است ادامه داد: در قرآن نام ۲۷ پیامبر آمده است و ۴۱۰ آیه راجع پیامبر اسلام (ص) آمده و به تعبیری میتوان گفت پیامبر ۴۰۰ اسم قرآنی دارد.
میرزا محمدی تأکید کرد: احادیث قدسی و قرآن وحی است و ما در قالب احادیث قدسی میبینیم پروردگار مدح و مرثیه اهلبیت (ع) را نیز مطرح کرده است.
وی تأکید کرد: مرثیهخوانی و روضهخوانی باید سمعی و بصری باشد و ضمن رسانهای کردن مسائل چشم دل برای مدح و مرثیه گشوده شود.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه احادیث قدسی بستری برای مدح و مرثیه اهلبیت است عنوان کرد: در برخی موارد میشنویم که امام حسین (ع) شمر را شفاعت میکند که این امر کذب بوده و بنا بر اعتقاد برخی از اهل سنت است چنانچه اگر کسی چنین باشد قاتل و مقتول در بهشت قرار میگیرند و ما چنین چیزی در منطق اهلبیت و تشییع نداریم زیرا بر این اساس مردم به گناه روی میآورند و بر این باورند که هر کاری که کنند امام حسین (ع) شفاعت میکند.
وی با بیان اینکه انبیا در توسلات خود به امام حسین (ع) متوسل میشوند افزود: با توجه به اینکه دو نوع خلقت وجود دارد، خلقت نوری با اهلبیت آغاز شده است و خداوند برای حضرت موسی در خصوص اهلبیت بهویژه امام حسین (ع) روضه میخواند.
این استاد حوزه تصریح کرد: مداحی کاری خدایی است و نباید با درگیر شدن به مسائلی همچون هزینه، امکانات و جمعیت جلسات به غیر خدا آلوده شود.
وی با بیان اینکه بعد از خدا پیامبر (ص) رسالت مدح و مرثیه را به عهده گرفتند عنوان کرد: مرثیه گذاره تاریخی نیست و نباید هر مطلب سست و بیپایهای را بیان کرد و مطالب باید بر اساس اسناد و مدارک معتبر بوده و مطالعات در اسناد بیپایه خلاصه نشود.
این کارشناس حوزه با اشاره به اینکه در اتفاقات اخیر ۱۷ هزار دروغ توسط رسانههای بیگانه گفته شده است تأکید کرد: مطالعه مؤمن باید مطالعات زنبوری باشد چنانچه اگر به عملکرد زنبورهای عسل نگاه کنیم زنبورعسل سراغ هر گلی نمیرود و از هر شهدی استفاده نمیکند و در حین ورود به کندو نیز نگهبانانی وی را کنترل میکنند تا مبادا از شهد شیرین استفاده کرده باشد حال مطالعات مؤمن نیز باید چنین باشد و نسبت به مطالعه حساسیت بیشتری به خرج دهد.
وی تشریح کرد: چهار عالم از جمله شیخ صدوق، شیخ طوسی، سید مرتضی و شیخ مفید دارای کتاب اَمالی هستند که کتاب امالی این اشخاص جزو معتبرترین کتب شیعه است چراکه آمال جمع املا بوده و به این معنا است که متون و احادیث این کتابها در جلساتی توسط خود اساتید مطرح شده، شاگرد یادداشت کرده و مطلب را به استاد نشان داده و استاد نیز تأیید کرده است از سوی دیگر ضمن تأییدیه در این کتب سلسله اسناد نیز ذکر شده است.
این کارشناس گفت: در کتاب آمال شیخ صدوق میخوانیم که پیامبر (ص) ۱۵ فراز مدح اهلبیت دارند.
وی یادآور شد: در جلسات مادحین اهلبیت باید نسبت به مسائلی که تأکید دارند و توصیه میکنند خود در ابتدا عملکننده باشند و برای مثال اگر در حوزه حجاب سخن میگویند در ابتدا خود باید نسبت به مسئله مجری باشند
این استاد حوزه تصریح کرد: پس از پیامبر (ص)، ائمه روضهخوان بودند و بیشتر مدحهای اهلبیت نیز نسبت به اباعبدالله (ع) و فاطمه زهرا (س) بوده است که این مسئله اهمیت جایگاه مداح را میرساند.
وی افزود: رسالت مداحی نیازمند آداب ظاهری و باطنی است که یکی از آداب باطنی اخلاق است.
میرزا محمدی خاطرنشان کرد: مداح نباید سعی کند ادبیات را متزلزل کرده و در مدح ائمه از ادبیات کوچهبازاری استفاده کند.
وی در پایان گفت: پرهیز از استفاده اشعار مناسب و پرمحتوا و به دور از ادبیات نامناسب، مطالعه و سپری کردن دورههای تاریخی و مقتل معصومین از دیگر لازمههای مداحی است..