به گزارش ذاکرنیوز به نقل از روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان، "رابرت هابک"، وزیر اقتصاد فدرال آلمان اعلام کرد که در حال برنامه ریزی برای ایجاد پایانه های LNG برای واردات گاز بیش از آنچه در حال حاضر نیاز است بوده و این را ضروری می داند. این مقام آلمانی در یک رویداد تبلیغاتی عصر سه شنبه در برمن به این مسئله اعتراف کرد و در پاسخ به سوال حضار گفت: بله، ما با ظرفیت مازاد برنامه ریزی می کنیم، این کار را انجام می دهیم و افزود: و فکر می کنم این درست است.
هابک که معاون صدر اعظم آلمان نیز هست خاطرنشان کرد: از زمان توقف عرضه گاز از روسیه از طریق خط لوله نورد استریم یک، آلمان 55 میلیارد متر مکعب گاز کمتری خریداری کرده است. به گفته وی سه پایانه LNG شناور در Wilhelmshaven، Brunsbuttel و Lubmin تاکنون تنها زیرساخت واردات برای 12 میلیارد متر مکعب گاز ایجاد کرده اند. علاوه بر این، هشت میلیارد متر مکعب در هلند اضافه شد. هابک در برمن گفت: هنوز 35 پایانه کم داریم.
وزیراقتصاد آلمان گفت: شکاف های موجود فعلا جبران شد زیرا صنعت تولید را تعطیل کرد و شهروندان در فصل زمستان در گاز صرفه جویی کردند. هابک ادامه داد: اما هیچ تضمینی وجود ندارد که همیشه اینگونه باشد. معاون صدراعظم با اشاره به حمله به لوله های نورد استریم 2 در سال گذشته هشدار داد که باید برای همه احتمالات آماده باشیم. هابک یادآوری کرد که همچنین در یک پایانه بزرگ LNG در تگزاس آتش سوزی رخ داد. آتش سوزی که به دنبال یک انفجار رخ داد، یکی از بزرگترین پایانه های گاز طبیعی مایع جهان را برای هفته ها از کار انداخت.
هابک با تاکید بر اینکه وظیفه او به عنوان وزیر اقتصاد این است که امنیت انرژی آلمان را تضمین کند، گفت: یکی از درسهای من در سال گذشته این است که تصور نکنم همه چیز همیشه خوب پیش خواهد رفت. بنابراین ایجاد یک ذخیره معین منطقی است. حتی با قیمتی که ممکن است به آنها نیاز نداشته باشیم. وی تاکید کرد: اگرچه تأسیسات ذخیره سازی گاز در حال حاضر حدود 67 درصد پر است، اما دولت فدرال می خواهد زیرساخت های گاز بیشتری بسازد.
هابک و اولاف شولتز ، صدر اعظم آلمان چندین بار اعلام کرده اند که می خواهند پایانه های LNG بیشتری را به بهره برداری برسانند. یک ترمینال شناور دیگر قرار است تا پایان سال 2023 در Stade ساخته شود و دومین کشتی تبدیل مجدد به گاز (به اصطلاح FSRU) در Lubmin و Wilhelmshaven لنگر انداخته شود. با این حال، برنامههای مربوط به ساخت ترمینال LNG در جزیره تعطیلات روگن به ویژه بحثبرانگیز است. در اینجا دولت فدرال می خواهد از بندر موکران استفاده کند.
در مقابل، اعتراضات در این جزیره در ماه های اخیر شکل گرفته است. تاکنون بیش از 50000 امضا علیه این پروژه ساختمانی جمع آوری شده است. ملاقات چند روز پیش شولتز و هابک با سیاستمداران محلی در روگن نتوانست این درگیری را حل کند.
سازمانهای محیط زیست نیز علیه طرحهای LNG در مقابل روگن بسیج میشوند. آنها نگران حفاظت از طبیعت هستند و از آسیب به اکوسیستم می ترسند. علاوه بر این، سازمان های محیط زیست بر این عقیده اند که آلمان می تواند با ساخت پایانه های LNG، اهداف آب و هوایی خود را از دست بدهد. آن ها نگرانی خود را این گونه توجیه می کنند که سرمایهگذاریها تنها در صورتی نتیجه مالی میدهند که پایانهها بهاندازه کافی طولانی کار کنند - اما این با بیطرفی آب و هوایی که دولت فدرال میخواهد تا سال 2045 به دست آورد، تناقض دارد.