به گزارش ذاکرنیوز ، محمد جهانشاهی در یک گفتوگوی رادیویی با اشاره به تقارن ایام نوروز سال آینده با ماه مبارک رمضان از تداوم فعالیت سامانه رسیدگی به شکایات مردمی و روند سرکشیها و نظارت بازرسان از تأسیسات و مراکز گردشگری خبر داد و با ابراز امیدواری نسبت به تحقق نوعی همصدایی و حرکت جمعی بین اجزای فعال در عرصه گردشگری در کشور در طول ایام تعطیلات عید نوروز، بروز برخی از نارساییها در این حوزه در طول این ایام را ناشی از افزایش بسیار فزاینده میزان سفرها و تحمیل فشار به زیرساختها و تجهیزات گردشگری دانست.
وی با تأکید بر لزوم افزایش کیفیت سفرهای نوروزی و رساندن آن به یک سطح قابل قبول گفت: اصلیترین تعطیلات کشورمان، ایام تعطیلات عید نوروز است که در سال آتی با ماه مبارک رمضان مقارن شده و باید از این تقارن به خوبی استفاده کرد؛ باید ارتقا یابد و در سطح قابل قبولی قرار گیرد.
معاون اداره کل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی با اشاره به ضرورت تجلی و تحقق نوعی همصدایی بین بخشهای مختلف فعال در عرصه صنعت گردشگری بیان کرد: امیدوارم در تعطیلات نوروز شاهد یک حرکت جمعی در این حوزه باشیم، به طوری که برآیند و نتیجه این حرکت جمعی نزدیکی و هماهنگی هرچه بیشتر اجزای بدنه صنعت گردشگری و حرکت به سمت اهداف متعالی این صنعت باشد.
این مقام مسئول ادامه داد: قاعدتاً شرایط و وضعیت اقتصادی خانوارها تأثیر خود را بر میزان سفرها خواهد داشت؛ با این وجود باید این حقیقت را بپذیریم که بدون تردید در این شرایط مردم به یکدیگر یاری خواهند رساند تا چرخه گردشگری و سفر کماکان در خانوادهها فعال باشد و با وجود مشکلات شاهد انجام سفر باشیم.
تشدید نظارتها بر تأسیسات گردشگری در ایام نوروز
جهانشاهی از فعالیت سامانه رسیدگی به شکایات مردمی در این ایام خبر داد و تصریح کرد: بدون شک به هیچ عنوان این ادعا وجود ندارد که سطح خدمات قابل ارائه در ایران در حوزه گردشگری متناسب با استانداردهای دیگر کشورهاست، اما قطعاً به این موضوع باور عمیق داریم که درصد بالایی از خدمات متناسب و منطبق با شرایط است.
مطابق صحبتهای وی، قاعدتاً در ایام پیک سفر نظیر تعطیلات عید نوروز که شاهد ازدحام، شلوغی و وقوع موج بزرگی از سفر در عرصه گردشگری داخلی هستیم، به موازات افزایش میزان استفاده و تقاضا برای بهرهمندی از خدمات، فشار بیشتری نیز بر تأسیسات گردشگری وارد میشود و طبیعتاً نتیجه این امر رخداد اشکالاتی در حوزه خدمات قابل ارائه است که این نقیصه قابل پیگیری برای رفع شدن است؛ چراکه همین خدمات به شکلی مطلوب در دیگر ایام در دسترس تمامی مردم و گردشگران قرار داشته است.
معاون اداره کل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی در ادامه با بیان اینکه هدف و استراتژی صاحبان کسب و کارهای فعال در حوزه صنعت گردشگری کشور یقیناً تداوم روند نارساییها نیست، افزود: بدون شک هیچ صاحب حرفه و شغلی در گردشگری علاقمند نیست تا در سایه تدوام برخی اختلالات شاهد کاهش میزان درآمد و کسب سود خود از محل ارائه خدمات به عموم گردشگران باشد.
این مقام مسئول با اعلام این خبر که در تعطیلات عید شاهد روند رفت و آمد و سرکشی پیوسته ناظران و بازرسان این صنعت از کلیه تأسیسات گردشگری و مراکز فعال اعم از مراکز اقامتی، پذیرایی، صنایع حملونقل و... خواهیم بود، اظهار کرد: نظارتها به شکل منظم، مستمر و به صورت دورهای انجام خواهد شد و طبعاً در در ایام تعطیلات نوروز بر شدت آن افزوده خواهد شد؛ چراکه در این ایام به موازات افزایش سفرها میزان ثبت تخلفات، شکایت و ایرادات نیز افزوده میشود که نیازمند پیگیری رسیدگی و نظارت بیشتری است.
جهانشاهی با بیان اینکه ارتباط دوسویه و مداومی بین نهادها و دستگاههای نظارتی و اجرایی با مراکز مختلف گردشگری نظیر تشکلهای بومگردی، دفاتر خدمات مسافرتی، اقامتگاهها و... وجود دارد، عنوان کرد: این مراکز به صورت مداوم ضمن بیان نظرات و دیدگاههای خود، نکاتی را نیز در جریان جلسات و مراودات مستمر مربوطه دریافت میکنند، به گونهای که این موضوعات منحصر به سفرهای عید نوروز نیست و از این حیث ارتباطات گسترده و مناسبی میان هر دو بخش دولتی و خصوصی فعال در عرصه گردشگری وجود دارد.
وی در پایان با اشاره به روند رو به رشد این تعاملات در ماههای انتهایی سال و ایام نزدیک به عید نوروز خاطر نشان کرد: در ماههای اخیر با توجه به اینکه بخشهایی از صنعت گردشگری تحت فشار مضاعف قرار گرفتهاند، این رفت و آمد و گفتوگوها به شکلی پررنگ تر ادامه پیدا کرده است که احتمالاً در روزهای آتی و با توجه به انجام سفرهای نوروز ضمن بالا رفتن حساسیتها، جنس این گفتوگوها نیز تغییر پیدا خواهد کرد.