نصف هدفگذاری ترانزیت کالا در سال 1401 محقق شد

درحالی معاون وزیر راه و شهرسازی سال گذشته از هدفگذاری 20 میلیون تن ترانزیت کالا خبر داده بود که وی از تحقق 10.8 میلیون تن ترانزیت کالا در سال 1401 خبر داد.

به گزارش ذاکرنیوز ، شهریار افندی زاده با یادآوری این‌که سال 1401 مجموعاً 10.8 میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی از کشور ترانزیت شد، اظهار کرد: از این میزان سهم کالای نفتی و غیرنفتی  به ترتیب 8.3  و 2.5 میلیون تن بوده است.

وی افزود: با توجه به عملکرد 7.5 میلیون تنی ترانزیت کالای غیرنفتی سال گذشته، ترانزیت این نوع کالا رشد 10.7 درصدی در سال 1401 داشته است.

وی تصریح کرد: در راستای فعال‌سازی و رونق بخشی به کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب در نشست سه جانبه‌ای در شهریور سال قبل فی‌مابین مقامات عالی رتبه کشورمان و فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان در باکو ضمن هدف‌گذاری تحقق ترانزیت 15 میلیون تن کالا از این کریدور در تا سال 2030میلادی توافقاتی در زمینه تقویت همکاری سه کشور در سرمایه‌گذاری و تأمین مالی مشترک تکمیل و توسعه زیرساخت‌های کلیدی و بهره برداری از آن‌ها به ویژه احداث خط ریلی رشت-آستارا، تسهیل در ترددهای مرزی کالا و افزایش کیفیت و کمیت این ترددها حاصل شد که اجرایی شدن آن‌ها در دست پیگیری است. 

 وی بیان کرد:‌ با توجه به حداقل ظرفیت فعلی کشور جهت ترانزیت 10 میلیون تن کالا به صورت ترکیبی در کریدور شمال- جنوب، توافقی با طرف روسی جهت بهره‌گیری کامل از این ظرفیت در سال 2033 میلادی حاصل شده که اجرای آن در دست انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که الحاق رسمی ایران به سازمان همکاری شانگهای و ایجاد ظرفیت‌های قابل توجهی جهت نقش آفرینی ترانزیتی کشور در چارچوب این سازمان با همکاری کشورهای عضو  یکی از رویدادهای مهم سال گذشته بود، گفت: با این رویکرد، به ابتکار کشورمان و در مدت زمان کوتاهی پس از برگزاری نشست سران شانگهاینخستین نشست شش جانبه وزرای حمل و نقل ایران و کشورهای آسیای میانه بعلاوه روسیه و آذربایجان با موضوع توسعه همکاری‌های ترانزیتی در مهرماه 1401 در تهران برگزار و تدوین برنامه عمل کوتاه مدت تقویت همکاری‌های ترانزیتی، ایجاد سازوکاری برای مدیریت واحد کریدورهای ترانزیتی فی‌مابین کشورهای عضو و هدفگذاری تحقق 20 میلیون تن ترانزیت سالانه فی مابین ایران و کشورهای آسیای میانه، به عنوان پهنه ای با  نقش و اهمیت بسیار  بالا در ترانزیت شرقی- غربی و شمالی-جنوبی به ویژه پس از تحولات اخیر منطقه ای و بین المللی، به تصویب اعضا رسید. 

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم از سوی مقام معظم رهبری در شهریور 1401 و بند 10 ابلاغیه معظم له در خصوص فعال‌سازی مزیت‌های جغرافیایی-سیاسی و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرکز مبادلات حمل و نقل را به عنوان رویکردی تکامل یافته به مقوله ترانزیت در کشور برشمرد و افزود: نگرش نوین به ترانزیت، در هم تنیدگی حداکثری آن با لجستیک و تجارت و در یک بیان کلی،  توجه به نقش بی بدیل ترانزیت و کشورهای ترانزیتی در زنجیره‌های تأمین منطقه‌ای و جهانی است، که این رویکرد در مناسبات حمل و نقلی و ترانزیتی وزارت راه و شهرسازی با کشورهای هدف، در اولویت قرار دارد. 

افندی زاده اضافه کرد: امسال موضوع ترانزیت و  نقش آفرینی در برنامه‌های کلان  نظیر کمربند و راه چین، سازمان شانگهای، سازمان همکاری اقتصادی اکو و  اتحادیه اقتصادی اوراسیا از اولویت‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی در توسعه مناسبات حمل و نقلی با کشورهای هدف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.

وی اظهار کرد: در کارگروه روان سازی و توسعه ترانزیت به عنوان بازوی تخصصی شورا عالی ترابری که پس از چندین سال مجدداً فعالیت خود را با حضور اعضای آن آغاز کرده، تلاش می‌شود با اتخاذ تصمیمات و مواضع هوشمندانه، آگاهانه و به موقع در روابط منطقه‌ای و بین المللی حمل و نقلی، در حوزه داخلی نیز، موانع تسریع و تسهیل ترانزیت و  مشکلات کسب و کار فعالان در این حوزه  شناسایی و با هم افزایی ملّی، این موانع و مشکلات برطرف شوند.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از تسنیم، افندی‌زاده با اوایل شهریور ماه سال گذشته از هدفگذاری 20 میلیون ترانزیت طی سال 1401 خبر داده و با بیان این‌که برای دستیابی به این هدف برنامه‌های مختلفی از جمله توافقنامه‌های متعدد با کشورهای منطقه در دست اجراست، گفته بود: سالانه حدود 60 میلیون تن کالا از طریق چین وارد کشورهای اروپایی می‌شود و با توجه به موقعیت ایران که هم در کریدور شمال به جنوب و هم در کریدور شرق به غرب قرار دارد، کشورمان می‌تواند مسیر مناسبی برای جابجایی این کالاها باشد.

وی افزود: با توجه به اتفاقات اخیر کشور روسیه می‌توانیم 30 میلیون تن ترانزیت هم در کریدور شمل- جنوب  داشته باشیم و وزارت راه وشهرسازی برنامه منسجمی با سه محور اساسی در این خصوص تنظیم کرده تا به این مقدار در سال 1401 برسیم و  آن را تا سال‌های آتی افزایش دهیم.

افندی‌زاده اولین موضوع را تقویت زیرساخت‌ها دانست و گفت: کریدور شمال- جنوب سه محور اساسی دارد که محور اول ار بندرعباس آغاز می‌شود و به رشت، آستارا و پس از آن از طریق آذربایجان به روسیه و بعد از آن به شمال اروپا می‌رسد.

وی ادامه داد: مسیر رشت-آستارا با حدود 162 کیلومتر حلقه مهم این کریدور است و به یک میلیارد یورو برای تکمیل نیاز دارد که باید از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و یا توافق با سایر کشورها تامین شود.در همین راستا تفاهمی با کشورهای روسیه و آذربایجان انجام شده تا این حلقه هرچه سریع‌تر تکمیل شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که کریدور دوم از اینچه برون به گرمسار است که برقی کردن آن هم در موافقت‌نامه با روسیه عملیاتی شده است، گفت:  طی توافق اخیر با مسکو 10 میلیون تن ترانزیت از طریق خط ریلی با روسیه انجام خواهد شد. محور بعدی چابهار به زاهدان است و در محور شرق به غرب نیز ظرفیت‌های بالایی برای جذب ترانزیت وجود دارد.


اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار