به گزارش ذاکرنیوز علی حسین شهریور،معاون پژوهش،برنامهریزی و سنجش مهارت سازمان فنی و حرفه ای در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به اینکه نهضت ملی مهارت آموزی، نیازمند استفاده از لحظه لحظه فرصت ها است گفت: گزارش های سازمان بین المللی کار تاکید می کنند، پیشرفت های فن آوری، از جمله هوش مصنوعی، اتوماسیون و رباتیک، شغل های جدیدی ایجاد خواهد کرد اما افرادی که شغل های خود را در این گذار از دست می دهند از حداقل امکانات برای به دست آوردن فرصت های تازه برخوردارند.
وی با بیان اینکه مهارت های امروز با شغل های فردا مطابقت ندارد و مهارت هایی که به تازگی کسب می شود ممکن است به سرعت منسوخ و بی فایده شود گفت: بنابراین ظهور این مسیر تازه، مستلزم ایجاد نهضت ملی مهارت آموزی در کشور و عمل متعهدانه و اقدام متحولانه، از طرف دولت و نیز بخش خصوصی است.
شهریور ادامه داد:ایجاد و گسترش نهضت مهارت آموزی در کشور مستلزم استفاده از لحظه لحظه فرصت ها و توجه جدی و متحولانه دولت، کارفرما و نیز موسسات آموزشی به هفت نکته کلیدی است.
معاون پژوهش،برنامهریزی و سنجش مهارت سازمان فنی و حرفه ای هفت نکته کلیدی مهارت را برشمرد: 1. حق همگانی یادگیری: یادگیری مادام العمر برای کسب مهارت ها ، بازآموزی مهارت ها و ارتقاء مهارت ها یک حق همگانی است. یادگیری مادام العمر دربرگیرندۀ یادگیری رسمی و غیررسمی از اوان کودکی و آموزش پایه از طریق یادگیری بزرگسالان است. دولت، کارفرما و نیز موسسات آموزشی مسئولیت های مکمل در ساختن اکوسیستم یادگیری مادام العمری دارند که به شکل کارآمد و شایسته تامین مالی شود.
وی ادامه داد:2. ترویج مهارت آموزی: افزایش سرمایه گذاری ها در موسسات، سیاست ها و راهبردهایی که از مهارت آموزی افراد حمایت می کنند و یا در آن نقش دارند، ضروری است. جوانان را باید برای روند گذار از مدرسه و دانشگاه به کار که به شکل روزافزون دشوار و دشوارتر می شود، راهنمایی و با اهمیت مهارت آموزی آشنا کرد.
شهریور افزود:3 . تنوع در مهارت آموزی: گزینه های مهارت افزایی را باید برای کارگران و شاغلین بنگاههای اقتصادی گسترش داد تا بتوانند تا زمانی که به انتخاب خود مایل به کار هستند، از نظر اقتصادی فعال بمانند. تمامی کارگران، صرفنظر از روش و ترتیب قرارداد یا وضعیت و جایگاه استخدامی آنان، بایستی از حقوق کامل برای مهارت افزایی در مراکز آموزش جوار یا بین کارگاه و همچنین مراکز آموزش فنی و حرفه ای برخوردار شوند.
وی اظهار داشت:4. سرمایه گذاری متحولانه: توسعه مهارت آموزی که آینده بسیاری از کارگران و کارجویان در آن نهفته است بایستی به یک اولویت تبدیل شود. تعریف مشوق هایی برای ترویج سرمایه گذاری های متحولانه در حوزه های اصلی مهارت آموزی اجتناب ناپذیر است. اینگونه سرمایه گذاری ها می تواند میلیون ها شغل و فرصت های جدید را برای افرادی که مهارت های لازم را آموزش می بینند، ایجاد کند.
شهریوربا بیان اینکه ضرورت دارد تمامی دست اندرکاران مهارت آموزی برای عهده گیری مسئولیت ساختن آینده ای درخشان از طریق آموزش های فنی و حرفه ای دعوت شوندافزود:5. مسئولیت پذیری: ضرورت دارد تمامی دست اندرکاران مهارت آموزی برای عهده گیری مسئولیت ساختن آینده ای درخشان از طریق آموزش های فنی و حرفه ای دعوت شوند و سهم آنها در نهضت ملی مهارت آموزی تعیین و مشخص شود. استفاده از ظرفیت ها و فرصت ها برای توسعه آموزش های فنی و حرفه ای ، مستلزم افزایش سرمایه گذاری در توانمندی های مربیان و کارشناسان نهادها و موسسات مهارت آموزی است.
معاون پژوهش،برنامهریزی و سنجش مهارت سازمان فنی و حرفه ای گفت:6. تقویت نهاد مهارت آموز: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نقش منحصر به فردی در مهارت آموزی و نزدیک کردن دولت، کارفرمایان و موسسات آموزشی به یکدیگر ایفا می کند و پرچم دار نهضت ملی مهارت آموزی در گام دوم انقلاب است. با توجه به ویژگی های این سازمان، باید ضمن تقویت بنیه مالی آن، نسبت به تامین مربی و تثبیت ساختار آن از طریق تدوین اساسنامه سرعت داده شود.
وی با اشاره به اینکه هفتمین نکته مهم پرداختن به مهارتهای نوظهور است گفت: اتخاذ رویکرد نوآورانه و توجه ویژه و فوری از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، برای پرداختن به پدیده مهارت های نوظهور بویژه در حوزه تدوین استاندارد های شایستگی حرف، سازماندهی کارگاه های آموزشی و تربیت مربی ضروری است.