به گزارش ذاکرنیوز ، حسین بیات عصر امروز در جمع خبرنگاران استان چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: مسئله هدایت تحصیلی در دو بعد حائز اهمیت است، یک بعد شخصی که آینده و زندگی دانش آموزان را در برمیگیرد و بعد دیگر اهداف ملی است بدین معنا که در هدایت تحصیلی، هرم شغلی آینده کشور شکل میگیرد و کشور فرصت پیدا میکند در آینده در عرصه تولید، اشتغال، اقتصاد و ... خوش بدرخشد.
وی با بیان اینکه هدایت تحصیلی در کشور اثر بلندمدت دارد، مطرح کرد: هدایت تحصیلی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از ابتدای دوره اول تا انتهای پایه نهم به صورت مرحله به مرحله انجام میشود اما تا به امروز این خواسته سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به صورت کامل محقق نشده است و هدایت تحصیلی بیشتر در همان پاسه نهم و مدارس متوسطه اول است تا دانش آموزان رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند.
مدیرکل آموزشهای فنی حرفهای وکاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به عوامل تاثیرگذار در هدایت تحصیلی، مطرح کرد: یکی از آفتهای هدایت تحصیلی این است که والدین آینده و آمال برآورده نشده خود را برای بچههای خود بخواهند و اینگونه موجب هدایت فرزندان خود به رشتههای تحصیلی میشوند که علاقه خاصی به آنها ندارند. عملکرد تحصیلی دانش آموزان، توجه به دروس مختلف در متوسطه اول و نظر مشاوران و معلمین و تستهای رغبت در هدایت تحصیلی اثرگذار است.
وی گفت: از تمامی استانها خواسته شده است که در هفته مشاغل، دانش آموزان را به هنرستانها ببرند تا با شغلها و حرفهها آشنا شوند. اصناف و دستگاههای مختلف در مدرسه حضور پیدا میکنند تا شغل خود را معرفی کنند و اینها همه موجب اطلاعات دهی به دانش آموزان راجع به شغلها میشود اما باید در این زمینه سرمایهگذاری بیشتری کرد و زمان بیشتری از آموزش را به این موارد تخصیص داد.
اختصاص 5700 هکتار زمین کشاورزی به هنرستانهای کشاورزی کشور
بیات بیان داشت: دانش آموزان در انتخاب رشته باید به علاقمندیهای خود توجه کنند، هرقدر که میتوان باید با دقت انتخاب رشته کرد و راجع به شغلها تحقیق کنند و از افراد شاغل پرس و جو کنند. در هنرستانهای فنی حرفهای و کار و دانش 4 زمینه اصلی از جمله صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر وجود دارد. وقتی یک هنرجو مشغول کار تولیدی میشود قواعد کسب و کار را یاد میگیرد و وقتی یک محصولی را تولید میکند، اعتماد به نفس او افزایش پیدا میکند.
مدیرکل فنی و حرفهای وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: وقتی افراد وارد هنرستانها میشوند و حرفهای را میآموزند نیاز ندارند تا دولت یک آزمون استخدامی برگزار کند، این افراد توانایی کارآفرینی پیدا میکنند. در شهرستان بن دانش آموزی در پایه دهم پس از دیدن آموزشها، بازار کار پیدا کرده بود که این افزاد به خودکفایی کشور کمک میکنند.
وی با بیان اینکه در کشور هیچ نیازی به واردات هیچ پوشاکی نیست، افزود: رفع این نیاز در کشور با توانمندی هنرجویان هنرستانی در سراسر کشور انجام شدنی است. در حوزه کشاورزی، حدود 5 هزار و 700 هکتار زمین کشاورزی در اختیار هنرستانهای کشاورزی است و 130 هکتار در استان چهارمحال و بختیاری زمین کشاورزی در اختیار هنرستانها است. با هنرستانها، اقتصاد مردمی میشود و در نتیجه اقتصاد کشور مقابل تحریمها و چالشها مقاوم میشود.
تحصیل 1 میلیون و 70 هزار نفر در هنرستانهای کشور
مدیرکل آموزشهای فنی حرفهای وکاردانش وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در رشتههای خدماتی، تربیت کودک در حوزه دختران، رشته تربیت بدنی، بهیاری و ... وجود دارد که بازار کار خوبی دارند. در هنرستانهای کشور، یک میلیون و 70 هزار نفر از دانش آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم هستند. دانش آموزان متوسطه در آموزشهای فنی و حرفهای 37.2 هستند که باید این سهم به 50 درصد برسد، در استان چهارمحال و بختیاری سهم هنرستانها 30 درصد است یعنی از سطح کشور پایینتر است و باید ظرفیت ایجاد کرد تا موجب رشد و بهبودی اشتغال استان شود.
وی مطرح کرد: جذب و استخدام اصلی آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان یا دانشگاه شهید رجایی است اما این کافی نیست، از طریق ماده 28 اساسنامه فرهنگیان امکان جذب آزاد در آموزش و پرورش وجود دارد که امسال در کشور 3 هزار نفر برای رشتههای هنرستانی جذب میشوند و بخشی از نخبگان نیز برای آموزش هنرستانیها جذب میشوند.
بیات در پایان خاطرنشان کرد.هنرستانهای فنی و حرفهای دو مزیت دارند یکی اینکه بعد از اتمام دبیرستان میتوانند وارد بازار کار شوند و دوم اینکه میتوانند ادامه تحصیل همراه با اشتغال دهند. اگر هنرستانیها در کنکور سراسری شرکت کنند میتوانند در دانشگاههای سراسری پذیرفته شوند، دانشگاه فنی و حرفهای هم دانشگاه اختصاصی هنرجویان است که به جز در 4 رشته در مابقی رشتهها پیوسته است و دانشگاه جامع علمی کاربردی از دیگر ظرفیتها برای ادامه تحصیل است و میتوانند تا دکتری پیش روند.